Kodaň - København
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Město
Je archeologicky doloženo, že první osídlení Kodaně proběhlo přibližně před 6000 lety. V době rozkvětu vikingské kultury byla oblast, kde Kodaň leží, důležitým místem, odkud směřovali kořistnické výpravy na Island a do Evropy. První písemná zmínka o místě, kde dnes město leží, je z roku 1043 n.l.. Tehdy se tu rozkládala malá bezvýznamná rybářská vesnice Havn (což v překladu znamená přístav). V druhé polovině 12. století se ze starých pramenů můžeme dočíst, že na místě dnešní Kodaně stával hrad postavený biskupem Absalonem. Vesnice se pomalu rozrůstala v město s několika tisíci obyvateli a to se stalo postupně důležitým střediskem obchodu a konkurencí hanzovní společnosti. Nejenom tento důvod, ale i povinnost proplouvajících lodí platit clo, bylo Příčinou, že roku 1248 byla proti Kodani, hanzou vypravena trestná výprava. Výprava sice město výrazně poškodila, ale zničit se jí ho nepodařilo. V průběhu 17. a 18. století se z Kodaně stává bohaté a rychle se rozvíjející město. Tento rozvoj byl ovšem přibrzděn roku 1711, kdy přibližně 30% obyvatelstva umírá na mor a roku 1728, kdy byla polovina města zničena požárem (hovoří se až o 1700 zničených domech). Další požár zasáhl město roku 1795. Tyto požáry však měli paradoxně dobrý vliv na další rozvoj města, neboť se na ohněm zničeném území začaly stavět nové budovy dle nově vytvořených plánů.
Dánské metropole se rozkládá na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na ostrově Amager a od roku 2000 je spojeno se švédským městem Malmö Øresundským mostem. K propojení obou břehů bylo zapotřebí na dánské straně vytvořit umělý poloostrov v délce 430 metrů, prorazit 3510 metrů dlouhý tunel, navršit 4055 metrů dlouhý umělý ostrov a postavit 7845 metrů dlouhý most. Každopádně se jedná o monumentální stavbu, po které se ve vrchním patře prohánějí auta na čtyřproudé dálnici a ve spodním patře vede dvoukolejná trať rychlodráhy. Most je zavěšen mezi dvěma 200 metrů vysokými pilíři, vzdálenými od sebe 490 metrů a vy máte možnost jet 57 metrů nad hladinou.
K hlavní lákadlům Dánské metropole patří jednoznačně Malá mořská víla, socha, která byla vytvořena na motivy pohádky slavného dánského spisovatele Hanse Christiana Andersena. V roce 1913 ji stvořil sochař Edvard Eriksen. Bronzová socha stojí v malé mořské zátoce poblíž Churchilova parku a snad každý člověk, který navštíví toto město, musí, alespoň na chvilku k víle zaskočit. Při mých cestách na sever jsem vždycky projížděl Kodaní a nikdy jsem neopomenul se stavit a tak jsem mohl vílu spatřit v době, kdy nakrátko ztratila hlavu (já v tom prsty ovšem neměl), naštěstí ji však brzy našla a může v celé své kráse opět sedět na svém, vlnami omývaném kamínku.
Další turistickou zajímavostí je královský palác Amelionborg (vystavěn v letech 1749-60), který obklopuje osmiboké náměstí Amaliensborg Plads. Uprostřed náměstí stojí monumentální jezdecká socha zakladatele paláce, krále Frederika V. Střídání stráží před palácem, je zážitkem na celý život, který umocňují ty neuvěřitelně vysoké chlupaté čupřiny, co mají stráže na hlavách. Davy lidí, které se vtěsnají na toto náměstí, odměňují v pravé poledne probíhající představení bouřlivým potleskem. Za muži pochodujícími v historických uniformách, napodobuje jejich pochod veškerá drobotina, kterou rodiče neuhlídali, takže o zábavu není nouze a fotoaparáty a kamery jedou naplno.
Kdo jednou navštíví Kodaň, musí se vydat na projížďku po kanálech. Nástupním místem okružní vyhlídkové plavby je starodávný přístav Nyhavn. V nízké loďce, opatřené spoustou sedadel se v průběhu plavby můžete kochat 106 metrů vysokou věží neorenesanční radnice z roku 1905, výjimečnou renesanční stavbou staré burzy se štíty a sochařskou výzdobou, postavenou v 1. polovině 17. století, s typickou střechou věže (54 m) ve tvaru spletených dračích ocasů, hypermoderní budovou Městské knihovny, zvanou „Černý diamant" či novou budovu opery. Cestou jsou samozřejmě k vidění lodě všech velikostí od obrovských trajektů po čluny a plachetničky, kterým se kormidelník s tou zdánlivě širokou, placatou a neřiditelnou vyhlídkovou lodí bravurně vyhýbá. Za zmínku stojí i historický jeřáb, dle průvodce pocházející ze 17. století, dále vojenská ponorka (ovšem na suchu) a majákové lodě, dávno už zbavené svého poslání a přestavěné na plovoucí Restaurace i se zahrádkami.
Nejen dětská srdce pookřejí v parku Tivoli. Nejstarší zábavní park na světě, který byl založen Georgem Carstensenem v roce 1843 v Kodani na místě někdejší pevnosti je vhodným cílem pro rodiny s dětmi. Nechybí zde horská dráha, Dračí loď a mnoho dalších atrakcí obklopených záplavou květin a vodotrysků. Je tu také letní scéna, koncertní sál a Divadlo pantomimy. Každá z těchto atrakcí stojí za návštěvu, letní scéna i divadlo nabízejí lákavý program, takže pokud si chcete Tivoli opravdu užít, udělejte si na jeho návštěvu čas na celý den. Každou středu, pátek a sobotu se v průběhu letní sezóny přesně ve 23:45 koná velkolepý ohňostroj.
Hned vedle parku stojí voskové museum, které stojí rozhodně také za zhlédnutí. Setkáte se tu s celou dánskou královskou rodinou (samozřejmě voskově vyvedenou), s bývalými, ale i současnými politiky (George Bush, Bill Clinton, Adolf Hitler, Gandhi) se spoustou herců a hereček, jen namátkou třeba s Clintem Eastwoodem, Gretou Garbo, Petrem Sellersem, Johnem Waynem či Elizabeth Taylorovou. Nechybějí ani figuríny s hudební oblasti (Louis Armstrong, Beatles, Michael Jackson, Elvis Presley) a spousty osob s dalších oblastí našeho současného i toho minulého života (Henrik Ibsen, Ernest Hemmingway, William Shakespeare, Ludvik van Beethoven atd.).
Opustíme-li voskové museum ocitneme se na jednom s největších a nejhlavnějších kodaňských náměstí - Rådhuspladsen (radniční náměstí). K jeho největším dominantám patří radnice, kterou navrhl architekt Martin Nyrop jenž se nechal inspirovat radnicí v Italské Sieně. Stavba začala v roce 1892 a byla dokončena 12. září 1905. S čelního pohledu vás jistě uchvátí ve zlatě vyvedená socha Absolona těsně nad balkonem a nepřehlédnutelná 106 metrů vysoká a štíhlá věž s hodinami, která s této budovy činí jednu s nejvyšších v Kodani.
Vydáme-li se s radničního náměstí směrem na severovýchod vstoupíme do ulice Strøget, jenž patří k jedné z nejdelších evropských pěších zón. Je to úchvatná procházka se spoustou se hemžících lidí kolem vás, že se častokrát nedá ani kloudně pokračovat v cestě díky vznikajícím zácpám. Ve městě samém žije údajně půl milionu obyvatel a v celé městské aglomeraci přibližně 1,2 milionu lidí a při procházce tímto bulvárem se vám zdá, že se všichni tyto obyvatelé právě zde v tento okamžik sešli. Na každém rohu se něco děje, ať už se vás s ruským přízvukem mluvící skořápkáři snaží připravit o vaše těžce vydělané peníze anebo o kus dál se vás snaží zaujmout muzikanti svými písničkami. Nechybějí zde ani různí žongléři, malíři a jiní umělci, kteří se snaží kolemjdoucím prodat své výtvory. Ulici lemují obchody těch nejsvětovějších značek, obchůdky se suvenýry, kavárny i přepychové Restaurace, prostě zde najdete vše co na takové hlavní třídě má být. Když se vám podaří se prodrat veškerým tím davem až na konec, vstoupíte na Kongens Nytorv ("Královské nové náměstí"). Toto náměstí vzniklo v roce 1670 za krále Christiana V. a z tohoto důvodu vás nejspíš právě proto uvítá jeho jezdecká socha. Za zmínku stojí určitě i budova Det Kongelige Teater (národní dánské divadlo) či palác Charlottenborg.
Být v Kodani a nenavštívit světově proslulý dánský Pivovar Carlsberg by bylo asi hodně velkým hříchem, zvlášť, když jsme v celém světě označováni za národ pivařů. Historie pivovaru je pozoruhodná a možná vás překvapí, že Carlsberg není jméno zakladatele. Roku 1847 si postavil nový pivovar na kopci nad Kodaní Jacob Christian Jacobsen a pojmenoval jej po svém malém synovi Carlovi. Jednoduchým sloučením jména chlapce a germánského označení pro kopec tak vznikl legendární název Carlsberg.