Lanové dráhy jsou součástí lázeňského koloritu Karlových Varů od začátku minulého století. Ze čtyř budovaných drah byly dokončeny tři, z toho dvě slouží do dnešní doby.
Roku 1907 byla zprovozněna firmou "Karlovarské elektrické lanové dráhy Westbury" lanovka z Divadelního náměstí k dnešnímu hotelu Imperial. Toho času u horní stanice ještě nestála mohutná dominanta Karlových Varů a konečná lanové dráhy se označovala dnes už zaniklým názvem "Helenin Dvůr". Tato lanovka je umístěna v tunelu a je dlouhá pouhých 127 metrů, ale překonává převýšení 54 metrů. Maximální stoupání tratě je 49,5%. Trať je jednokolejná s výhybnou uprostřed úseku. Rozchodu kolejí je jeden metr.
Provoz lanovky zahájily dřevěné vozy švýcarského výrobce L. v. ROLL, které sloužily až do roku 1961. Poté je nahradily vozy z Tatry Smíchov. V roce 1980 byl provoz lanové dráhy na Imperial přerušen a obnoven byl až o sedm let později s polskými vozy Konstal, které slouží dodnes. Lanová dráha patřila po prvním majiteli postupně společnosti "Helenin Dvůr - hotel Imperial", městu
Karlovy Vary, Dopravnímu podniku Karlových Varů a od roku 1975 ČSAD Plzeň. Dnes provozuje lanovou dráhu už opět samostatný Dopravní podnik
Karlovy Vary. Lanovka je v provozu denně od 6.00 do 21.00 hodin v intervalu přibližně čtvrt hodiny. Je součástí městské hromadné dopravy a platí na ní běžný tarif MHD. Bližší informace lze nalézt na
http://www.dpkv.cz/cz/.
Druhá lanovka, která slouží dodnes, začala jezdit v roce 1912 z lázeňské části města na Výšinu přátelství. Většina lidí však neřekne jinak než „lanovka na Dianu“. Lanová dráha je dlouhá 451 metrů, převýšení tratě činí 167 metrů a maximální stoupání 43,2%. Koleje mají rozchod 1 metr.
Stanice jsou zde tři. Spodní Stará Louka je umístěna poblíž stejnojmenné ulice, prostřední stanice Jelení skok je ukryta v lese poblíž stejnojmenného vyhlídkového altánu a horní stanice Výšina přátelství je umístěna v blízkosti rozhledny a chaty s restaurací.
Provoz lanovky zahájily dřevěné vozy Siemens. V roce 1965 vyjely na koleje nové vozy z Tatry Smíchov, které jezdily až do zahájení rekonstrukce lanovky v roce 1980. Znovu lanovka vyjela až po osmi letech s polskými vozy Konstal, které slouží dodnes.
Lanová dráha na Výšinu přátelství jezdí v intervalu 15 minut a je využívána především turisty a neplatí na ní tudíž běžný tarif MHD. Provozovatelem lanovky DPKV (dříve ČSAD, předtím město Karlovy Vary). Bližší informace lze nalézt na
http://www.dpkv.cz/cz/.
Lanová dráha z ulice Slovenská (Mariánskolázeňská) k budově hotelu Imperial byla zprovozněna v roce 1912. Byla vedena na opačné straně kopce než lanovka, která funguje dosud. Tato lanovka na Imperial byla povrchová, dlouhá 126 metrů s převýšením 59 metrů a stoupáním 49,9%. Uprostřed tratě o rozchodu 1 metr se nacházela výhybna. Původně to byla lanovka soukromá, po druhé světové válce městská.
Lanovka byla vedena do málo atraktivní lokality a její využití bylo tedy velmi nízké. Nerentabilní provoz byl nejprve pro špatný technický stav roku 1959zastaven a poté definitivně ukončen. Těleso tratě s kolejnicemi, torzem lana a schůdky pro obsluhu se dosud zachovalo. Dosud stojí také budovy obou stanic.
V roce 1913 byla zahájena stavba čtvrté karlovarské lanovky. Ozubnicová dráha Vřídelní ulice - vrch U tří křížů měla být dlouhá zhruba 500 metrů se stoupáním 52%. I přes snahy nebyla trať nikdy zprovozněna ani dokončena.
Na lanové dráze se měly nacházet tři stanice - Vřídelní, Panorama a Tři kříže. Uvažovalo se dokonce i s pozdějším prodloužením dráhy až na Goethovu vyhlídku. Po 1. světové válce se už nepodařilo stavbu obnovit.
Dosud je patrné celé těleso lanovky, částečně vedené v zářezu, a stojí také budovy dolní a prostřední stanice. Z budovy horní stanice na vrchu Tři kříže byly postaveny pouze základy.
Kromě pozemních lanovek slouží v Karlových Varech ještě veřejný rychlovýtah z Lázeňské ulice (v blízkosti Tržní kolonády) na Zámecký Vrch. Výtah byl postaven v novoklasicistním stylu za 12.615 korun. Slavnostní zprovoznění se konalo 25. června 1911. O jeho výstavbu společně s Kolonádou Zámeckého pramene se zasloužil vídeňský architekt Friedrich Ohmann. Provoz výtahu byl ukončen ve druhé polovině 70. let. V letech 2006 a 2007 byl osobní výtah včetně obou stanic kompletně zmodernizován a znovu zprovozněn.
*
Další má povídání o některých navštívených místech a cestách se nacházejí na mém blogu: https://cestou-necestou-s-matejem.blogspot.com/ a také na stránkách iDNES: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/
Poslední aktualizace: 7.3.2023
Nadmořská výška:
398 metrů nad mořem
Lanové dráhy ve městě Karlovy Vary na mapě
Kvalita příspěvku:
8
turistů zde bylo a hodnotilo
4,75
Diskuse a komentáře k Lanové dráhy ve městě Karlovy Vary
Máte některé fotky špatně popsané - lanovku na Dianu, máte v několika případech popsanou jako…