Loading...
Mezi obyvatel střední části šumperského okresu. Kteří vyznávají cyklistiku je velmi oblíbená trasa, která sleduje tok řeky Moravy. K úplné dokonalosti ale chybí nějaká cyklostezka. Zatímco úsek dolního toku řeky někde od Kroměříže je v podstatě až skoro k Dunaji doprovázen řadou specializovaných úseků, které pohybu cyklistů vyhovují, tady u nás se musíme spokojit s běžnými silnicemi, povětšinou těch třetí třídy, tedy „okresek“. Jen občas je trasa svedena na nějakou polní cestu všemožné i nemožné kvality. Kdo je tak vyznavačem čistě silniční cyklistiky, je odkázán na pohyb v dosahu motorových vozidel a přiznejme si, že už i na těch okreskách bývá husto a nebezpečno. No a dodejme, že i s menšími dětmi je ta cyklistika na úsecích s přírodním povrchem obtížnější.
Za vděk tak cyklisté vezmou i sice neplánované, ale celkem příjemné části říčních hrází kolem Moravy. Ty bohužel ale nejsou nijak významně propojené, takže dříve či později se beztak musíte vrátit na silnici. Je to škoda, za léta už mám hodně z toho projeté a okouknuté, tak vím, že jsou i úseky, které by se daly použít k souvislejší trase. Bohužel to asi závisí na penězích, majitelích pozemků apod. Před léty jsme absolvovali poměrně značnou část veleslavné Dunajské stezky (tím tedy nechci srovnávat Dunaj s naší Moravou). Když jsem si sháněl informace, jak stezka vznikala, v podstatě to bylo také propojení říčních hrází, tam začala jedna vesnička, jinde nějaké město, že si upravili bližší hráze a příjezdy k nim a najednou z toho byla souvislá trasa…
Když tedy takto jezdíme kolem Lesnice, i tam je úsek, který se dá projet po hrázi. Úsek je to velmi krátký, sotva kilometr, ale podle značení je na něm přímo trasa č. 4 tedy dálková Moravská stezka (jinak Lesnicí se dá projet normálně středem obce, s cyklotrasou 6232 a tématickou jídelní stezkou Ochutnej Moravu). Ovšem v loňském roce to s tou hrází bylo horší, velká voda sebrala lávku, která vedla přes potok Loučku. Za nízkého průtoku sice šlo přeskákat na druhou stranu po kamenech, i nějak podobně přestrkat kolo, ale nebylo to ono. A protože i Loučka dovede být plnější, kameny pod zničenou lávkou zmizely.
Naštěstí obec si uvědomovala tento nedostatek a na podzim přišla s náhradou v podobě výstavby nové lávky, oproti té původní evidentně bytelnější. Stavba byla relizována v období červenec až listopad 2020, takže loni si to cyklisté moc neužili, ale letos už je přemostění k dispozici, takže zejména cyklisté, kteří vyráží od Zábřeha nebo Šumperka (toho spíš) k oblíbené hospodě Stodola v Leštině si mohou zase trasu o kousek zkrátit. Hotová je už i kanalizace v Leštině i s novou asfaltáží, takže se dá bez problému projet kolem lesnického fotbalového hřiště…
Dodejme že celá obnova přišla na 1 065 438 Kč + 55 hal. Z kraje přišla dotace 470 000 Kč.