Loading...
Ondřej Neff, spisovatel, novinář, ale také uznávaný fotograf a ambasador velké letní soutěže televize Spektrum se s námi podělil o tipy a triky, jak při fotografování oklamat svět. Jak sám uvádí, naprosto není pravda, že fotografie je věrný otisk reality! Samozřejmě může být, ale nemusí a někdy fotografie působí o to víc, když se právě od reality hodně vzdálí.
Pokud se chcete učit přímo od mistra, vyfoťte optické klamy a pochlubte s nimi na www.facebook.com/TelevizeSpektrum. Vaše fotka bude součástí pokusu o rekord ve vytvoření největší fotokoláže s prázdninovou tématikou. Vítěz bude mít možnost zúčastnit se fotografické dílny s Ondřejem Neffem.
Kapitola sama pro sebe je úprava v grafickém editoru, kde skutečně můžeme s fotografií udělat doslova cokoli. Nicméně i čistě fotografické prostředky mohou zásadně ovlivnit pohled na svět.
Nebojte se při focení experimentovat s ostrostí a využívat odrazy
Realisticky věrná fotografie má být ve všem všudy prokreslená a Ostrá. Právě neostrost může dodat fotografii zvláštní kouzlo. Lze pracovat s hloubkou ostrosti. Čím je větší clonový otvor a delší použité ohnisko (větší clonový otvor je označen menším číslem, čím je menší otvor, tím větší je číselná hodnota clony), tím je menší hloubka ostrosti. V takovém případě je Ostrá jen část fotky a rozostřenost pozadí a popředí dodává fotografii zvláštní náladu.
Zvláště efektní jsou rozostřená jasná místa, kdy se vytvářejí neostré světelné kotouče. Tomuto jevu se říká bokeh. K zajímavým jevům dochází i odrazem o lesklé plochy, například o sklo nebo o vodu. Taková fotografie poté působí zároveň přirozená i nepřirozená, realisticky i pohádkově.
Neostrost může být různého druhu. Ta nejobyčejnější vzniká špatným zaostřením anebo zaostřením na nesprávné místo. Neostrá fotografie vznikne i použitím tak dlouhého času, že fotoaparát neudržíme v ruce v klidu – závisí to na použitém ohnisku a zde platí úměra, že čím je delší ohnisko, tím kratší je třeba použít expoziční dobu. Někdy ale získáme zvláštní efekt právě touto neostrostí – lze záměrně pohnout aparátem během expozice, ať už v ose objektivu nebo napříč optické osy.
Používejte efektové filtry
Dají se využít takové efektové filtry, které vytvářejí na snímku světelné hvězdičky.
Takto můžeme sledovat rychle se pohybující objekt – běžící zvíře či dítě na kole. Není na to přesný recept a ne vždycky se to povede, nicméně obvykle se na tuto metodu zvanou panning doporučuje 1/60. Zajímavé obrázky mohou vzniknout i tím, když pohneme během expozice zoomem.
Kouzelné snímky vznikají velmi dlouhými expozicemi
Na dlouhé expozice je třeba se technicky připravit. Důkladný stativ je naprosto nutný a obvykle budeme potřebovat i tmavě šedý filtr, takzvaný ND filtr. Ten sníží intenzitu světla dopadajícího na čip a umožní tak i velmi dlouhé expozice v řádu minut. Tak vznikají například snímky moře, kdy místo vln vidíme jakousi neurčitou mlhu.
Obecně mohu doporučit, že vynalézavosti se meze nekladou a můžete si být jisti, že když lidi opticky oklamete nějakým novým, nečekaným způsobem, určitě se na vás zlobit nebudou a naopak sklidíte potlesk.
Autor: Ondřej Neff
Zdroj fotografie: PR.Konektor