Kam se svým nemocným příbuzným, babičkou, dědečkem v době dovolené?
Náš tip, praktická informace, je pro všechny, kteří se starají o někoho blízkého po těžkém úrazu, nemoci nebo o své rodiče či prarodiče. Jednou nebo několikrát za rok potřebujete na pár dní nebo týdnů vyrazit na dovolenou či pracovní cestu. Právě pro vás a vaše blízké bylo zřízeno sanatorium INNA v Hradci Králové.
Tento projekt nás natolik zaujal, že jsme se do Sanatoria Inna vydali znovu, abychom položili několik otázek jeho řediteli Mgr. Jaroslavu Rejnišovi.
Mohl by jste tedy zmínit, čím se vaše sanatorium odlišuje od ostatních zařízení podobného typu“?
Jednak to je věková neohraničenost v příjmu klienta. Rychlost v přijímacím řízení, kdy jsme schopni tento proces zvládnout do jednoho týdne (za předpokladu zajištění potřebné dokumentace ze strany klienta). Příjem klienta u nás není vázán k místu trvalého bydliště, tudíž jsme schopni přijmout klienta z celé ČR a teoreticky vzato i ze zahraničí. Dále v našem zařízení maximálně dbáme na individuálním přístupu ke každému klientovi.
Co bychom si měli představit pod pojmem individuální přístup, přeci jenom je tento pojem poněkud široký a každý si pod ním může představovat něco jiného?
Individuální přístup ke klientovi samozřejmě nechápeme jen jako nějakou prázdnou a v podstatě nic neříkající frázi, ale jako určitý promyšlený proces. Proces, který začíná již při výběru lokality umístění sanatoria, designové interiérové jednoty a uklidňující atmosféry prostředí. Proces, jehož vrcholem a zároveň pilířem je člověk. Na jedné straně - personál, který velice pečlivě vybíráme, a na straně druhé - klient, se svými potřebami, starostmi, bolestmi, životními zkušenostmi a povahovými rysy……………………….
Ano, chápu, zdejší atmosféra je skutečně uklidňující a velice příjemná, ale i to co říkáte, mně pořád nedává odpověď na mojí otázku, co bychom si měli představit pod pojmem individuální přístup, resp. jak v té různorodosti, o které sám mluvíte, dosáhnete individuálního přístupu ke svým klientům?
Snažil jsem se to objasnit v širších souvislostech, ale pokusím se vám to vysvětlit jednodušeji. V základu Individuální přístup nezajistíte nijak jinak, než časem, který má personál na jednoho klienta. My jsme si na začátku vytýčili za cíl, že v našich zařízeních bude jedna pečovatelka maximálně na 15 klientů, oproti klasickým domovům pro seniory, kdy je tento počet velmi často v poměru jedna pečovatelka na 30 – 40 klientů. Konkrétně v Sanatoriu Inna v Hradci Králové, je tento poměr dokonce 1:10. I díky tomu se potom můžete každému klientovi věnovat samozřejmě s jinou péčí a více vnímat i jeho individuální potřeby, nastavit aktivizační programy, jak pro jednotlivce, tak i pro určitou skupinu klientů.
Co v rámci aktivizačních programů nabízíte?
V rámci sanatoria to jsou například společenské hry, společná četba, může to být pletení, příprava oslavy narozenin pro některého z klientů. Na zahradě je možnost si zahrát pétanque apod. Mimo sanatorium to jsou dále návštěvy kulturních akcí, procházky městem, výlety do přírody, výlety za památkami, výlety v podstatě kamkoliv, kam to umožňuje zdravotní stav našich klientů.
Zmínil jste v našich zařízeních, mám to chápat tak, že podobných zařízení provozujete více?
Již v naší první tiskové zprávě jsem se zmínil o tom, že jsme na začátku cesty. Čímž jsem měl na mysli, že Sanatorium Inna v Hradci Králové je skutečně takovým počátkem v budování dalších poboček po celé ČR.
Kolik takových poboček plánujete a v jakém časovém horizontu?
V první etapě, která je naplánována na dva až tři roky bychom rádi realizovali čtyři až pět poboček, s tím, že tyto počty je možné upravovat směrem dolů, ale i nahoru. Bude záležet mimo jiné i na tom, jak se nám bude dařit vyhledávání vhodných lokalit a objektů.
Na čem dalším bude záležet při vašem výběru?
Základním kritériem je bezesporu možnost vytvoření stejné domácí atmosféry, jakou vnímáte zde. Dalšími kritérii jsou počet lůžek a možnost zajištění kvalitní péče. Pokud to shrnu, je naším cílem vytvořit z nadstandardu standard.
To nebude jistě lehký úkol, jaké jsou vaše další plány?
Z lehkých a jednoduchých úkolů přeci nemůže nikdy vzniknout nic dobrého s trvalou hodnotou. Naším cílem je mimo jiné vybudovat z názvu Sanatorium Inna značku se synonymem jasné kvality. K našim dalším plánům bych na první místo zařadil zřízení nadačního fondu Sanatoria Inna, což také nebude jednoduchý úkol, ve vztahu k funkčnosti a naplňování smyslu nadace.
To je zajímavé, co by nadace Sanatoria Inna chtěla nebo měla podporovat?
V tuto chvíli je samozřejmě ještě brzy na přesné a konkrétní vymezení nadačního programu. Ten samozřejmě bude v kompetenci nadační rady. Za nás mohu pouze říci, že do programu nadace budeme navrhovat podporu kvalitního bydlení pro seniory, tak, aby pobyty v zařízeních našeho typu se otevřely širší veřejnosti, vznik alzheimer center, vznik různých komunitních center, turistiku pro seniory a zdravotně postižené apod.
To je určitě záslužná činnost a přejeme vám k naplnění vašich cílů hodně štěstí. Děkujeme za rozhovor a někdy příště na shledanou“.
Také děkuji za rozhovor a přeji návštěvníkům portálu turistika.cz krásné a pohodové letní dny.