Neobjevené Jeseníky – poznejte je s Violou
Prestižní list The New York Times letos v lednu zařadil Jeseníky jako jediné z České republiky mezi 46 destinací světa, které doporučuje svým čtenářům k návštěvě v roce 2013. Vizitkou Jeseníků jsou v tomto případě Horské lázně Karlova Studánka. Tuto perlu Jeseníků objevila a Američanům doporučila americká novinářka Sarah Wildman, když se nedávno vydala do Slezska hledat informace o ztracené lásce svého dědečka a jeho dívky Valerie Scheftel z Opavy; ti vystudovali medicínu na univerzitě ve Vídni, ale do jejich osudů nemilosrdně zasáhla 2. světová válka a holocaust. Ovšem nejen pro Sarah byly donedávna Jeseníky neznámé, neobjevené – přitom nesporně mají co nabídnout tuzemským návštěvníkům i turistům ze zahraničí.
Podobně jako jiné turistické oblasti Čech, Moravy a Slezska zaznamenaly v minulých letech také Jeseníky pokles návštěvnosti. Mnozí ubytovatelé v reakci na to snížili počty lůžek, nebo hledali možnosti zvýšení atraktivity svých zařízení pro turisty za pomoci investic. Rozvoji cestovního ruchu v Jeseníkách nepřispělo ani územní rozdělení této turistické oblasti mezi dva kraje – Olomoucký a Moravskoslezský. Turismus a využití obrovského potenciálu Jeseníků má přitom zásadní význam – nezaměstnanost v regionu patří k nejvyšší v republice. V okrese Bruntál, tedy ve východní moravskoslezské části Jeseníků, dosáhla míra nezaměstnanosti v lednu 2013 rovných 14 %, v okrese Jeseník pak 13,3 % (tj. první a třetí příčka nejvyšší míry nezaměstnanosti v ČR).
Zastavit propad návštěvnosti turistické oblasti Jeseníky a nastartovat její růst s dopadem na příjmy z cestovního ruchu a zaměstnanost – s takovým cílem zřídil Euroregion Praděd v roce 2011 svou destinační společnost; /ER Praděd byl založen r. 1997 jako dobrovolné sdružení českých a polských spolků a svazků měst a obcí, které se nacházejí na území okresů Bruntál a Jeseník v ČR a na území Opolského Slezska (vojvodství Opole) v Polské republice; pojmenován byl po nejvyšší hoře Moravy a Slezska Pradědu (1492 m n.m.). Na české straně se do euroregionu začlenilo 60 obcí ze sdružení obcí Jesenicka, Bruntálska, Osoblažska, Rýmařovska a okolí Vrbna pod Pradědem, sekretariát ER Praděd sídlí ve Vrbně p. P. V současné době sdružuje euroregion 72 obcí na straně české a 34 obcí na straně polské. Destinační společnost funguje pouze pro českou část euroregionu a na jejím fungování se podílejí pracovníci ER Praděd a tým externích spolupracovníků z řad zástupců samosprávy a státní správy a v případě marketingové skupiny také zástupci dalších subjektů/
Za necelé dva roky činnosti destinační společnosti jsme zaznamenali nárůst návštěvnosti východní moravskoslezské části Jeseníků: údaje Českého statistického úřadu potvrzují nárůst návštěvnosti (např. za tři čtvrtletí roku 2012 se návštěvnost zvýšila o 9029 přenocování hostů v hromadných ubytovacích zařízeních (hotely, penziony, kempy apod.), což představuje meziroční nárůst příjmů z ubytovaných hostů o cca 7,5 mil. Kč při počáteční investici do realizace aktivit destinační společnosti ve výši cca 2,5 mil. Kč. Celkové roční příjmy z ubytovaných hostů činí ve východní části Jeseníků cca 230 miliónů korun. Další příjmy z cestovního ruchu, tj. příjmy z jednodenních návštěvníků atraktivit či zimních středisek apod., prozatím neumíme měřit, ale díky vytvoření sítě informačních center toho budeme brzy schopni.
„Růst návštěvnosti Jeseníků je dobrou zprávou pro všechny subjekty, které zde podnikají v cestovním ruchu a potýkaly se dosud s velkými problémy. Například v roce 2010 byla celoroční obsazenost lůžek zhruba jen na 20 procentech, to chceme změnit,“ uvedl tajemník Rady pro cestovní ruch Euroregionu Praděd Ing. Michal Blaško. Společnost destinačního managementu usiluje o rozvoj cestovního ruchu s cílem zvýšit návštěvnost východní části Jeseníků do roku 2015 nejméně o 10 procent, což představuje přibližně 40 tisíc turistů navíc. Z pohledu aktuální ekonomické stagnace a citlivosti cestovního ruchu na zvraty v ekonomice se jedná o ambiciózní cíl a statistické údaje potvrzují velmi slibný vývoj. Abychom mohli udržet trend růstu návštěvnosti, je nutné dále pokračovat v cíleném a důsledném marketingu a rozšiřování sítě spolupracujících správců atraktivit a poskytovatelů ubytovacích a ostatních služeb.
Euroregion Praděd na podporu rozvoje cestovního ruchu vydal nové, neotřelé a pro turisty zajímavé tiskoviny, a to v češtině, němčině, angličtině a polštině:
- turistické průvodce Jeseníky - Léto s Violou, Zima s Violou a letos v lednu nejnovější Jaro a podzim s Violou
- tři turistické mapy (letní, zimní a pro období jaro až podzim)
- obrazovou publikaci
- brožurku pro firemní a obchodní turistiku
Zřídil současně nový turistický portál www.jeseniky-rodina.cz, který má průměrnou návštěvnost kolem 600 unikátních přístupů denně. Stejně jako v případě tištěných průvodců i zde je průvodcem turistů imaginární dívenka Viola. Portál obsahuje všechny průvodce v elektronické podobě, ale také přináší denní aktuality toho nejzajímavějšího dění v regionu z pohledu turistů; má interaktivní mapu atraktivit a dalších turistických objektů, ale také vizitky ubytovatelů a poskytovatelů dalších služeb, kteří získali certifikaci Asociace hotelů a restaurací ČR Hotelstars.EU, Asociace kempů ČR či Svazu venkovské turistiky ČR, a jsou zárukou kvality služeb; přináší také pobytové balíčky připravované pro konkrétní skupiny návštěvníků a využívající jedinečný Voucher systém Jeseníky: v současné době se takto potenciálním návštěvníkům nabízí 55 pobytových balíčků pro zimní, jarní i letní období /na sestavování balíčků na míru zájemcům spolupracují ubytovatelé, cestovní kanceláře i provozovatelé atraktivit (např. pivní lázně, wellness, lyžařské školy apod.); Rada pro cestovní ruch ER Praděd současně získává zpětnou vazbu o spokojenosti návštěvníků Jeseníků, jejich přáních; bližší informace rád poskytne Ing. Michal Blaško/
„Jeseníky mají potenciál zejména pro rodinnou rekreaci, tedy rodiny s dětmi, a pro pobyty seniorů, ať už těch aktivních, tak těch, kteří hledají odpočinek a relaxaci. Naší snahou je zvýšit přitažlivost Jeseníků, ale nejde ani tak o investičně nákladné projekty – to je role jiných subjektů -, jako spíše o kreativitu, zábavnost, poznávání oblasti všemi smysly. Roste zájem o poznávání venkova, možnost „sáhnout“ si na řemesla, vyzkoušet si například dojení kozy, dopřát si nějakou lahůdku z farmy nebo krajové jídlo. Sázíme také na nabídku certifikovaných ubytovacích zařízení, která jsou garancí kvality ubytovacích služeb. Snažíme se lidem přinášet co nejpestřejší nabídku také prostřednictvím internetového průvodce www.jeseniky-rodina.cz a dívčí průvodkyně Violy a máme mj. přes emailovou adresu Violy také zpětnou vazbu od některých návštěvníků Jeseníků,“ dodal Ing. Blaško.
Destinační management spolupracuje s partnery - dopravní společností Veolia Transport Morava a.s., Pivovarem HOLBA a.s. Hanušovice a provozovatelem nejnavštěvovanějšího informačního portálu Jeseníky Info panem Bronislavem Máslem při organizaci zajímavých soutěží pro návštěvníky Jeseníků a čtenáře našeho internetového portálu. Novinkou nadcházející letní sezóny v Jeseníkách je nabídka oblastní turistické jednodenní jízdenky Jeseníky, kterou si mohou za výhodnou cenu pořídit turisté, kteří se do hor vydají s autodopravcem – společností Veolia Transport Morava a budou moci od 1. května do 30. září využít 26 dopravních zón na území Moravskoslezského kraje a 14 zón na území Olomouckého kraje. Jednotlivec za jednodenní jízdenku zaplatí 100 korun, skupina osob až do počtu 5 lidí bez ohledu na věk pak jízdenku za 250 korun.
Euroregion Praděd připravuje průběžně několik famtripů a presstripů pro zástupce cestovních kanceláří, průvodce a novináře. Budeme rádi, pokud i Vy příště přijmete naše pozvání a vydáte se s námi za objevováním Jeseníků a jejich unikátních míst.
Mgr. Alena Kiedroňová, tisková mluvčí ER Praděd