Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Pokud budete projíždět podkrkonošským městem Hostinné, zcela určitě přes níže popsaný most na konci Nádražní ulice pojedete.
Železobetonový most postavila kolem roku 1910 ústecká pobočka vídeňské betonářské firmy N. Rella & Neffe. Mostní konstrukci navrhnul berounský rodák Fritz Emperger (1862 – 1942), který byl významným betonářským teoretikem, profesorem vídeňské techniky a zakladatelem odborného časopisu Beton und Eisen.
Obdobné mosty s horním obloukem a zavěšenou mostovkou se v horských a podhorských oblastech stavěly často, protože projektanti počítali se zvýšeným průtokem vody při jarním tání sněhu a povodních. Most lemují čtyři kandelábry v kubizujícím stylu.
Délka mostu je 16,5 m, kolmá světlost 14,07 m, šikmá 16,50 m. Obloukové nosníky dosahují výšky 3,95 m. Opěry z lomového kamene jsou délky 14,60 m, výšky 2,75 m. Volná šířka mostu měří 7,38 m, chodníky 1,5 m, respektive 1,95 m. Šířka mezi zvýšenými obrubami činí 6,85 m. Zábradlí má normovou výšku 110 cm. Výška mostu nad terénem byla naměřená 3,60 m. Normální hloubka vody v řece je 30 cm, při tání sněhu a povodních dosahuje až osminásobku.
Rozměry a parametry mostu z roku 1923 můžete vyčíst na přiložených výkresech.
V souvislosti s pracemi u Horek a Studence se most stal součástí objízdné trasy. Po statickém posouzení byla jeho nosnost snížená na 14 tun. Aby přes něj mohla přejíždět i těžší nákladní vozidla, postavil se dne 29. srpna 2013 v ose stávajícího mostu provizorní ocelový most o nosnosti 35 tun. Ten se mostovky železobetonového mostu vůbec nedotýká a převádí Dopravu s předností jízdy ve směru z města ven. Na konci listopadu 2013 má být provizorní ocelový most demontován.
Nad budoucností sto let starého železobetonového mostu však visí otazník. Jeho náročná rekonstrukce předpokládá vysoké náklady. Uvažuje se proto o jeho demolici a postavení zcela nového přemostění s vyšší únosností. Doufám, že zůstane pouze u úvah, starý most projde rekonstrukcí a město nepřijde o stoletou technickou památku.
Při hledání a ptaní se na tento železobetonový most přes řeku Čistou nebuďte zaskočeni, když starší obyvatelé budou hovořit o mostu přes Mydlici. Dříve se tak Čisté říkalo podle pěny, která na hladině plavala.