Dolní Loučky
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Vesnice
Dolní Loučky jsou velkou obcí a najdeme ji na úpatí Českomoravské vrchoviny, pod vrcholky Bítešské hornatiny a západním směrem nedaleko města Tišnov. Součástí Dolních Louček jako místní část je sousední malá obec Střemchov a společně mají 1110 obyvatel. Obec se rozkládá u soutoku Libochovky a Bobrůvky a na severním úpatí Pasníku ( 543 m.n.m.). Kolem jižního okraje obce vede železniční trať na trase Havlíčkův Brod - Brno. Jižně od obce je na této trati více jak půlkilometrový tunel a jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů u nás. Jihovýchodně od obce na ostrohu nad řekou Libochovkou jsou zříceniny hradu Loučky. Obec je obklopena velmi pěknými lesy. Dolní Loučkou prochází červená turistická značka a je tu výchozí bod žluté značky. Severozápadním směrem půjdeme po červené značce proti toku Bobrůvky krásným údolím, které tato řeka v těchto místech vytváří. Opačným směrem z obce se vydáme po červené k zřícenině hradu a odtud můžeme pokračovat do Předklášteří ke klášteru Porta Coeli. Po žluté značce se vydáme do oblasti lesa jižním směrem od obce a po té do údolí řeky Libochovky.
Historie
První písemná zmínka o obci Dolní Loučky je z roku 1236. Obec vznikla v podhradí hradu Loučky, jež byl postaven kolem roku 1200. V roce 1236 byl hrad i obec majetkem pánů z Deblína. V první polovině 14. století se majiteli hradu a obce stávají pánové z Kunštátu. Hrad byl poničen v průběhu husitských válek a k jeho úplnému zničení došlo v druhé polovině 15. století. Z původního hradu se dochvaly příkopy, základy obvodových zdí a zasypaná hradní studna. V roce 1519 byla obec připojena k tišnovskému panství. Kostel svatého Martina byl postaven v polovině 13. století. Portál kostela a věž pocházejí z konce 15. století. Výstavba železničního viaduktu byla zahájena v roce 1939 až 1943 a most byl dokončen v roce 1953. Most má jeden hlavní oblouk a na něj navazuje sedm menších oblouků. Viadukt je dlouhý 282 metrů a vysoký 46 metrů. Na most jižním směrem od obce navazuje tunel dlouhý 633 metrů a byl zhotovený v roce 1942. V průběhu války byla v tunelu umístěna továrna na výrobu německých stíhacích letadel Messerschmitt.