Loading...
Turistické cíle • Příroda • Studánka
Císařská studánka se nachází v blízkosti nedvědického nádraží mezi železničním přejezdem a kamenným mostem přes říčku Nedvědičku pří zeleně a žlutě značené turistické cestě směřující k hradu Pernštejnu. Zděnou studánku zde vybudovala obec Nedvědice v roce 1878. Slavnostně pokřtěna na Císařskou studánku byla 24. dubna 1879, v den 25. výročí manželství Františka Josefa I., císaře a krále a Elišky císařovny. V uvedený den byla u studánky velká slavnost, která je zaznamenána ve školní kronice. Při té příležitosti zde byl osazen mramorový kámen s uvedeným letopočtem a u studánky vysazeny tři lípy velkolisté. Do dnešních dnů se dochovyly dvě z nich. Studánka je od roku 1976 pravidelně sledována ČHMÚ. Voda ve studánce je pitná. O studánku trvale pečuje městys Nedvědice.
Císařská studánka se nacházíí na turistické mapě KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko ve čtverci A1 a na podrobném výřezu Hrad Pernštejn a okolí, nově pak i na podrobné turistické mapě GOL Okolí Brna-Tišnovsko (2014)
Železniční trať z Tišnova do Žďáru nad Sázavou byla postavena v neuvěřitelně krátké době firmou Osvalda Životského, rodáka z blízkého Doubravníku. Práce na trati byly zahájeny 30. června 1903 a uvedena do provozu byla již 23. června 1905. Při stavbě bylo zde zaměstnáno mnoho italských dělníků, kteří především razili tunel u Prudké, stavěli mosty a propustky, zpevňovali náspy kamenným zdivem. Nadmořská výška nedvědických staničních budov je 335 m. Nádraží bylo mimořádně vytížené. Zajišťovalo nakládku dlouhého dřeva, vykládku suroviny pro železárny ve Štěpánově, odkud se vozily a nakládaly litinové odlitky, nakládala se tuha z dolů ve Velkém Tresném. Také však nedvědické výrobky z textilní továrny, mramorové pomníky a drtě z lomu, elektromotory a generátory.
Nádražní budova je považovánaza jednu z nejhezčích na celé trati, jistě i kvůli výhledu na hrad Pernštejn. Její kombinace dřeva, zdiva a kamene působí velice romanticky a připomíná horská alpská nádraží. Původní stavba byla do současné podoby upravena v letech 1944–46. Od roku 2005 se zde každoročně při Slavnostech Pernštejnského panství křižují parní historické vlaky a jsou vystavena železniční vozidla. Objekt nádraží s okolí výzdobou v roce 2013 získal zvláštní ocenění v rámci soutěže o nejkrásnější nádraží České republiky.
Nádraží je východiskem nejenom na hrad Pernštejn, ale i do odkolních romantických údolí a kopců. Od hlavního rozcestí na nedvědickém náměstí a centra městyse se rozcházejí turististické trasy všech čtyř barev. Dále kolem hradu Perštejna vedou tři trasy zdejší naučné stezky. Od nádraží do okolních obcí směřuje několik linek autobusové dopravy, z nichž linka Nedvědice - Vír je zde provozována nepřetržitě od roku 1925.
Nádraží se nachází na turistické mapě KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko ve čtverci A1 a na podrobném výřezu Hrad Pernštejn a okolí, dále na podrobné turistické mapě GOL 1:25 000 Okolí Brna-Tišnovsko