Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Jez
Zásadní obnovou, v podstatě jde o zcela nové dílo, prošel v posledních dvou letech nebezpečný jez na 317. říčním kilometru Moravy u osady Alojzov. Ve vodáckých průvodcích je hodnocen jako nebezpečný či obtížně sjízdný. To už neplatí, protože nový jez je zcela nesjízdný, musí se obnášet. Dřív se dal samotný jez objíždět postranním ramenem řeky, to je ale rovněž odříznuto přelivovou hranou, přes kterou voda teče jen za vyšších vodních stavů.
Moderní jez je vybaven pohyblivými klapkami, které udržují vodní hladinu v rozdílu hladin cca 2,4–2,6 m (podle potřeby). Jez reguluje průtok vody do náhonu k blízké papírně.
Na ostrůvku mezi hlavním proudem a přepadovým ramenem je vybudovaná malá vodní elektrárna s výkonem 97 kW. Výrobu elektřiny obstarávají dvě kašnové Kaplanovy turbíny fy Chlouba.
Potěšitelný je fakt, že jez je opatřen rybím přechodem. Průměrný průtok Moravy v těchto místech se udává jako 6 m3.s-1.
Kolem jezu těsně projíždí železniční trať 290 (Olomouc-Šternberk-Hanušovice-Jeseník-Krnov, občas označovaná jako Slezský Semmering – v okolí Ramzovského sedla), která v současnosti rovněž prochází modernizací.