Loading...
Ctitelé a milovníci vín byli ve střehu. V den, kdy slaví svůj svátek světec Sv. Martin a vůbec všichni Martinové, tedy 11. listopadu, v jedenáct hodin, jedenáct minut a někde i jedenáct vteřin slavnostně otvírali vinaři a someliéři na náměstích, ve sklepích, v restauracích a prý i v řetězcích prvá letošní vína, zvaná Svatomartinská. Na základě smlouvy, kterou jednotliví vinaři podepisovali, to nemůže být dříve, a tak si mnozí milovníci tohoto moku museli nechat do tohoto data zajít chuť. Jedná se o mladá vína, vyrobená technologií rychlého čiření a speciální filtrace. Mimochodem červené Svatomartinské je povolené vyrábět pouze z hroznů Modrého Portugalu a Svatovavřineckého, bílé z odrůdy Müller Thurgau, Veltlínského červeného raného a už zhruba tři roky je ho možné vyrábět i z Muškátu moravského. Růžová vína zatím bylo povolené vyrábět z Modrého Portugalu, Svatovavřineckého a nově i z odrůdy Zweigeltrebe.
Krátce z historie
Ovšem nebylo tomu tak vždy. Když pamětníci uslyší pojem Svatomartinské, vybaví se jim víno z tzv. martinských hroznů. To byly hrozny, které vyrůstaly z tzv. fazochů nebo-li zálistků, které normálně každý vinař raději vylamuje a sklízely se právě až na tento svátek. Zejména to bylo v letech, kdy udeřily Jarní mrazy, a květenství vymrzla. Pak byly tyto hrozny jedinou vinařovou spásou, aby měl v tom roce alespoň nějakou úrodu. Z předchozího je jasné, že o kvalitní produkt zřejmě nešlo. To už ale dávno není pravda. Po naší tzv. "sametové revoluci" se otevřely trhy a Česká republika byla zaplavená kvalitními, méně kvalitními i nekvalitními, ale levnými, víny ze zahraničí. Byli to především moravští vinaři, kteří se museli této záplavě ubránit. A to nejenom kvalitou, ale i nápaditým marketingem. Napadlo je, že i naše republika by mohla mít něco jako obdobu francouzského Beaujolais Nouveau, tedy prvního mladého vína, vyrobeného a daného do prodeje ještě v roce sklizně. A tak se také stalo. „Již devatenáct roků pracujeme na zviditelnění značky našich mladých vín," vzpomíná Ing. František Drahonský, ředitel Vinařství Mikulov, a. s. „Nejdříve jsme je označovali jako "Morava Vino Nouveau" apod. Pod značkou Svatomartinské tato unikátní vína uvádíme na trh od roku 2005. Začínali jsme na několika stech tisících lahvích a momentálně se číslo ustálilo na více než třech milionech lahví od zhruba 130 vinařských firem." „Dnes už mohu bez obav říci, že v současnosti se značka Svatomartinské stala velice úspěšnou," dodává Mgr. David Štastný, ředitel pro marketing a strategii vinařství Vinné sklepy Valtice, a. s. a Vinařství Kovács, s. r. o. „Má za sebou dlouhou cestu a tím, že jsme s ní dobře od samého začátku zacházeli po stránce marketingu i kvality, začíná přinášet úspěch. To vidíme na počtu prodaných lahví. Takže slova pár "taky odborníků", kteří o něm hovoří jako o vínu s "bonbónovým aroma", se jaksi míjejí s realitou. To, že na svatomartinskou tradici restaurací s obligátní svatomartinskou husou navázali vinaři s mladým a svěžím vínem, se ukázalo jako velmi prozíravé spojení. Přiznávám, že nám dlouho trvalo, než jsme přesvědčili naše gastronomy o vhodnosti tohoto spojení. A také jim chvíli trvalo zjištění, že není potřeba se soustředit pouze na Beaujolais Nouveau, ale že by mohli zkusit i naše domácí Svatomartinské. To, že jsme již loni a letos zaznamenali obrovskou poptávku po našem mladém víně i od gastronomických provozů, je pro nás obrovskou vzpruhou." „Že se Svatomartinské stalo dobrou a oblíbenou značkou dokládá i fakt, že nám ji pivovarníci trochu závidějí," potvrzuje s úsměvem jeho slova Ing. Pavel Vajčner, ředitel vinařství Znovín Znojmo, a. s. „Možná jste si všimli, že někde nabízejí i svatomartinské pivo. Slovenské vinaře jsme zřejmě také inspirovali, takže už přibližně tři roky u nich prodávají Svetokatarínské."
Svatomartínské bylo svěží a voňavé
„Já bych letošní Svatomartinská vína hodnotil jako svěže aromaticko-pikantní," vysvětluje Ing. P. Vajčner. „Na slavnostní zahájení prodeje Svatomartinského jsme přivezli tři vzorky a také jednu specialitu. Je to růžový Zweigeltrebe. Doposud jmenovaná odrůda nepatřila do portfolia odrůd, schválených pro Svatomartinská vína. Je povolený pouze pro výrobu růžových vín. Ale podle mne je to vynikající víno. Mimochodem, Svatomartinské už máme vyskladněné a zůstalo nám jenom v prodejnách naší společnosti." Proč přivezli? Protože představitelé některých největších vinařských firem poprvé představují širšímu odbornému publiku svá Svatomartinská vína ve špičkovém hotelu Abmassador v Praze. Letos se slavnostního večera zúčastnilo pět firem – již zmiňovaný Znovín, Znojmo, Vinařství Habánské sklepy, Víno Mikulov, Vinné sklepy Valtice a vinařství Kovacs. „Slavnostní zahájení prodeje Svatomartinských vín je pro každý hotel velice organizačně i finančně náročná akce. A my jako každý rok i letos zvažovali, zda do toho půjdeme, protože krize se dotýká všech, včetně hotelů. Ale rodící se tradice chce svoje, takže když jsme si uvědomili, kde všude se otevírají martinská vína, jako například v Brně na náměstí, prostě jsme u toho nemohli chybět," tvrdil Ing. Vlastimil Dvořák, generální ředitel hotelu Ambassador. „My jsme tento svátek pojali trochu skromněji a pozvali pouze asi tisíc hostů!" „Slavnosti Svatomartinských vín je takové první období, kdy můžeme ohodnotit, jak zhruba dopadne letošní sklizeň," vysvětlil Ing. Josef Svoboda, ředitel vinařství Habánské sklepy, s.r.o. z Velkých Bílovic. „Vloni jsme tady vystavovali tato vína poprvé a výsledek dopadl nad naše očekávání. Ta letošní jsou nejenom podle mne co do výrazu energická, svěží, ovocná, mladistvá a šťavnatá. Do Prahy jsme přivezli opět náš svatomartinský Muškát moravský a dvě kuvé, a to Svatovavřinecké x Modrý Portugal růžové a obdobné červené. V roce 2012 šla tato vína lidově řečeno "na dračku", takže i letos jsme zvolili stejný sortiment. Ale raději jsme vyrobili o několik desítek tisíc lahví mladého vína více, abychom uspokojili všechny poptávky. Víno jsme ještě úplně všechno nevyskladnili, protože udržujeme tzv. strategickou rezervu, abychom mohli podle zájmu doplňovat u prodejců zásoby. Ale většinu produkce už máme pryč." „Za Vinné sklepy Valtice i za vinařství Kováč mohu říci, že máme vyprodáno a v našich sklepích nenajdete ani láhev Svatomartinského. Už ho můžete koupit jen v naší podnikové prodejně. Poptávka po nich byla tak velká, že například vinařství Kovács to až zaskočilo, přestože jsme zvýšili jeho produkci o nějakých 30%. Zájem nás samozřejmě velice těší. Je to ovšem do další let velký závazek, abychom kvalitu Svatomartinského udrželi a pro zákazníka zůstala tato vína stále zajímavá," dodává Mgr. D. Štastný. „Situace u Vinařství Mikulov je trochu odlišná," připouští Ing. František Drahonský z Vinařství Mikulov. „Velký zájem o Svatomartinské samozřejmě potvrzuji a sklepy jsme vyprázdnili. My ale máme také velice rozšířenou klientelu u našich podnikových prodejen, kde se nám nemůže, jak se říká, krčit pár lahví. Proto si musíme uchovat určitou zásobu pro naše zákazníky."
Jaký bude asi ročník 2013 ?
Svatomartinská vína, jak již bylo řečeno, jsou první předzvěst toho, co můžeme od ročníku 2013 očekávat. „Vzpomínám si, že když jsme představovali Svatomartinská vína v roce 2011, tak tady kolega ze Znovínu tvrdil, že když je v názvu letopočtu je jedenáctka, tak i kvalita vína bude na dvě jedničky," říká Ing. F. Drahonský. „Bylo tomu tak. Ale i když současný ročník obsahuje nešťastnou třináctku, rozhodně na nešťastnou třináctku nevypadá. Naopak je hodně specifický. Takový ročník jako letošní tady dlouho nebyl. Charakteristické pro něj bude to podstatné. Při dobré cukernatosti tu máme i vyšší kyseliny. Někdo se při vyslovení slova kyselina ulekne, ale kyselina vinná hraje při formování vína velice pozitivní roli. Přináší výraznou aromatičnost, stabilitu a uchovatelnost, tedy možnost dlouhodobější archivace vína. Minulé ročníky byly někde až pod úrovní běžného obsahu kyselin. Aby se ale projevily všechny kladné vlastnosti letošního ročníku, bude to vyžadovat ještě mnoho práce, která určitě nekončí tím, že jsme hrozny sesbírali, dali do sklepa a vylisovali. Aby totiž kyselina plnila svůj pozitivní účel, musí se s ostatními složkami vína dobře zharmonizovat. To vyžaduje individuální přístup a zkušené technology."
Podle Ing. P. Vajčnera nebude tento ročník příliš alkoholický, ale bude doslova tak akorát. Ze Znovínu hlásí maličko nadprůměrnou sklizeň. Vláhy bylo dostatek a nakonec i ten říjen dopadl skvěle. Plísně peronospora či oidium (padlí) tu moc vinaře netrápily. Listy nepomrzly, takže mohly do poslední chvíle asimilovat a zvyšovat cukernatost a podzimní počasí bylo velice příznivé pro dozrávání i sklizeň. „Průměrná cukernatost hroznů z našich vinic přesahovala 20 stupňů. Jen odrůda Müller Thurgau, která se sklízí dříve, ji měla nižší. Naopak odrůdy, které sklízíme později, dozrály do skvělých cukernatostí, které jsou ve spojení s letošními kyselinkami velmi dobrým předpokladem pozdější kvality ročníku 2013."
Názor Mgr. D. Štastného je podobný: „Pokud bych měl charakterizovat tento ročník, tak musím připustit, že šlo o rok, který vinařům doslova tzv. brnkal na nervy. Například pršelo, když měla réva odkvést, ale jak se říká, za minutu dvanáct, někdy i za vteřinu dvanáct, se to počasí umoudřilo. A podobně to probíhalo po celý rok. Předpovídám, že vína z ročníku 2013 budou právě kvůli měnícímu se počasí zajímavá a ceněná. Zatímco v minulých letech jsme bojovali o to, abychom ve víně uchovali dostatečné množství kyselin, letos v tomto ohledu problém nehrozí. Naopak se těšme při současně dobré cukernatosti na vína aromatická a voňavá. Takže rok 2013 určitě nebude patřit mezi špatné ročníky." A na závěr jedna prognóza. Podle slov Ing. J. Svobody se až divili, jak překvapivě letošní réví, tedy vinné letorosty, které zajišťují úrodu v příštím roce, vyzrálo. Kupodivu letos předběhlo co do vyzrávání hrozny. Po sklizni vinaři konstatovali, že letorosty byly z téměř 90% zdřevnatělé. A to je taková sice důležitá, nicméně jen jedna z mnohých podmínek dobré a kvalitní úrody v roce 2014.
Antonín Karoch a Jiří Müller