Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Jez
Vodní stavby vždy patřily k těm, které potěší oko a zájem poučeného i nepoučeného diváka. Samozřejmě největší pozornost lákají všemožné obří betonové hráze, již méně atraktivní bývají hráze sypané (jakmile se zazelenají, splynou s okolím). K těm nejméně nenápadným patří různé jezy a vodní stupně. Nicméně i na některých z nich se zalíbením spočine oko zvědavce.
Návštěvníci Koutů nad Desnou téměř nemůžou minout nový jez pod železničním přejezdem u místního nádraží. Vlastně se nejedná o jez nový, ale o totální rekonstrukci původního jezu. Ovšem kdo viděl stavbu jezu, ví že v podstatě starý jez byl nahrazen zcela novým. Konstrukce samotného jezu se skládá ze dvou dělených jezových klapek, ty pomocí hydromotorů můžou regulovat výšku hladiny vzdutí a tím i vlastně množství vody, proudící do náhonu malé vodní elektrárny umístěné vedle jezu.
Rybáře určitě potěší, že jez je na levé straně opatřen rybím přechodem, ten původní tuto vymoženost neměl. Pro vodáky smutná informace – jez je zcela nesjízdný (mimo šílenců), ale ten původní taky nebyl. Desná se ovšem většinou stejně moc nejezdí, jen za vyšších stavů právě od soutoku Hučivé a Divoké Desné u nádraží (cca 300 m). Ale to už je myslím lepší začít rovnou tady.
Pár technických údajů: jez je umístěn v 31,66 ř.km, pevná koruna jezu je v 538,6 m n.m. Sklopná klapka má výšku 1m, šířka jezu 17,5 m, délka vzdutí hladiny je 70 m, investorem stavby je fa Natur Energo Olomouc.
Technologie elektrárny má podle projektové dokumentace spadat do kategorie MVE 10-50 MW.