Loading...
Když bych měl odpovědět na otázku, která sakrální stavba v této oblasti je nejkrásnější, jmenoval bych loretánskou kapli v Rumburku. Tak je tato mimořádná barokní svatyně popisována ve většině turistických průvodců. U jejího zrodu měl hlavní slovo tehdejší majitel rumburského panství, kníže Antonín Florián Lichtenštejn. Proč se loretánské kaple začaly stavět, musíme pro odpověď do Itálie. Vzorem byla svatá chýše v městečku Loreto. Jedná se o středověkou kopii obydlí, která je spjata se životem Svaté rodiny. Nad tímto skromným objektem byl právě v italském Loretu postaven mramorový chrám. V období baroka se v katolické části Evropy začalo na mnoha místech napodobovat stavbu v Loretu. Této myšlence byl nakloněn i výše jmenovaný kníže a nechal postavit mezi lety 1704 – 1709 rumburskou loretu. Stavbou byl pověřen stavitel Jan Lukáš Hildebrandt. Místo mramoru se stavělo z pískovce, ale přesto se mu podařilo postavit velmi dokonalou kopii kaple v Loretu. Sochy sibyl a proroků ve vnějších výklencích jsou dílem sochaře Jana Františka Bienerta. Reliéfy ze života Panny Marie byly dokončeny v roce 1709 sochařem pražského arcibiskupa. Na hlavním oltáři kaple je soška Černé madony. Pochází z roku 1694 a byla 8 dní vystavena i v kapli v Loretu. Následně byla knížetem převezena do Rumburku. Mezi roky 1743 – 1750 byl postaven okolo kaple ambit. V jeho nárožích jsou kaple a stropy ambitu jsou pokryty malbami. V ambitu byly postaveny Svaté schody s rokokovou malbou a se sochami Krista před Pilátem, Korunování trním a Pietou. Jsou tady další drobné sakrální práce, které se dají i přehlédnout. Na prohlídku lorety je třeba trochu více času. Je to místo, které má něco do sebe. Vstupné, pokud se pamatuji, je 50,- Kč a prochází se bez průvodce. Květinovou výzdobou jsou dva trsy chrp u vchodu na nádvoří a trávník.