Cyklostezka Přibyslav–Sázava
Turistické cíle • Výletní místa a parky • Turistická trasa
Cyklostezka otevřená v r. 2011, přes 9 km dlouhá, vede po tělese staré zrušené železniční trati. Je bez kopců, celkové převýšení pouze 55 m. Vhodná pro cyklisty i in-line bruslaře. Na obou koncích – v Sázavě i v Přibyslavi lze pokračovat po místních cyklotrasách. Do Sázavy i Přibyslavi lze dojet vlakem. U nádraží v Přibyslavi parkoviště pro automobily, na Sázavském konci také. Povrch cyklostezky z hladkého asfaltu, během roku udržovaný a zametaný. Na trase je devět mostů přes řeku Sázavu s povrchem z dřevěných trámků, které trochu zpomalují bruslaře. Nejdelší most měří 58 metrů, cyklostezka je 3 m široká. Na trase jsou troje krytá odpočívadla.
V zimě se počítá s možností využití pro lyžování na běžkách. Pro lyžaře to je trasa fádní rovinatá, ale na druhou stranu nenáročná vyjížďka hezkým prostředím a bude stačit malé množství sněhu, aby byla trasa sjízdná.
Trať byla součástí staré trati z Brna do Prahy, která vedla z Tišnova přes Nedvědici, Bystřici a Nové Město na Moravě do Žďáru nad Sázavou a dále podél řeky Sázavy až do Davle u Vltavy. V roce 1955 byl úsek ze Žďáru nad Sázavou do Světlé nad Sázavou nahrazen novou dvoukolejnou tratí a zůstyl z něj pouze úsek z Přibyslavi do Sázavy, který využívalo železniční vojsko. V posledních letech trati po ní jezdily v létě nostalgické výletní vláčky. Privatizace vedla k zpeněžení všeho kovového ve sběrných surovinách, takže kapitalizaci za oběť padly nejenom koleje, ale i mosty přes Sázavu. Když se potom obec Přibyslav společně s ostatními obcemi na trase rozhodla pro využití na cyklostezku, musely se všechny mosty budovat znovu.
Více informací z historie na: http://dopravni.net/zeleznice/8703/vzpominka-na-zeleznicni-trat-pribyslav-–-sazava/
Mapa trasy: https://www.turistika.cz/trasy/cyklotrasa-sazava-pribyslav
poloha konců cyklostezky:
49°34'10.976"N, 15°44'41.565"E – Přibyslav
49°33'9.800"N, 15°50'54.329"E – Sázava
Poslední aktualizace: 27.2.2015