Loading...
20.června 2003 přesně v 9.40 vyjel z pražského Hlavního nádraží, třicet let po svém předchůdci z 23.6. 1973, první zahraniční autovlak Českých drah do chorvatského Splitu.
V prvním roce provozu jeho služeb využilo téměř 6 tis. osob a více než 600 automobilů. Jezdil celou sezonu až do září každý pátek do Splitu a v neděli se vracel do Prahy. V soupravě bylo řazeno celkem až jedenáct vozů včetně tří autovozů, jednoho lůžkového, dvou lehátkových a jídelního vozu. Již v prvním roce provozu jezdil s téměř 75% vytížením míst pro cestující a 85% obsazením autovozů. Jízdenky prodávaly i cestovní kanceláře Čedok, Firo Tour, Globtour a další ho zařazovaly do svých programů. Hlavně však byly prodávány v Cestovní kanceláři Českých drah, dnes ČD Travel, která vlak vymyslela a uvedla do provozu. Oblíbený byl i majiteli motocyklů a jízdních kol. K jeho popularitě jistě přispělo i speciální menu ve voze JLV za „české“ ceny.
Jadran express pak jezdil i v sezoně 2004 a 2005. To už však nakládal auta nejen v Praze, ale i na novém nákladním terminálu v Brně a ve Splitu na něj navazovaly autobusové spoje do dalmátských letovisek. V roce 2006 byl zcela zrušen a znovu jezdil v letech 2007 – 2009, kdy jezdil denně, ale přes Slovensko a Maďarsko. Teprve v letošním roce České dráhy opět zavádí přímý spoj do Splitu, ale už jen v podobě jednoho lehátkového vozu.