Loading...

Dvě třetiny Čechů se nedomáhají náhrad za zpožděný let

Tipy a novinky

Ač je zrušený nebo značně zpožděný let v době prázdnin a dovolených každodenním jevem, dvě třetiny Čechů se stále nedomáhají náhrad, na které mají nárok. Na vině jsou obavy z odbytí i složitá orientace v tom, kdy a na jakou náhradu má cestující nárok.

Zrušením nebo výrazným zpožděním jsou dotčeny zhruba čtyři tisíce letů s počáteční či cílovou destinací v České republice, což odpovídá přibližně 11 letům za den. Jen malé množství cestujících si ale uvědomuje, že jim za zpožděný či zrušený let náleží kompenzace. „Za poslední rok evidujeme více než 1300 žádostí o náhradu škody, které se týkají tří tisíc cestujících," říká František Herynk ze společnosti Click2Claim, která se kompenzacemi zabývá. Ta za loňský rok přijala žádosti o kompenzace v celkové hodnotě 22 milionů korun.

Češi sami nároky neuplatňují
Častým důvodem, proč si cestující odškodné zpětně nenárokují, bývá obava z toho, že budou leteckou společností odbyti. „Právo na kompenzaci je zaručeno v rámci direktivy evropské unie, kterou se musí řídit všechny letecké společnosti na území Evropy. To se vztahuje nejen na pravidelnou leteckou Dopravu, ale i na charterové a nízkonákladové letecké dopravce," vysvětluje Herynk. Jenže podle jeho slov je to s kompenzací přímo u leteckého dopravce přinejmenším složité. „Pokud se o kompenzaci hlásí přímo cestující, často se setká s tím, že ho dopravce odbude například tím, že šlo o mimořádnou okolnost jako vliv počasí, stávku nebo specifickou technickou závadu, na kterou se nárok nevztahuje," vysvětluje Herynk. Takové případy jsou sice součástí výjimek, které direktiva stanovuje, ale cestující nemá – na rozdíl od specializovaných agentur - žádnou šanci si ověřit, že je takové tvrzení pravdivé.

--> CHCI ZKUSIT UPLATNIT NÁHRADU <--

Kdy a jakou náhradu nárokovat?
V případě zpoždění do 3 hodin musí dopravce cestujícím na vlastní náklady zajistit občerstvení a v případě nutnosti také ubytování. V případě, že zpoždění trvá déle než tři hodiny a neděje se tak z důvodu takzvaných mimořádných okolností, má cestující právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 euro v závislosti na délce toho předpokládaného letu. Dále lze kompenzace nárokovat v případě zrušení letu, pokud k němu dojde v kratší době než 14 dní před odletem, v případě odepření nástupu na palubu letadla, snížení přepravní třídy či nově také při zmeškání návazného letu. „Nárok na zpožděný let lze uplatnit až 24 měsíců zpětně," dodává Herynk ze společnosti Click2Claim.

Jak uplatnit nárok na kompenzaci:

» Vyžádejte si potvrzení: pro uplatnění kompenzace je dobré uchovat některý z dokladů, který prokazuje váš let – platnou letenku, cestovní smlouvu, palubní vstupenku či jiný doklad. Případně si nechte vystavit potvrzení o zrušeném či odloženém letu.

» Řekněte si o pomoc: existují společnosti, které vám s vyřízením kompenzace pomohou a vše vyřeší za vás. V České republice je to například společnost Click2Claim.

» Co potřebujete k vyřízení: pro další řízení budete potřebovat jen základní informace o vás a vašem letu: datum, číslo letu a leteckou společnost, popis situace, která se stala. Současně je dobré předložit letenku nebo palubní vstupenku.

» Jak požádat: v případě, kdy letíte sami, je možné žádost o kompenzaci vyřídit přes internet. Nemusíte nikam chodit a ztrácet čas na úřadech. V případě cesty s cestovní agenturou se nejprve obraťte na její zastoupení. Některé cestovní kanceláře již kompenzace vyřídí za vás.

» Kompenzaci řešte včas: evropská norma nestanovuje, do kdy je nutné kompenzaci vyřídit. Ale vždy je lepší řešit situaci co nejdříve. Několikaměsíční prodleva by mohla řízení zkomplikovat.

Poslední aktualizace: 14.7.2014
Dvě třetiny Čechů se nedomáhají náhrad za zpožděný let na mapě
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
zavřít reklamu