Informační centra v České republice obstála při mystery shoppingu
Certifikovaná turistická informační centra v České republice navštívily během letní sezóny desítky mystery shopperů. Prověřovali v nich úroveň služeb z pohledu návštěvníka. I přes určité procento zjištěných nedostatků ukázal výsledek šetření vysokou úroveň služeb poskytovaných v tomto segmentu.
Přesně 601 utajovaných kontrolních návštěv mají za sebou turistická informační centra po celé České republice. Rozsáhlé šetření zorganizovaly agentura CzechTourism společně s Asociací turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR), které pro terénní průzkum využily renomovaného poskytovatele služeb v oblasti mystery shoppingu, společnost Ipsos Tambor s.r.o. Cílem bylo kromě monitoringu úrovně poskytovaných služeb popsání nejčastějších chyb v činnosti turistických informačních center a poskytnutí zpětné vazby jednotlivým subjektům.
Průměrný výsledek indexu kvality 88 % za Českou republiku dokazuje vysoký standard v tomto segmentu služeb, což podtrhuje také zjištění, že více než tři pětiny návštěv skončily vynikajícím výsledkem, tedy s úspěšností nad 90 %. Pouze u 3 % návštěv byly zaznamenány závažné nedostatky a celkový index nižší než 50 %. Hlavní oblasti, ve kterých existuje prostor pro zlepšení, jsou podle zjištěných výsledků exteriér TIC, komunikační dovednosti zaměstnanců a schopnost vytváření pozitivní emoce z návštěvy.
Jednotlivým turistickým informačním centrům byly zaslány výsledky spolu se slovním komentářem a manuálem popisujícím jejich správnou interpretaci. Na webu www.czechtourism.cz v sekci věnované TIC jsou umístěny souhrny za Českou republiku, kraje, turistické regiony i oblasti. Je zde rovněž seznam konkrétních chyb, které při návštěvách zaznamenali shoppeři.
„Snažili jsme se o poskytnutí maximálně možné zpětné vazby jednotlivým TIC takovým způsobem, abychom zároveň neohrozili jejich management ani personál. Výsledky Mystery shoppingu by totiž v žádném případě neměly být důvodem k jejich postihu,“ uvedl prezident A.T.I.C. ČR Miroslav Foltýn.
„Uvažujeme, že každé infocentrum certifikované v systému Jednotné klasifikace TIC bude mít do budoucna možnost objednat si u agentury CzechTourism zdarma nezávislou kontrolní návštěvu. Tuto skutečnost považujeme za významný bonus nově připravovaného jednotného certifikačního systému TIC,“ řekl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška a dodal, že v letošním roce ani do budoucna nepočítá s tím, že by výsledek Mystery shoppingu ovlivnil udělení nebo naopak odebrání certifikátu.