Ostrava: železné srdce České republiky
Ostrava, třetí největší město v České republice, bývá mnohdy označována jako železné srdce České republiky. Neobvyklé industriální památky, svébytný architektonický ráz, ale i bohatý výběr aktivit pro volný čas činí z Ostravy atraktivní místo nejen pro milovníky starodávných dolů. Pohodlně a rychle se lze do Ostravy dostat Pendolinem s Českými drahami, a to nejen z Prahy, Pardubic a Olomouce, ale také ze vzdálenějších měst v západních Čechách.
První zastávkou v Ostravě by měla být bezpochyby oblast Dolních Vítkovic. Právě tato oblast tvoří bývalý areál Dolu Hlubina a vysoké pece Vítkovických železáren. Areál představuje jedinečnou industriální památku a stal se nezaměnitelným symbolem Ostravy. Mimo jiné je zapsán i na seznam Evropského kulturního dědictví. Suroviny se již do průmyslového výtahu vedoucího na vysokou pec dávno nenakládají, místo nich je vystřídali zvědaví návštěvníci. Z bývalé energetické ústředny se stal Malý svět techniky, interaktivní expozice, kde je přísně nakázáno se exponátů dotýkat. Unikátní výstava představuje technické vynálezy, a to od parního stroje až po vynálezy současné. Největší atrakcí jsou bezpochyby dvě devítisettunová plynová dmychadla z let 1938 a 1948, ze kterých dýchá patina doby. Tyto obry obklopuje více než sto interaktivních exponátů, které baví malé i velké návštěvníky. Děti si mohou vyzkoušet let letadlem, řízení vlaku či se stát vesmírným kosmonautem v rychlé ponorce.
Návštěvníci mohou objevit i Velký svět techniky, kde přijdou na kloub fungování města, vesmíru i lidského těla, a to prostřednictvím zábavy a hry. O víkendu se mohou těšit na bohatý doprovodný program: roboti ovládaní mobilním telefonem, 3D filmy o době ledové či dinosaurech. Dolní Vítkovice nabízí i prostor pro umělecké vyžití: z bývalého plynojemu se stala Multifunkční aula Gong, kde se pravidelně konají velké kulturní akce, sídlí zde i Plato – Galerie města Ostravy.
Další zastávkou v Ostravě je největší hornické muzeum v České republice, které se rozprostírá na vrchu Landek. Odtud i jméno samotného muzea. Vrch Landek představuje odpradávna známou archeologickou a geologickou lokalitu. Mimo jiné je světoznámým nálezem Landecké Venuše. Propojení národní přírodní památky vrchu Landek a geologického muzea, tak tvoří jednu z nevšedních turistických atrakcí.
Autentickou prohlídkovou trasu, kudy chodili dříve horníci do práce, umožňuje Důl Michal. Historie tohoto dolu sahá až do roku 1843. Návštěvníci budou moci na vlastní oči spatřit řetízkové šatny, cechovnu, ale zejména strojovnu s původním vybavením, která fungovala až do roku 1993.
Milovníci umění by si neměli nechat ujít probíhající výstavy v Galerii výtvarného umění v Ostravě. Dne 2. října 2015 zde byla otevřena výstava „Grafika je dar“ Eduarda Ovčáčka.
Eduard Ovčáček představuje pro Ostravu zásadní uměleckou osobnost, jejíž tvůrčí působení se dotýká malby, sochařství, objektů, performance, grafiky a zejména serigrafie, fotografie, literatury a poezie. Svou tvorbou a působením již od šedesátých let minulého století do současnosti se zasloužil o to, že ostravská výtvarná scéna je vnímána a respektována v celorepublikovém kontextu. Výstava potrvá až do 4. září 2016. Po šesti letech se na prkna Galerie výtvarného umění v Ostravě vrací rovněž Stanislav Kolíbal s velkou retrospektivní výstavou s názvem „Sochy a kresby. 1954 – 2015.“
Malí návštěvníci budou unešení z ostravské zoologické zahrady či z areálu Miniuni. Na více než 1,5 ha je zde možné zhlédnout více než 30 modelů významných budov evropských měst v miniaturních rozměrech, jako například Braniborskou bránu, Eiffelovu věž, ale i Staroměstské náměstí. Součástí areálu jsou i železniční tratě s vláčky.
Komfortní spojení do Ostravy zajišťují vlaky SuperCity Pendolino Českých drah. Soupravy jsou sestavené z velkoprostorových vozů 1. a 2. třídy s bezplatným Wi-Fi připojením a elektrickými přípojkami a nechybí ani bistrovůz se širokou nabídkou teplých i studených jídel a nápojů, které může obsluha po předchozí objednávce v on-line systému donést až na místo. Každý cestující během jízdy obdrží zdarma nealkoholický nápoj (neperlivou vodu) a noviny, v 1. třídě navíc také Bohemia sekt, teplý nápoj a snack. Všem, kteří chtějí během cesty relaxovat, je určen tichý oddíl umístěný ve voze č. 1 na kraji soupravy. Informace o jízdě vlaku je možné získat v palubním portálu, který mimo to nabízí také internetové zpravodajství, elektronické knihy, filmy a hudbu.
Cesta Pendolinem do Ostravy je velice rychlá: z Prahy trvá asi 3 hodiny, z Pardubic o hodinu méně a z Olomouce jen 45 minut. Dva páry spojů SC Pendolino jezdí přímo ze západních Čech. Z Plzně trvá cesta asi 4 hodiny a 40 minut a 570 kilometrů dlouhou trasu z Chebu zvládne pendolino za necelých 6 hodin.
České dráhy: Lepší cesta každý den
Nejmodernější vlakové soupravy ČD: Komfort, bezpečnost, profesionální palubní personál, ergonomická pohodlná sedadla, klimatizace, Wi-Fi připojení na vybraných spojích zdarma, skvělý catering připravovaný šéfkuchařem Jaroslavem Sapíkem, to jsou hlavní benefity poskytované cestujícím ČD. Více na www.cd.cz.
Mobilní aplikace Můj vlak: Určena pro smartphony či tablety, snadné zakoupení jízdenky, průběžné informace o jízdě vlaku, informace o výlukách a dalších mimořádnostech. Ke stažení zdarma zde: www.cd.cz/mujvlak.
eShop ČD: Nákup jízdenek online. eShop ČD na základě zadaných parametrů doporučí nejvýhodnější jízdenku bez nutnosti znát různé tarifní nabídky. Do vlaku je tak možné nastoupit bez zdržení u pokladní přepážky s jízdenkou vytištěnou či uloženou v notebooku. Více na www.cd.cz/eshop.
Twitterový účet ČD: Čerstvé informace o omezeních provozu na železnici.
In Karta: Čipová karta, díky níž je možné cestovat výhodněji, lze získat např. slevu 25 % nebo 50 %, slouží i jako elektronická peněženka, do které si zákazník předem „nabije“ peníze, a poté s ní nakupuje jízdenky v automatu nebo bezhotovostně u pokladny.
Bezhotovostní platby: Cestující mohou bezhotovostně platební kartou uhradit nákup jízdenek ve 255 stanicích. V nich je instalováno celkem 421 platebních terminálů.
Airport Express: vlaková Doprava na Letiště Václava Havla. Více na www.cd.cz.
Bezbariérovost: České dráhy v současnosti disponují přibližně 600 bezbariérovými vozy, motorovými a elektrickými jednotkami, které obsluhují 4 612 garantovaných bezbariérových spojů denně.
O společnosti České dráhy, a.s.
Akciová společnost České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťuje základní dopravní obslužnost státu. Loni využilo služeb společnosti přes 170 milionů zákazníků. V posledních letech došlo k výraznému omlazení vozidlového parku, a to v regionální i dálkové Dopravě. Ve snaze zatraktivnit železniční Dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu investovala firma od roku 2008 do nákupu a modernizace vozidel 37 miliard korun. V aktuálním jízdním řádu spustily České dráhy ve spolupráci s ÖBB projekt spojení Prahy, Brna, Vídně a Grazu jednotkami railjet a od letošního prosince zahájí spolu s DB nový koncept spojení Prahy, Berlína a Hamburku.