Nové muzeum představuje historii slavné švýcarské Rhétské dráhy
Loni otevřené muzeum Rhétské dráhy v Bergünu nalákalo za první rok 20 tisíc návštěvníků. Švýcaři vlaky milují a Rhétskou dráhu obzvláště. Její vlaky už více než sto let protínají alpské kopce po kamenných mostech i v dlouhých tunelech.
Když se vlaková souprava Rhétských drah přiblíží snad nejmagičtějšímu železničnímu mostu v Alpách, pasažéři vytahují foťáky, otvírají okna a snaží se zachytit tento jedinečný Landwasser viadukt. Vidět Alpy z vlaku je jedinečný zážitek. A jelikož Rhétské dráhy vozí cestující napříč horami (téměř převážně v kantonu Graubünden) už od roku 1889, nastala chvíle pro otevření muzea. Železniční muzeum Albula se nachází v budově bývalého armádního skladu hned vedle nádraží v Bergünu – vesnici mezi Davosem a Svatým Mořicem.
Muzeum poznáte rychle. Stojí před ním nejslavnější lokomotiva Rhétských drah. Podle jejího typického tvaru se jí přezdívá krokodýl. Má za sebou 50 let služby na kolejích a dvě vážné nehody. Dnes je v ní simulátor, díky němuž můžete zažít jednu z nejúžasnějších linek protínající údolí Albula.
Když vstoupíte do muzea, narazíte hned zkraje na království Bernharda Tarnutzera. Už desítky let staví model železnice, která přesně odpovídá jejímu stavu z 50. a 60. let minulého století v oblasti Albula. Jeho práce je k vidění v muzeu a autor velkého modelu je tu pravidelně k zastižení. Své dílo totiž neustále rozšiřuje.
Další místnosti se vracejí k milníkům historie Rhétské dráhy. K jejím nejslavnějším vlakům patří Bernina Express, který spojuje horská střediska s italským jihem Švýcarska. Už v době svého vzniku měl žluté vagóny, které byly ve své době zvláštností. Vagóny tehdy bývaly tmavě zelené, aby se skryly nečistoty spojené s parní železnicí. Bernina však dostala elektrifikaci a žlutá barva jejich vagónů symbolizovala čistotu. Sloupy elektrického vedení byly navíc postaveny na té straně kolejí, kde nepřekážely výhledu bohatých návštěvníků Svatého Mořice nebo Davosu.
Dnes jsou všechny vlaky Rhétských drah červené. Když totiž šéfové společnosti viděli, jak často jsou jejich vlaky fotografované, dali jim červenou barvu, aby byly na snímcích z dovolených ještě hezčí. Návštěvník muzea se dozví, proč vlastně prošly zdejší linky elektrifikací. První světová válka totiž odřízla železnici od dodávek uhlí. Nezbylo než sáhnout po jiném pohonu.
Děti si muzeum Rhétských drah prohlédnou ze své perspektivy. Mohou si zkracovat cestu nízkými průchody mezi jednotlivými částmi muzea, kudy dospělí neprojdou. A ve skříňkách je pro ně připraveno několik historických a nejen drážních oblečků.
Atmosféru dřívějších let alpské železnice přibližuje hned několik krátkých historických filmů promítaných na různých místech muzea. Železniční muzeum Albula nezklame velké ani malé zájemce o historii vlakové Dopravy v Alpách.