Lednické parní léto
Turistické cíle • Zábava, atrakce
Provoz na trati z Břeclavi do Lednice byl zahájen v roce 1901. Tato železniční trať je od počátku 21. století provozována jen v letní sezóně jako turistická dráha dotvářející kolorit Lednicko-valtického areálu. Vlaky jsou zde vypravovány o víkendech a svátcích historickými motorovými vozy. Několik nádražních budov podél trati má vysokou architektonickou hodnotu díky využití barevně glazovaných cihel z někdejší lichtenštejnské cihelny v Poštorné.
V několika případech však nahradí motoráčky parní vlak vedený parní lokomotivou. Pro tyto nostalgické jízdy se vžil název "Lednické parní léto". Jízdní řád parních vlaků v těchto dnech je stejný jak v případě jízd historických motoráčků. Taktéž čítá čtyři páry vlaků z Břeclavi do Lednice a zpět. První parní vlak vyjíždí z Břeclavi v 9.10 a zpět se vrací v 10.25. Další tři páry následují vždy po dvou hodinách. Ve vlaku je uprostřed soupravy řazen bufetový vůz s občerstvením a upomínkovými předměty. Vlaky staví ve všech stanicích a zastávkách, ale s ohledem na délku soupravy a bezpečnost je možný nástup/výstup jenom v prvním voze v Poštorné, Charvátské Nové Vsi a na zastávce Lednické rybníky. V Břeclavi má parní vlak na obrat asi dvacet minut, ale v Lednici je dostatečná časová čtyřicetiminutová rezerva na provozní údržbu parní lokomotivy (zbrojení vodou a promazání). Jelikož se zdejší trať klikatí mnoha oblouky a projíždí mezi poli, vinohrady a lesy často v hlubokých zářezech, nejhezčí záběry pro fotografování této rarity jsou pak přímo na hrázi mezi Mlýnským a Prostředním rybníkem, kde je zastávka Lednické rybníky.
Při mých toulkách Lednicko-valtickým areálem se mi jednou poštěstilo nejemom parní vlak vidět, ale si ho i vyfotit.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.88 Pavlovské vrchy a dolní Podyjí/C5, GOL 1:25 000 Zahrada Evropy