Loading...
Také se nemůžete dočkat, až opět vyrazíte na Hory a užijete si radovánky na zasněžených svazích? Pokud se letos poprvé chystáte autem a nevíte si rady s převozem lyží, nepřestávejte číst. Prozradíme vám, jak je efektivně připevnit.
Je nadmíru jasné, že lyže nepřepravíte jinak, než na střechu. Jsou příliš dlouhé na to, aby se vešly dovnitř vozu (leda byste měli dodávku) a nabízí se dvě základní varianty přepravy – otevřený držák a střešní box.
Do základního mechanického nosiče standardně nasoukáte čtyři páry lyží, nicméně narazíte také na varianty pro méně či více párů (od tří do šesti). Podstatné je, aby vázání nebylo v kontaktu se střechou. Lyže se spínají skluznicemi k sobě a špičkami dozadu. Je to logické, protože v případě opačné polohy (špičkami dopředu) by při větší rychlosti nabíraly více vzduchu a zvyšující se tlak by je od sebe oddaloval. Mohlo by se stát, že se držák otevře a lyže uvolní. Raději nedomýšlet, co by mohly v hustém provozu způsobit.
Nosiče se vyrábí také v magnetickém provedení, které do přepravy lyží přináší několik zajímavých výhod. V prvé řadě jde o snadnou montáž a manipulaci. Dále pak skladnost. Tento typ nosiče se na střechu automobilu připevňuje prostřednictvím silně zmagnetizované desky, a proto by se neměl používat na vozidlech s hliníkovou karoserií či střešním oknem. Střecha by měla být důkladně vyčištěna, jinak může nosič nepatrnými pohyby poškrábat lak. Po použití se sundává, a to z důvodu tzv. magnetické hystereze – při tomto jevu klesá upínací síla a v krajním případě se mohou nosiče uvolnit. Z tohoto důvodu se magnetické nosiče využívají spíše jako „nouzovka“ či krátkodobé řešení.
Mnohem zajímavější a bezpečnější je střešní box na auto. Lyže jsou v něm skryté před okolními vlivy a nepůsobí na ně prach či jiné nečistoty, které by mohly negativně ovlivnit stav kluznic. Zároveň vybavení chrání před nenechavci – stavíte-li se po cestě na oběd, nebudete se muset stresovat, že vám je někdo ukradne.
Další výhodou střešního boxu je prostor. Kromě lyží do něj dáte také hůlky, lyžáky a možná vám zbude místo i pro menší zavazadla. A až bude po zimě, budete moct box využívat jako další úložný prostor – třeba při letních toulkách po kempech.
V rámci zachování objektivity se sluší, abychom zmínili i slabé stránky střešních boxů. Jsou dražší než klasické nosiče a mohou nepříznivě ovlivnit jízdní komfort. Konkrétně jde o vyšší spotřebu vozu a hluk.
Rozhodnete-li se pro střešní box, jistě vás napadne, jak rychle s ním budete moct jet. Česká legislativa rychlost jízdy neupravuje, ale výrobci udávají doporučenou maximální rychlost 130 km/h. To samé platí pro jízdu po německých dálnicích. Ačkoliv je na nich rychlost neomezená, pro automobily s boxem na střeše je limit právě 130 km/h.
Kvalitní boxy samozřejmě vydrží i větší rychlosti. Krátkodobé zrychlení na 150 – 160 km/h by je nemělo poškodit. Ovšem počítejte s tím, že se automobil nemusí chovat stejně jako při jízdě bez boxu.
Pro zajímavost – střešní boxy Thule Dynamic byly testovány při rychlosti 240 km/h a neutrpěly žádné poškození. Vy však nemáte důvod, proč byste měli jejich odolnost testovat. Ne nadarmo se říká „spěchej pomalu“.
Poměrně novým typem nosičů je varianta na tažné zařízení. Konkrétně jde o značku Westfalia a má podobu praktického držáku, který promění nosič kol na držák pro lyže či snowboard. Je tedy možné ho připevnit pouze na nosič kol na tažné zařízení Westfalia Portilo.
Chcete se na dané téma dozvědět více? S výběrem střešního nosiče či boxu vám rádi poradí odborníci ze specializovaného e-shopu stresninosice.cz. V nabídce najdete systémy od prověřených výrobců a doplňky, jako jsou například sněhové řetězy Thule.