TURISTIKU PODPORUJÍ
61 576 turistů a cestovatelů
112 432 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 839,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Pražská nádraží ne/využitá? Rýsuje se záchranný plán pro Nákladové nádraží Žižkov! Zřejmě nejen to.

Tipy a novinky

Pražská nádraží_konference
Pražská nádraží_konference  •  Fotografie (11)
Pražská nádraží_NÁDRAŽÍ HLAVNÍ_FOTO LUKÁŠ BERAN

Nádraží a železniční areály jsou průsečíkem kolejí i názorů, jak se podstavit k jejich budoucnosti. Jak ale vyplynulo z celodenní mezinárodní konference Pražská nádraží ne/využitá a prezentovaných příkladů zdařilých konverzí nádražních nemovitostí ve Vídni, Hamburku, v Madridu, Londýně (St. Pancras) nebo v Kodani, architektonická hodnota a často exkluzivní lokalita těchto areálů stojí za mezioborový dialog i za cenu jeho časové náročnosti a názorových střetů. Na konferenci konané 8. března, již podpořilo Ministerstvo Dopravy ČR, České dráhy a.s. a Hlavní město Praha, zazněla řada jasně formulovaných názorů vyzdvihujících pražská nádraží v přítomném životě metropole i jejím budoucím rozvoji. Ostatně – právě smíchovské, žižkovské nebo bubenské nádraží jsou největšími rozvojovými plochami v centru či širším centru Prahy.

Pražská nádraží_NÁDRAŽÍ LIBEŇ_FOTO JAN ZIKMUND

Příspěvky ministra Dopravy Pavla Dobeše, 1. náměstka pražského primátora Tomáše Hudečka nebo Petra Žaludy, generálního ředitele Českých drah, byly uvozeny jednou průlomovou událostí: na úterní vernisáži výstavy Pražská nádraží ne/využitá v Galerii Jaroslava Fragnera se totiž ministr Dopravy Pavel Dobeš shodl s ředitelem Národního filmového archivu, Michalem Bregantem, že architekturou i konstrukcí zcela unikátní Nákladové nádraží Žižkov by se mohlo stát novým zázemím pro tuto renomovanou kulturní instituci. Protiplánu na její centralizaci a vybudování nového sídla na Nových Butovicích na Praze 13 se v uplynulých týdnech zdvihla mohutná vlna nesouhlasu nejen mezi filmaři. „Národní filmový archiv by na Žižkově mohl položit základ kulturně-společenského centra s evropským významem. Areál má pro to veškeré předpoklady,“ nechal se slyšet Michal Bregant. Vyjádření k tomuto záměru, jenž by pomohl i developerovi usilujícímu o rozvoj celého areálu žižkovského nádraží, můžete zhlédnout zde: http://vimeo.com/38106007.

O tom, jak si možnou podobu žižkovského nádraží představují studenti Fakulty architektury a Fakulty stavební ČVUT, se mohou do 13. března přesvědčit návštěvníci pražské Galerie Jaroslava Fragnera. Více na www.gjf.cz.

Pražská nádraží_NÁDRAŽÍ MASARYKOVO_FOTO LUKÁŠ BERAN

Nádraží nebyla stavěna jen jako dopravní uzly, ale především jako přirozené středobody měst, místa setkávání a uzly společenského dění. Přivítal jsem záměr uspořádat na toto téma odbornou konferenci, neboť věřím, že poskytne cenný prostor pro odbornou diskusi, která může bez zjitřených emocí pomoct načrtnout budoucí podobu pražských železničních uzlů a přispět tak k odlehčení městských komunikací a zlepšit podmínky pro život obyvatel. Pro další rozvoj regionální železniční Dopravy je klíčové dokončit některé další modernizační stavby na koridorových tratích. Rozhodně město nechce pokračovat v rušení dalších nádraží např. Praha – Vyšehrad, ale naopak nám jde nám o revitalizaci železničních nádraží,“ zhodnotil akci pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Pražská nádraží_NÁDRAŽÍ SMÍCHOV_FOTO JAN ZIKMUND

V rámci panelů i následné diskuse padaly konsensuální názory, podle nichž by na klíčová území měly být bez výjimky vyhlašovány architektonické a urbanistické soutěže. Ovšem s předchozím aktivním dialogem s občany. Přispět by k tomu mohl například nově zřízený institut hlavního architekta Prahy. Bez odezvy nezůstaly ani hlasy volající po mnohem aktivnějším přístupu Prahy nebo státu, jež by se měly chovat více jako developer, respektive investor, a to s perspektivou dlouhodobě udržitelných projektů v jeho vlastnictví. „Určitě se nebráníme výkupu klíčových drážních nemovitostí a jejich revitalizaci ve spolupráci s pražským Magistrátem. Uvědomujeme si jejich hodnotu a potenciál. Dokáži si představit jeden dva projekty už v letošním roce,“ uvedl ministr Dopravy Pavel Dobeš, „Ministerstvo Dopravy a Hlavní město Praha se už dohodly řešit problematiku nevyužitých drážních objektů na základě vzájemné spolupráce. Mimo jiné k tomu slouží Memorandum, které je připraveno k podpisu na 5. dubna 2012.“

K citlivému i uvážlivému přístupu k pražským nádražím se ministr Pavel Dobeš přihlásil také v hlavní části konference: „Nejen v Praze, ale v celé České republice je řada drážních objektů, které přestaly sloužit svému účelu a často jsou v nedobrém stavu. Proto věřím, že projekt Pražská nádraží ne/využitá napomůže rozšířit dialog mezi hlavním městem, ministerstvem Dopravy i developery o budoucnosti významných objektů industriální architektury 19. a 20. století.“

Pražská nádraží_NÁDRAŽÍ VRŠOVICE_FOTO JAN ZIKMUND

Pražský železniční uzel není historickým tématem. Průmyslové dědictví tvoří skelet pražského urbanismu a pražská nádraží a drážní areály jsou toho jednoznačným dokladem,“ upozorňuje Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví při FA ČVUT, jež je spolupořadatelem výstavy a vydalo i doprovodný katalog. A dodává: „Dochované objekty a významná technická díla, jak to dokládají i zahraniční příklady, jsou pamětí míst, která procházejí proměnou, i strategickými záchytnými body dalšího rozvoje. Tak je k nim nutné přistupovat a jejich likvidace, byť se může jevit z hlediska okamžitého finančního efektu výhodná, představuje v dlouhodobějším výhledu zřejmou kulturní i ekonomickou ztrátu. Pro budoucnost transformovaná místa pomáhají rozlišovat, tvoří je jedinečnými, ve výsledku i komerčně přitažlivější.“

Překážkou pro úspěšné revitalizace nádražních nemovitostí a budov by neměl být ani statut památkově chráněného objektu. Mimochodem, ten v České republice požívá zhruba 5 % všech železničních budov.

Pražská nádraží_NÁKLADOVÉ NÁDRAŽÍ ŽIŽKOV_FOTO JAN ZIKMUND

„Součástí české železnice jsou stovky nádražních budov, z nichž mnohé byly postaveny ještě za Rakouska-Uherska a následně zmrzačeny nešetrnými úpravami a nezájmem v minulých desetiletích. Nezbytné opravy přijdou na desítky miliard, kterými České dráhy, Správa železniční dopravní cesty ani Ministerstvo Dopravy dnes nedisponují,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. „Postupně opravit výpravní budovy, modernizovat prostory určené pro cestujících a najít nové využití pro opuštěné objekty, to jsou priority Českých drah. Žijeme však v době, kdy firmy, ministerstva, kraje i radnice obracejí doslova každou korunu. Diskuse o budoucnosti pražských nádraží proto nesmí zůstat v rovině idealistických nápadů, ale mluvit musíme primárně o způsobu financování takových projektů.“

Příklad využití funkcionalistického klenotu Nákladového nádraží Žižkov institucí typu Národního filmového archivu je cestou, jak finančně nákladné projekty konverze či rekonstrukce sanovat z více zdrojů. Podle Pavla Kaliny, historika umění z FA ČVUT, si žižkovské nádraží přímo říká o jiný developerský přístup: „V Praze stále chybí model Kunsthalle, jakýsi chrám lidského života a tvořivosti, který by byl protiváhou Svatovítské katedrály na opačném břehu Vltavy.“

Na mnoha úspěšných příkladech ze zahraničí je navíc možné doložit, že podobně koncipovaný „magnet“ pro veřejnosti a kvalitně řešená veřejná prostranství mohl podnítit i další komerční rozvoj – byty, obchody, kanceláře… „Kam chodí nebo kudy fluktuují lidé, tam je i byznys,“ komentoval vizi záchrany Nákladového nádraží Žižkov Dan Merta, jeden z hlavních organizátorů celé akce.

Pražská nádraží_NÁKLADOVÉ NÁDRAŽÍ ŽIŽKOV_FOTO LUKÁŠ BERAN

Potenciál vyplývající ze spolupráce soukromého sektoru (developerů) a mladých tvůrců napříč kreativními průmysly doložil ve svém vstupu architekt Carlos Baztan Lacasa z madridské radnice. Přiblížil náročnou revitalizaci projektu Matadero Madrid (Madrid Río), tedy městských jatek, během nějž došlo během posledních sedmi let k adaptaci zhruba 15 objektů a rozsáhlého veřejného prostoru. Mimo jiné bylo zapotřebí přeložit pod zem frekventovanou silnici. „Nezastírám, že podobně náročné jako rozhodnutí zahájit tento investičně nákladný projekt je i nynější provozování celého komplexu. Je však výborné, že projekt k sobě váže pozornost i řady komerčních partnerů jako Red Bull a další,“ uvedl Carlos Baztan Lacasa.

Nad konferencí a výstavou převzal záštitu ministr Dopravy ČR Pavel Dobeš, nad konferencí i pražský primátor Bohuslav Svoboda.

PRAŽSKÁ NÁDRAŽÍ NE/VYUŽITÁ

7. března 2012 - 13. března 2012

Otevřeno denně 11 - 19 hodin (13. 3. pouze do 17.00 !)

Poslední aktualizace: 9.3.2012
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět