Bývalá železniční trať Hrušovany u Brna - Židlochovice
Turistické cíle • Technická památka
Židlochovice jsem navštěvoval dosti často, hlavní důvod byl asi ten, že ve zdejším zámku bylo letní sídlo prezidenta T. G. Masaryka na Moravě a u něho se nacházel jedinečný park, podléhající určitému stupni ochrany z hlediska přírodovědného. Později pak po roce 2009 jsem návštěvu města spojoval s výstupem na zdejší dominantu kopec Výhon s rozlednou Akátová věž, z níž byj jedinečný výhled po širokém okolí. Jednou se mi dostal do ruky místní Zpravodaj s příspěvkem o železniční trati, která sem v minulosti vedla. Závěrem příspěvku bylo pak sdělení, že bude snaha někdy v budoucnu tuto trať znova obnovit. Nedalo mi to a zanedlouho jsem podnikl výpravu po této opuštěné, travou a často již i křovinami zarostlou trati. Na základě toho se na Turistice objevil niže uvedený příspěvek.
Jednalo se o odbočku z hlavní železniční trati z Brna do Břeclavi o délce 3 km. Trať byla postavena Severní dráhou císaře Ferdinanda mezi lednem a zářím roku 1895. Napojila se na blízké Židlochovice a místní cukrovar. Ten byl s židlochovickým nádražím propojen dva kilometry dlouhou vlečkou. Na tuto trať dále navazovala úzkorozchodná řepařská drážka o celkové délce 21 km vedoucí do Měřína.
Samotná trať Hrušovany – Židlochovice sloužila jak nákladní, tak osobní dopravě, přičemž osobní vlaky měly v Hrušovanech návaznost na vlaky na hlavní trati Brno – Břeclav. Po roce 1918 převzaly trať Československé státní dráhy. Za první republiky byla doba jízdy 7–8 minut, počet spojů postupně narůstal a vrcholu 16 párů osobních vlaků dosáhl na přelomu 40. a 50. let 20. století. V pozdějších letech se snížil a jezdilo zde denně osm párů osobních vlaků. Osobní doprava na trati byla zastavena v červnu 1979. Během deseti let skončila i nákladní doprava, neboť technický stav trati neumoňoval její řádný provoz. Do dnešních dnů se dochovlo celé těleso železniční trati včetně kolejí a bývalá nádražní budova na okraji Židlochovic, kde železniční trať končila.
Ve výhledu se však reálně uvažuje o znovuobnovení této trati s přímými vlaky do Brna.
Dle nejnovějších informací z března 2018 by ještě v tomto roce měly být zahájeny stavební práce a celá trať pak dokončena v roce 2019.
Práce na obnovené trati byly ukončeny v podzimních měsících roku 2019 a provoz slavnostně zahájen 8. prosince 2019, příjezdem historického vlaku Skaličák. Více v příspěvku na Turistice: Do Židlochovic opět jezdí vlak.
Proto výše popsaný příspěvek se stává již pouze historií a snímky vzpomínkou, jak zdejší trať vypadala v minulosti.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.87 Okolí Brna-Slavkovské bojiště a Ždánický les/B1, GOL 1:25 000 Židlochovicko.