Olomouc – muzejní ohrada v rytmu Jessyho Kandy
Ohradní zeď u olomouckého Muzea moderního umění byla v poslední době poměrně častým tématem debat nejen v samotné hanácké metropoli. Právě v těchto místech je totiž naplánovaná výstavba velmi kontroverzně přijímaného Středoevropského fóra. Současná podoba ohrady je však spojována s akcí zcela jinou, a to s prosincovou Přehlídkou filmové animace a současného umění – PAF Olomouc.
Muzejní ohrada se tak stala součástí 19. ročníku mezinárodního festivalu a již na konci listopadu ji svými „božskými bytostmi“ vyzdobil uznávaný japonsko-kanadský multižánrový umělec a hudebník Jessy Kanda. Díky němu vznikl nejviditelnější vizuální zásah festivalu do podoby města.
Jessyho Kandu, který se na PAF vrátil po dvou letech, mohou lidé znát zejména coby experimentálního filmaře a (spolu)tvůrce videoklipů slavné islandské zpěvačky Björk.
Současná podoba ohradní zdi je zřejmě skutečně pozoruhodným a originálním dílem. Jak jinak si totiž vysvětlit, že pro někoho jsou zde zpodobněny božské bytosti, podle jiných slizcí mutanti a bezkonkurenčně nejzajímavější je názor, že jsou to bezesporu vnitřní ženské pohlavní orgány. Někdo vidí skutečné moderní umění 21. století, někdo další alternativní hudební videoklip a někdo nechutné porno. A pro někoho je to jen zbytečná snaha za každou cenu šokovat. Takže je vlastně vše v nejlepším pořádku a „úkol byl splněn“ …