Podívejte se na to jinak. Největší fotokoláž televize Spektrum.
Léto je období hravé, a třebaže se nám chýlí k poslední čtvrtině, na hry je času a doufejme i chuti dost! Zvlášť s televizí Spektrum.
Vytvořit největší prázdninovou fotokoláž v Česku a na Slovensku, takový je cíl probíhající letní divácké kampaně dokumentární televize Spektrum a fotografa Ondřeje Neffa. Do soutěže "Spektrum – Léto jinýma očima" se diváci mohou zapojit přes speciální aplikaci na facebookové stránce stanice Spektrum www.facebook.com/TelevizeSpektrum.
Ondřej Neff si vzal jako ambasador za úkol provést nás fotograficky zaměřenou soutěží, která vyústí v rekordně největší koláž fotografií s prázdninovou tématikou. Do výsledné koláže bude zahrnuto tisíc nejlepších uživatelských fotografií, které se týkají gastronomie, dobrodružství či klamů a iluzí.
Nakrmte si facebookovou aplikaci
O složení koláže, tedy sestavy fotografií – se postará facebooková aplikace, kterou je ale třeba nakrmit fotkami ZDE.
V první fázi účastníci posílají svoje fotky a pak, v září, bude veřejnost hlasovat a vybere 1000 fotografií, ze kterých se pak koláž sestaví. Porota vybere vítěze. Samozřejmě je třeba se zaregistrovat – no a pak už je to je vašich rukách a v úsudku hodnotitelů.
Ceny jsou tyto:
1. cena: Semestr ve fotografické dílně O.Neffa
2. - 3. cena: Jednodenní fotograficky kurz podle vlastního vyberu na AFOP.CZ
4. - 10. cena: Solární nabíječka na mobil
11. - 25. cena: Cestovní adaptér na el. zásuvky
Jezte, riskujte, švindlujte
Soutěžit můžete i v třech podkategoriích Vášnivý jedlík, Nejdrsnější kamioňáci světa a Mistři švindlu, které se týkají gastronomie, dobrodružství či klamů a iluzí.
Vášnivý jedlík - soutěž o nejlepší fotku jídla – běží od 12.8.
Nejdrsnější kamioňáci - fotka s tematikou dobrodružství - běží od 21.8.
Švindlíři - fotka s optickým trikem - poběží od 2.9.
Ceny jsou tyto:
1. cena: Jednodenní fotograficky kurz podle vlastního vyberu na AFOP.CZ
2. cena: Solární nabíječka mobil
3. cena: Cestovní taška
Prázdninová tématika, to je téma hodně široké a asi každý z nás, pokud vzal aspoň jednou foťák do ruky, má k tématu co dodat. Ani ty dílčí kategorie asi nepotřebují velká vysvětlení:
Jedlíci jsme všichni, třebaže nutně nikoli velcí. Zkuste vyfotit jídlo! Fotograf Vít Mádr, lektor AFOP, se tím zabývá profesionálně – a třeba vyhrajete účast na jeho kurzu.
Fotograf Tomáš Mähring sjel na raftu divoké norské vody. Bylo to drsné dobrodružství. Zažili jste něco podobného? A pokud ano, zbyl vám čas na focení?
Optické triky a klamy a švindle, to je příležitost pro hlavy koumavé a někdy je to i výsledek náhody nebo omylu. Může z toho být hodně zábavy pro vás i pro ty, kdo se na vaše fotky budou koukat.
Více o stanici Spektrum
Cílem televize Spektrum/Spektrum HD je vysílání kvalitních dokumentárních pořadů, sloužících lepšímu poznání světa. Důraz klade na populární vědu, dobrodružství a cesty, historii, království divočiny a každodenní život. Dokumenty jsou pestré, věrohodné a nabízejí smysluplné trávení času celé rodiny. Tento kanál, vedle toho, že je bohatě zásoben programy nakoupenými od zahraničních distributorů, klade velký důraz i na vlastní produkci. Více na www.spektrumTV.cz a www.facebook.com/TelevizeSpektrum.
Co na fotce jídla nepůsobí přitažlivě, působí odpudivě
Ondřej Neff, spisoval nesčetných sci-fi románů, novinář, ale také uznávaný fotograf má velkou slabost pro výtečné jídlo, které nejen rád vychutnává, ale i fotí. Jak nejlépe zachytit pokrmy, aby vypadaly lahodně a aby z nich čtenář nemohl odtrhnout oči? Ondřej Neff se podělil o tipy a triky, jak dosáhnout nejlepších výsledků. Pokud se chcete učit přímo od mistra, vyfoťte jídlo, které jste ochutnali, nebo které máte rádi, a pochlubte s nimi na www.facebook.com/TelevizeSpektrum. Vaše fotka bude součástí pokusu o rekord ve vytvoření největší fotokoláže s prázdninovou tématikou. Vítěz bude mít možnost zúčastnit se fotografické dílny s Ondřejem Neffem.
Cílem fotografie je samozřejmě zachytit to, co je k snědku a výsledkem má být fotka, která má vyvolat libý chutný pocit. Vše začíná už správným výběrem objektu. Fotografie je nelítostná a často odhalí to, čeho si předtím nevšimneme. Je tedy třeba vybírat nejlepší kusy, ať jde o ovoce, pečivo nebo uzeniny. Nad zvadlým listem přimhouříme oko, ale na fotografii bude vypadat odpudivě. To je bohužel smutná pravda: co na fotce jídla nepůsobí přitažlivě, působí odpudivě. Neexistuje tam střední cesta. Vizáž jídla však nemusí řešit Adama Richman, hvězda pořadu Vášnivý jedlík (vysílá Spektrum), v jeho případě jde spíše o kvantitu než o kvalitu. Ale i jeho pojetí jídla má jistě své kouzlo.
Osvětlení
Osvětlení hraje taktéž esenciální roli. Fotografiím jídla zpravidla nesvědčí hluboké stíny, proto by světlo mělo být tedy měkké a rovnoměrné. Výhodné bývá přirozené denní světlo, ale rozhodně nikoli přímé světlo sluneční. Umělé světlo jde dobře změkčit modifikátory, tedy odraznými deskami, softboxem nebo deštníky. Velký pozor si musíme dát i na barevnou teplotu světla, protože velmi záleží na přirozenosti barev objektu. Té dosáhneme správným nastavením barevné teploty. V tomto oboru je fotografování přes tabulku střední šedé doslova nutnost. Ani mixování světel nevypadá dobře. Dopadající denní světlo doplněné žárovkovým světlem může působit velmi nepříjemně.
Dekorace
Při aranžmá pokrmů platí, že méně je více. Důležitý je objekt sám osobě. Měl by být umístěn v prostředí, které s ním nějak souvisí a musí se vyjímat. Objekt může být doplněn něčím, co s konkrétním objektem souvisí. Například k asijské tématice se hodí hůlky.
Správný aparát
Pro vážnou práci potřebujeme odpovídající zařízení, a tak je potřeba zainvestovat do aparátu. Příliš velká hloubka ostrosti obvykle spíš škodí, než pomáhá. To vede k závěru, že je lépe používat delší ohnisko než kratší a menší clonu než větší. Přimlouval bych se za zrcadlovku a delší ohnisko. Stativ je naprostou nezbytností, bez které profesionální fotografie nelze ani pořídit.
Vize a příprava
Ze všeho, co bylo řečeno, plyne, že je třeba postupovat s rozmyslem. Záměr a představa by měly předcházet samotnému fotografování. Na počátku všeho by měla být vize, jak nejlépe a nejnázorněji předmět představit. Pečlivá rozvaha a příprava pak vede k rychlé práci. Například fotíme talíř s jídlem a teprve pak si všimneme, že na čepeli jídelního nože jsou skvrny. Začneme ho leštit, ale co se nestane. Omáčka nám mezitím vystydne a zatáhne se. Ano, při fotografování jídla je leckdy třeba rychlé práce. Vše musí budit dojem čerstvosti a tomu jsou ostatní kroky podřízené.
Co dodat? Je třeba zkoušet a experimentovat a kdo vytrvá, dobere se dobrých výsledků. A navíc se dobře nají, k čemuž přeji dobrou chuť.