Lewin Kłodzki – železniční viadukt
Pojedete-li autem po silnici č. 8 z Náchoda do Kłodzka, u městečka Lewin Kłodzki vaši pozornost upoutá jeden z nejhezčích železničních viaduktů ve střední Evropě. Alespoň tak se o něm píše. Možná je to tím, že se jeho architekt nechal inspirovat starověkými římskými akvadukty. Kamenný viadukt překlenuje zmíněnou silnici a potok Klikawa (česky Slánský potok).
Viadukt je součástí tzv. „Lázeňské železnice“ spojující Kłodzko s lázeňskými městy Polanica-Zdrój, Duszniki-Zdrój a Kudowa-Zdrój. Železniční trať je vzhledem ke členitému horskému terénu velice atraktivní a technicky pozoruhodná. Několika smyčkami zdolává větší převýšení. Je vedená po náspech, v zářezech, tunelem a po viaduktu. Projížďka vlakem je zážitkem. V některých úsecích se musíte spokojit s dvacetikilometrovou rychlostí.
Impulzem ke stavbě „Lázeňské železnice“ byl vzrůstající turistický ruch a lázeňství koncem 19. století. Trať využívaly i nákladní vlaky pro přepravu místních surovin, zvláště pískovce a dřeva. Viadukt byl stavěn od podzimu 1903 do října 1904. Zprovozněn byl v roce 1905.
Viadukt se šesti oblouky je 117 metrů dlouhý, jeho maximální výška dosahuje 25 metrů. Zemní těleso si vyžádalo přemístění 1.500 m3 zeminy, konstrukce viaduktu spotřebovaly poté 500 m3 opracovaného kamene. Na stavbě pracovali převážně italští a chorvatští dělníci.
Citlivě začleněný viadukt do KRAJINY se stal častým motivem historických pohlednic. O „Lázeňské železnici“ se více dočtete v článku „Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój – lázeňská dráha“.