Řešení mimořádných okolností v cestovním ruchu vzniklých v důsledku koronaviru
Praha, 28. února 2020. Představenstvo Asociace cestovních kanceláří České republiky projednalo 27. února 2020 problematiku řešení mimořádných okolností v cestovním ruchu, vzniklých v důsledku vývoje situace v záležitosti koronaviru Covid19, v souladu s platnou českou legislativou a doporučilo českým cestovním kancelářím postupovat ve vzorových případech jak níže uvedeno. Představenstvo si dále přeje informovat i zákazníky českých cestovních kanceláří a činí tak touto formou.
Odstoupení od smlouvy zákazníkem z důvodu mimořádné okolnosti před odjezdem na zájezd
aby zákazník mohl odstoupit od smlouvy o zájezdu pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti bez povinnosti platit storno, musí být současně splněny dvě podmínky:
- před zahájením zájezdu nastaly v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a
- tyto okolnosti mají významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení.
Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě.
Vznik mimořádné okolnosti v průběhu poskytování služeb zájezdu
- pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu usoudí, že je zjevné, že místo určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostřední okolí mimořádná událost zasáhne, může nabídnout zákazníkovi náhradní plnění zájezdu – přesunutí zákazníků na jiné místo pobytu nebo pomoc při zajištění návratu do České republiky.
- pokud je zákazníkovi nařízena karanténa v místě pobytu, může tato přesáhnout délku pobytu zájezdu. Všichni zákazníci mají nárok na pomoc v nesnázích od cestovní kanceláře. Jedná se zejména o sdělení potřebných informací o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci, pomoc při komunikaci na dálku a pomoc při hledání náhradní dopravy zpět do České republiky.
Zákazník, který je v karanténě, má dle českých právních předpisů nárok na dávky nemocenského pojištění, je-li řádně pojištěn. Zákazníkům by mělo být v místě pobytu vystaveno potvrzení o nařízené karanténě. To je, pokud jsou služby poskytovány na území EU, postaveno na roveň českému potvrzení o nařízení karantény. Toto potvrzení musí zaslat zaměstnanec svému zaměstnavateli do České republiky, aby mu mohl vyplácet náhradu mzdy. Cestovní kancelář nemá povinnost odškodňovat zákazníky, kteří museli být v karanténě.
Postup v případě prodeje samostatné letenky zákazníkovi
Cestovní kancelář je obvykle v případě prodeje letenek nikoliv pořadatelem letu, ale zprostředkovatelem prodeje letenky pro leteckou společnost. Neni proto v její pravomoci samostatně rozhodnout o změně či stornu letu/letenky mimo rámec smluvních podmínek, jelikož takovou pravomoc má jen pořadatel letu ( letecká společnost).
Výše uvedené doporučení vychází z platných právních předpisů a proto je obecně použitelné bez ohledu na další etapy vývoje koronavirové nákazy. Aplikace pravidel zde uvedených však se bude vždy odvíjet od konkrétní cestovní smlouvy konkrétního zájezdu. Je proto třeba v jednotlivém případě posoudit individuálně splnění či nesplnění citovaných podmínek.