Jak přivolat pomoc na dovolené
Vrcholí období dovolených a mnoho z nás se vydává trávit dny odpočinku do nejrůznějších míst. Někdo dává přednost rušné středomořské pláži, jiný zvolí raději klid českých lesů. To je i případ jednoho ze čtenářů, který se obrátil na poradnu pardubického občanského sdružení Rescueinfo.
Příští týden se chystám na dovolenou, máme pronajatou chatičku na Chrudimsku, uprostřed lesa, daleko od jakékoliv civilizace. Nedávno jsem si ale s hrůzou uvědomil, že taková samota má jednu velkou nevýhodu – pokud se něco stane, těžko se dovolám pomoci. Podle internetové
mapy tam není moc signál na mobil a hlavně si nedokážu představit, jak rozrušený popisuji do telefonu, kde jsem a co se stalo. Existuje něco, co by mohlo v takovém případě pomoci?
Vzhledem k tomu, že odpověď na tuto otázku je poněkud delší, rozebereme si celou problematiku tísňového volání formou samostatného článku.
Mnozí možná hned na úvod namítnou, že Česká republika je svojí rozlohou poměrně malá a prakticky tu neexistuje místo, na které by se nedostala pomoc. To je samozřejmě pravda, obzvlášť z pohledu cestovatelů do exotických zemí, jenže v případě ohrožení života jde mnohdy o minuty a každé zdržení může rozhodovat o životě a smrti.
Asi není nutné připomínat, že v České republice existují po dlouhá desetiletí tři linky tísňového volání, přes něž si můžeme přivolat pomoc v případě ohrožení života:
150 – Hasičský záchranný sbor
155 – Zdravotnická záchranná služba
158 – Policie ČR
V roce 2003 (z pevné linky ještě dříve) se k těmto číslům přidalo ještě jedno, celoevropské číslo tísňového volání 112.
Které číslo volat?
Není účelem tohoto článku, vyvolávat flame war o to, jestli je lepší volat národní linku (15x) nebo 112, takže jen ve stručnosti: V případě, kdy událost vyžaduje zásah pouze jedné složky IZS, voláme raději její přímé tísňové číslo. Naopak linku 112 je výhodnější použít v okamžiku, kdy zásah bude vyžadovat součinnost více složek (např. dopravní nehoda). Další důvody, kdy raději volat linku 112 jsou zmíněny níže.
Co udělat předem?
Staré přísloví tvrdí, že prevence je lepší než represe a i v tomto případě je pravdivé. Prakticky všechny vozy nejen záchranné služby využívají satelitní navigaci, takže jednou z prvních věcí, kterou bychom měli udělat je, zjistit si přesnou polohu místa, kde budeme trávit dovolenou. Pokud GPS navigaci nevlastníme, nemusíme zoufat. Na internetu je naštěstí mnoho map, na nichž můžeme přesně určit souřadnice určitého místa. V případě, že cesta nevede až k chatě, je vhodné si zapsat také souřadnice místa, kam až lze zajet s vozidlem a tyto souřadnice pak nadiktovat při tísňovém volání. V opačném případě se
může stát, že navigace vybere jiné místo, které je blíž, ale mezi ním a chatou je rokle nebo jiná neprostupná překážka.
Od věci ani není porozhlédnout se po okolí a vytipovat místo, kde by případně mohl přistát vrtulník a opět si zapsat jeho souřadnice. Takovým místem může být prostor o rozměrech alespoň 20 x 20 metrů, kde v okolí nejsou žádné vysoké předměty (pozor na elektrická vedení). Konečné místo přistání ale vždy určuje pilot.
Pomoci také mohou orientační body a stručný plánek, jak se pěšky dostat od konce cesty k chatě. Vhodné jsou turistické značky, nezaměnitelná místa v krajině a podobně.
Všechny výše uvedené věci je samozřejmé nezbytné mít uložené na jednom místě, o němž zároveň vědí i všichni ostatní. Rozhodně není vhodné je ukládat pouze do mobilu formou poznámky.
Alespoň přibližné určení polohy je možné přes linku 112 a někde také 155. Musíme si ale uvědomit, že takovéto určení polohy vychází z rozmístění základnových stanic mobilních operátorů a v přírodě není tak přesné jako ve městech.
V nouzi
Pokud už dojde k situaci, která vyžaduje přivolání pomoci, může nastat několik problémů:
•Žádný signál mobilního operátora
V případě, kdy Váš mobil na displeji zobrazuje „Jen nouzové volání“ nebo „SOS“, znamená to, že sice nemá signál své vlastní sítě, ale je k dispozici signál konkurence.
Jediné číslo, které je v tomto případě možné volat je 112.
Horší je situace, kdy mobil signalizuje, že nemá žádný signál. V takovém případě nezbývá, než signál vyhledat. Mnohdy stačí přejít o několik metrů vedle, případně na blízký kopec.
•Slabý signál
Pokud náš mobilní telefon zachytil slabý signál, může se podařit sestavit hovor, ale ten bude nesrozumitelný. Možným řešením je využít SMS, které se spokojí i se slabším signálem. Bohužel je nelze odeslat přímo na tísňové linky, takže nezbývá, než se domluvit s někým, kdo mobil nikdy nevypíná a pomoc by mohl zprostředkovat.
Problém se špatným signálem je možné vyřešit externí směrovou anténou, pokud mobilní telefon umožňuje její připojení (konektor může být skrytý).
I když se nám podaří přivolat pomoc a určit kde jsme, nemusí být vyhráno. Českou republiku v poslední době často postihují přívalové srážky nebo vichřice a tak se může stát, že cesta, po níž má přijít pomoc, bude neprůchodná. V takovém případě je možné se vydat „pomoci naproti“, ale vždy až po konzultaci s operátorem tísňového volání. V některých případech je čekání na pomoc menší zlo, než neuvážený transport v provizorních podmínkách.
Alternativní způsob komunikace
V současné době se objevil ještě jeden způsob, jak přivolat pomoc. Je jím satelitní komunikátor, který umožňuje textovou komunikaci. Jeho nevýhodou je ovšem vyšší cena a nutnost pravidelných poplatků. Pro osamělé osoby trávící často delší dobu mimo civilizaci ale může být vhodným řešením.
Další rady pro krizové situace naleznete na www.radyvnouzi.cz.