Nový Trojský most
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Nový Trojský most je mediálně spojován s tunelem Blanka. Společné mají dvě věci. Cena mostu, ani termín otevření nebyl dodržen. Podle původního návrhu měl most stát asi 400 milionů, Po uzavření kontraktu na stavbu město Praha však změnilo zadání a cena vzrostla o dalších řádově 720 milionů. Původně plánovaný termín otevření v roce 2011 byl postupně posunován až na podzim 2014.
Trojský most je dvoupruhový, silniční z každé strany mostní konstrukce, ve které vede tramvajové těleso. Na každé straně mostu je ještě chodník pro chodce. Cyklistická trasa je poněkud nebezpečně vytýčena pouze pomocí značek na vozovce. Délka mostu je 260m, jediný jeho oblouk má rozpětí 200m. Předpjatá deska mostovky je zavěšena přes síťový systém ocelových táhel do plochého ocelového obloukového nosníku
Most slouží místní Dopravě. Nahrazuje původní provizorní trojský tramvajový most a jeho doplňkem je dvouproudá vozovka a chodníky pro pěší. Dle některých kritiků je předimenzován, protože dva jízdní pruhy dnes končí v ulici Partyzánská, která je jednoproudá, zaústěná do úzkého železničního podjezdu, kde auta musí jet po tramvajových kolejích. Pokračováním je ulice U výstaviště, kde jsou dvě křižovatky řízené světly a velmi často je tato ulice úplně ucpaná. Kromě toho se zdá, že otevřením mostu se každodenní zácpy ulice V Holešovičkách nijak nesnížily. Na severní straně má most mimoúrovňové křížení s vjezdem do stále zavřeného tunelu Blanka, takže se ani na budoucím provozu Blanky prakticky nebude podílet. Severní zakončení mostu v podstatě vede do oblasti Troji, kde je snaha zachovat co možná minimální Dopravu.
S rozpaky jsem si prohlížel památeční desku Metrostavu s německými nápisy umístěnou na mostě.
S kritiky ceny i zbytečné kapacity mostu souhlasím. Podle mne je celý most zbytečný, i když se přiznám, že to posuzuji jako laik. Přes most totiž vede pouze jedna linka tramvaje, která není příliš vytížená. Tramvajová linka od mostu pokračuje velmi vysokým stoupáním do Kobylis. Pokud jsou koleje kluzké, nebo namrzlé je to tam dost nebezpečné. Samotná trať také musela stát několik set milionů. Hlavní přepravu osob mezi Holešovicemi a severní částí města dnes zajišťuje Metro. Myslím, že potřebnou místní obslužnost by snadno zajistila daleko levnější autobusová linka.
Samozřejmě určitý užitek most přináší, ale nevím, jestli proto bylo vhodné investovat nemalé prostředky. Přes uvedené výhrady musím konstatovat, že se mi jeho vzhled velmi líbí. Do vltavského údolí pěkně zapadá a pohled zblízka, zejména do jeho středu je velmi působivý.