TURISTIKU PODPORUJÍ
61 576 turistů a cestovatelů
112 437 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 947,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Historie Synagogy v Českém Krumlově

Tipy a novinky

Fotografie (4)  • Foto: Bekmen

V nevelkém okresním městě Český Krumlov, baště to zejména rožmberské renesance a pozdějších eggenberských přestaveb, ocitáme se v místě s rysy takové slohové výlučnosti, že ani řada dávno již prošlých staletí mnoho nezměnila na unikátním urbanistickém charakteru města. Zakonzervování středověkého obchodního centra bez vážnější újmy proplulo téměř
zázračně úskalím industriálního boomu konce 19. a začátku 20. století, takže se Krumlov do dnešních dnů zachoval v takovém stupni celistvosti a autentičnosti, a mnohem zřetelnější to bylo ještě do začátku hektických let devadesátých, jenž nemá minimálně v měřítcích střední Evropy obdoby. Původní styl krumlovských stavitelů překonal věky a dodnes na nás dýchá promíšen přítomnosti téměř hmatatelného genia loci.

Foto: Bekmen

Synagoga, která se nachází v katastru obce pod č. p. 282 a jejíž pozemek čítá 883 m² a samotná zastavěná plocha činí 505 m², sehrává v kupeckém městě s prašpatnou historií vztahů křesťanské většiny k židovské náboženské obci jedinečnou roli. Židovská komunita byla, a není to jen problém místní jako spíše většiny českých měst, soustavně vytlačována a separována. O vzniku nějakého židovského ghetta, či dokonce města, jak je známe například z Prahy, nelze v případě Krumlova vůbec hovořit. A přitom historie židovského „přisidlování" sahá až do první třetiny právě skončivšího tisíciletí.

Foto: Bekmen

Vznik krumlovské synagogy je nerozlučně spojen se jménem Spiro. Tento krumlovský rodinný klan plně využil liberalizace konce devatenáctého století a v nastalém víru průmyslové revoluce se změnil na jednu z ekonomicky nejsilnějších - nejenom židovských - rodin tohoto regionu. Zakladatel rodu Ignaz Spiro se narodil 21. července 1817 a ze začátku nic nenasvědčovalo tomu, že se stane bohatým fabrikantem. Rozhodnuv se studovat židovské náboženství, zasvětil své dětství a mládí Talmudu a za svůj životní cíl si vytkl stát se rabínem. Brzy ale své životní cíle přehodnotil a nakonec koupil v sousední vísce Větřní malou manufakturní výrobnu papíru a začal podnikat v okolních šumavských hvozdech s artiklem dosti lukrativním. Začal obchodovat s papírem a brzy spolu se svými syny udělal z malé dílny ve Větřní prosperující světoznámou papírnu. Vzniklo silné židovské impérium. Spirovi synové již podobnou „chybu“ jako otec neudělali a výběrem studia i povolání se přizpůsobili rodinnému oboru - Ludwig se stal ekonomickým řiditelem papírenského závodu a Emanuel jeho ředitelem technickým. Papírnám se dařilo opravdu výjimečně a v regionu si vydobyly výlučné postavení. Po čase zajišťovaly práci a tím i existenci tisícům lidí z Českého Krumlova i okolí.
Tím byl také dán značný vliv Spirových na krumlovské Radnici, ale i u schwarzenberské vrchnosti na zámku. Není tedy divu, že Ignazova snaha povznést židovskou obec v „Krumau“ nesla brzo své ovoce. Do své smrti roku 1894 prosadil výstavbu nového židovského hřbitova s velkou obřadní síní, ale hlavně uzrál v jeho hlavě plán vystavět pro místní židovskou obec výstavný chrám. Založil tedy fond na výstavbu synagogy. Pak ale přišla smrt, na stavbu nebylo ještě dost peněz, a tak z velkolepého plánu zatím sešlo. Spolu s obřadní síní nechal Spiro zřídit v Široké ulici také sirotčinec, kde fungovala i židovská modlitebna. Ten sehrál v historii synagogy svou zvláštní úlohu. Jeho rozšíření počátkem minulého století totiž otevřelo znovu otázku výstavby chrámu. A nyní již se skutečně schylovalo k tomu, že tento projekt bude realizován. Na podporu výstavby se zaměřila i Židovská náboženská obec v Českém Krumlově, tedy Israelitische Cultusgemeinde Krummau, jejímž předsedou se stal Ludwig
Spiro. Dalšími členy byli mimo jiné i Emanuel Spiro, Otto Schwarz, Julius Spiro, Adolf Kohn, Julius Loria, Ignaz Lederer, Julius Epstein a další. Každý z nich se nějakým způsobem zasloužil o výstavbu chrámu, největší měrou se ale zřejmě přičinily Spirovy peníze. Výše zmíněná židovská obec tedy zakoupila od města Český Krumlov pozemek sice v zahradní kolonii, ale přesto jen pár kroků od historického centra. Pro stavbu chrámu byl po všech stránkách ideální. Stavět se začalo roku 1908. Projekt chrámu byl svěřen pražskému architektu působícímu i ve Vídni Victoru Kafkovi. Ten pak dohlížel i na vlastní průběh
stavby, kterou však na místě vedl stavbyvedoucí Sosna a jemu asistoval zednický mistr Hauber. Synagoga byla pojata vskutku velkolepě, vévodila jí daleko viditelná věž a krásná kruhová barevná okna s Davidovou hvězdou, svatostánek byl umístěn směrem k dnešní České pojišťovně a v transcendentálním smyslu samozřejmě směrem k Jeruzalému, klenba byla
vymalována tmavomodře jako klenba nebe a ve vysoké hlavní lodi na ni musel být vskutku fascinující pohled. Ve svatostánku bylo zasazeno srdce celého chrámu - Tóra neboli Pět knih Mojžíšových, tedy pergamenový svitek, z něhož se při bohoslužbě předčítal posvátný text; vedle vchodu do svatyně byl v přístěnku zařízen rabínský byt a proti němu místnost coby skladiště, věštecky tak předznamenávající pozdější smutný osud chrámu... Synagoga byla postavena ve stylu novorománském a architekt Kafka podléhal dosti zřejmě i módním trendům, jelikož na stavbě jsou patrny též vlivy secese, v té době právě dostoupivší vrcholu popularity. Do chrámu se vešlo 140 až 180 věřících, muži měli vyhrazené lavice vlevo, ženy a děti vpravo; vpravo před synagogou stála sukotová chata, ta se slavnostně nazdobila a tam si hrály po bohoslužbě židovské děti. Celé okolí bylo takto upraveno jako velký park. Tak vzpomíná na synagogu pamětnice Ruth Hálová, rozená Adlerová, pocházející právě z Českého Krumlova.

Foto: Bekmen

Stavba chrámu byla dokončena již v roce 1909. 11. května Spiro odesílá na Radnici plány právě zbudované synagogy. 6. července tamtéž žádá o přívod vody a 14. září mu jsou potvrzené plány zaslány zpět. 6. září 1910 po úplném dokončení „izraelského chrámu“ a v něm se nalézajícího bytu rabína žádá o stavební certifikát a o udělení koncese k obývání tohoto bytu. Po zmíněných právních aktech se tak ze synagogy definitivně stala res publica, tedy věc veřejná. Bohoslužby se v krumlovské synagoze konaly do roku 1938. Dusná atmosféra konce třicátých let samozřejmě infiltrovala i mezi lavice tohoto chrámu. Antisemitská hysterie, židovské pogromy, kruté pronásledování, ostudné ponížení židovského lidu po vyhlášení zločinných norimberských zákonů, tím vším žily i jižní Sudety, aktuálně i německé Krummau. Místní henleinovci po vzoru severních soukmenovců razili heslo „Heim ins Reich“ a nechtěli pouze rozbít republiku, ale především slepě skoncovat se Židy. V roce 1930 žilo v Českém Krumlově 111 lidí hlásících se k židovskému náboženství, tedy pouhé jedno procento všech obyvatel. Židovská obec v Českém Krumlově byla razantně rozprášena a po válce už nebyla nikdy obnovena. Ze 111 předválečných Židů se jich zpět do Krumlova po skončení okupace vrátilo tragický málo - pouze dva, paní Ruth a jakýsi starý pán. Dnes je Ruth Hálová jediným žijícím občanem Českého Krumlova hlásícím se k židovskému náboženství. To jsou smutné výsledky zrůdného nacistického panování. Řádění nebyla ušetřena ani krumlovská synagoga. Místní henleinovci ji zběsile vyrabovali, vzácný nábytek na místě zdemolovali a spálili, ale naštěstí nezaložili finální požár. Synagoga tak byla ušetřena nejhoršího a o jejím osudu začali rozhodovat zcela noví lidé. Po osvobození sloužila synagoga opět chvíli svému bohoslužebnému účelu, američtí vojáci ji zde používali jako interkonfesionální křesťanský kostel. Pak odešli a teď už nežidovský chrám přešlápl rovnou z bláta do louže. Po únoru 1948, tragickém pro celou zemi, zažívá svatá půda své druhé těžké období. Komunističtí vládci se k synagoze chovali v podstatě
stejně jako místní nacisté, ne-li hůře. Ti ji přeměnili na výrobnu leteckých modelů, ale alespoň se stala předmětem obchodního zájmu, byla přestavěna, zvítězil tržní pragmatismus; komunisté však nechali chrám na pospas zubu času a vyhovovalo jim, že jeho původní poslání upadlo v zapomenutí. Po roce 1945 sice ještě sloužil jako modlitebna Církve Československé, leč i to pouze do roku 1968, dodnes tu po ni na dveřích zbyla zašlá tabulka. Pak ale udělali provinční kulturní diletanti z překrásné svatyně obyčejný sklad a dnes můžeme jen tiše děkovat Bohu, že ji nesrovnali zcela se zemí, jako tomu bylo třeba v případě synagogy v Táboře. Takhle jen v ústraní postupně chátrala a rozpadala se. Do začátku sedmdesátých let byly v prostorách zámecké Jízdárny, která se měla tehdy podrobit rekonstrukci, uskladněny unikátní kulisy ze zámeckého barokního divadla. Transport mimo Krumlov nepřicházel v úvahu, a tak byla jako provizorní sklad pro kulisy vybrána synagoga. Tam byly postaveny pod vysokou klenbu lodi, zabezpečeny a novopečený sklad byl pak zapečetěn. A léta běžela. Čas odvanul temnou normalizaci a s postupně pukajícími ledy pukala i omítka chrámu.,, Skladiště“ chátralo za obecného nezájmu, vládcům se dílo podařilo.
Po listopadu 1989 se konečně začalo o synagoze veřejně mluvit. Padaly různé návrhy, ale narážely na stěnu problémů. V chrámu odpočívaly kulisy a barokní divadlo nebylo stále opraveno. Tento stav trval donedávna. Podle ředitele českokrumlovského zámku Slavka měly být kulisy přeneseny do tzv. renesančního domu sousedícího na pátém nádvoří s barokním divadlem. Jeho asanace již byla dokončena, čekalo se už jen na kolaudaci. Poté bude
synagoga volná a začne se s její rekonstrukcí. Jenže - kulisy byly skutečně převezeny do nové rekonstruovaného renesančního domu, ale se synagogou se více než rok vůbec nic nedělo. Jistě teď‘ vyvstává otázka, proč nebyla po převratu jako mnohé jiné objekty restituována. Židovská obec v Českém Krumlově ale nebyla obnovena a vydávání církevních památek bylo v České republice „díky“ posledním vládám téměř pozastaveno. Později přišli za současným vlastníkem chrámu, jimž je město Český Krumlov a který peníze na rekonstrukci nemá, zástupci sudetských Němců a ústy pana Šimaka nabídli, že budou rekonstrukci financovat. Tento návrh byl ale smeten ze stolu, jelikož se nabízela daleko lepší alternativa. Po předběžném jednání paní Ruth Hálové se Židovskou obcí v Praze v letech 1994-1995 se zástupci města dohodli s rabínem Karolem Sidonem, že po odstranění kulis barokního divadla Městský úřad synagogu vrátí. Židovská obec totiž doložila své záměry i solventnost a prostřednictvím mezinárodní instituce pro údržbu synagog zajistí dostatečné finanční fondy na pokrytí úplné rekonstrukce. Blýská se tedy zřejmě na lepší časy. Konečně tak po letech dojde důstojného naplnění i židovská svatyně ve městě, jehož jméno je uvedeno i v Muzeu obětí holocaustu v New Yorku. Snad už se v budoucnu nebudeme muset za svoji přítomnost stydět tak, jako se musíme nutně stydět za svoji minulost. Po úspěšném jednání paní Hálové byla českokrumlovská synagoga v září 1997 vrácena zpět Židovské obci v Praze. Ta ji za symbolickou částku dlouhodobě pronajala nadaci při Mezinárodním kulturním centru Egona Schieleho a mohlo se tak začít s rekonstrukcí objektu. Židovská obec financovala opravu střechy a oplechování, které jsou již v současnosti kompletně hotovy, a nadace v rámci smlouvy dala peníze na rekonstrukci vnějších i vnitřních omítek, nových oken, kompletní elektroinstalaci atd. V současnosti jsou dokončeny vnější fasády oprava vnitřních omítek se vlivem Památkového ústavu stale prodlužuje. Před opravou (roku 1995) se stala i jedna nemilá věc. Jeden z klíčů od synagogy, který vlastnil Městský úřad, byl jakýmsi úředníkem zcela nezodpovědně zapůjčen neznámé občance Izraele, která tak měla do synagogy zcela volný přístup, jelikož ji z Městského úřadu nikdo nedoprovázel. Když pak druhý den do budovy vstoupili zedníci, našli na třech místech ve zdi, na dvou po stranách vstupních dveří a na jednom v průčelí lodi, na místě, kde bývá schránka na Tóru, jen slepé otvory. Z nich byly vyjmuty tajné schránky, jež se tu nacházely ještě z předválečných časů a jejichž obsah zůstane asi navždy záhadou. Jakou obrovskou ztrátu synagoga, potažmo kulturní bohatství této země, utrpěly, je nevyčíslitelné, dá se jen odhadovat, že v jedné ze schránek v místě za „hlavním oltářem“ se nacházela posvátná Tóra.
Převzato z textu Radka Cihly Synagoga v Českém Krumlově.

Poslední aktualizace: 1.10.2012
Autor: Bekmen
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět