Flåmsbana, železniční trať, Norsko
Turistické cíle • Technická památka
Flamsbana je atraktivní železniční trať ve středním Norsku. Vede nádherným údolím Flamsdalen z Flam na náhorní planinu do Myrdal. Vybudována byla v létech 1924 až 1940, aby sloužila k přepravě zboží z lodí ze Sognefjordu k hlavní železniční trati Oslo - Bergen. Nákladní přeprava byla zrušena a nyní trať slouží turistickému ruchu. Je to nejstrmější adhezní železnice o normálním rozchodu kolejí 1435 cm na světě. Na 20,2 km vystoupá z úrovně mořské hladiny do 866 m nadmořské výšky bez ozubnice. Cestou prochází 20 tunely, vyrubanými převážně ručně. Nejdelší tunel - Nali tunnel - je dlouhý 1341,5 m. Zajímavé je jak zde vyřešili velký výškový rozdíl na malém prostoru - několikanásobnou stoupající smyčkou vně i uvnitř skal. Je to dobře vidět na přiloženém plánku.
Jízdenka nepatří k nejlacinějším, ale v žádném případě není třeba takového vydání litovat. Zážitek z jízdy téměř neporušenou přírodou stojí za to. Jízda tímto vlakem je i součástí okruhu "Norway in a nutshel" nabízeném norskými CK.