Loading...
Olomouc je hlavní město Olomouckého kraje, 6. největší město ČR. Rozkládá se na soutoku řeky Moravy s Bystřicí. Střed města je v nadmořské výšce 219 m n.m., jeho jižní část se mírně snižuje do nadmořské výšky 208 m n.m., naopak severovýchodní část se zvyšuje až na nadmořskou výšku 420 m n.m.. Město je obklopeno úrodnou Hanou. Ve znaku má již od konce 13. století šachovanou orlici. Má červený jazyk, a to je jediný rozdíl od moravské orlice, která má jazyk zlatý. R. 1055 je poprvé doloženo místní jméno hradu Olomuc v Kosmově kronice. Nářeční tvar s počátečním H (Holomóc, v latinské formě Holomucensis) je poprvé doložen v roce 1208.
Historie
První osídlení bylo již v mladší době kamenné (4000 př. n. l.). Svědčí o tom nálezy na Václavském a Petrském návrší. Nálezy ze starší až střední doby bronzové (1700 př. n. l. ) byly ve Slavoníně (lokalita Horní lán). Při rekonstrukci kostela Neposkvrněného početí Panny Marie v Sokolské ulici byly pod podlahou objeveny keltské hroby a základy objektu. Na území města bylo několik keltských osad (500 - 100 př. n. l.). Nedávnými archeologickými výzkumy byla odhalena lokalita, potvrzující přítomnost římských legií ve 2. stol. n. l.Nález římských cihel svědčí o přítomnosti zděné stavby, což by znamenalo, že zde tábor existoval delší domu (například přes jednu zimu).
První opevněné sídliště bylo v oblasti Olomouc-Povel. Kolem kolem r. 830 bylo vypáleno. Nové sídliště vzniklo na Petrském návrší (pozdější Předhradí, dnes Biskupské náměstí) a na protějším Václavském návrší. Z 2. poloviny 9. století jsou archeologicky jsou doloženy v této oblasti nejméně tři kostely. Osídlení přetrvalo i po zániku Velkomoravské říše.
R. 1019 - po připojení Moravy k českému přemyslovskému státu byl správcem Moravy Břetislav - syn pražského knížete Oldřicha. A byl to pravděpodobně on, který vybudoval na Václavském návrší nový hrad. V té době význam města vzrostl. Probíhala tu hlavní cesta, která spojovala Čechy s Krakowskem. Proto i r. 1107 byla zahájena stavba biskupského kostela, dnešní katedrály Svatého Václava.
Někdy v letech 1239 – 1246 bylo pravděpodobně založeno město Olomouc, které se r. 1253 stalo královským městem. R. 1314 bylo město uznáno Janem Lucemburským za hlavní město Moravy a potvrzeno privilegiem markraběte Jošta v r. 1352. Olomouc byla nejdůležitějším městem hned po Praze. 16. století představuje důležité období. Byla založena univerzita (dle různých pramenů r. 1573 nebo 1576). V té době dochází k mohutné renesanční přestavbě měšťanských domů.
Události třicetileté války silně zasáhly i město. Obsadili ho Švédové, mnohé domy byly zbořeny, mnohé domy byly opuštěny. V této době ztratilo i postavení hlavního města Moravy. Po válce se začalo s obnovou města, ale převážně s výstavbou církevních raně barokních staveb – kostela Sv. Michala, kláštera na Hradisku, ale i poutního kostela na Sv. Kopečku. Mezníkem v architektonické vývoji byl velký požár v r. 1709, po kterém následovala další vlna mohutné výstavby – z této doby vrcholného baroka je jezuitský kostel P. Marie Sněžné, stavěly se i domy a paláce, krášlilo se veřejné prostranství – na náměstích se budovaly kašny, z té doby je i Sloup Nejsvětější Trojice.
R. 1742 nechala Marie Terezie zpracovat projekt přestavby pevnosti. V následujících letech 1747 – 1757 byla vybudována úplná bastionová pevnost. Ta byla zrušena až císařským nařízením z 9. března 1886, aby byl umožněn další rozvoj města.
R. 1782 byl přiznán nárok na označení hlavního města Brnu. Olomouc přesto ještě ve 20. století, byť neoficiálně, používala titul Královské hlavní město.
Po 2. světové válce nastal v životě města významný zlom. Byla obnovena univerzita, nesoucí jméno Palackého, vybudováno Státní divadlo Oldřich Stibora, Krajské vlastivědné muzeum, Státní vědecká knihovna. V r. 1950 bylo historické jádro prohlášeno městskou památkovou rezervací. Od r. 1966 se ve městě koná rozsáhlá výstava Flora Olomouc.
Doprava
Již v roce 1845 začaly jezdit mezi centrem města a vzdáleným nádražím omnibusy. Ty kapacitně nedostačovaly, proto byla na tomto úseku v roce 1899 postavena tramvajová trať, která byla postupně prodlužována. V roce 1927 se Olomouc stala prvním moravským městem s vlastní autobusovou dopravou.
17. října 1841 byl zahájen provoz železnice na trase Přerov – Olomouc. V letech 1842 – 1845 byla budována železnice Olomouc – Praha. 20. srpna 1845 projel městem první slavnostní vlak na trase z Vídně do Prahy.
V současné době má Olomouc Hlavní nádraží a několik zastávek a 2 autobusová nádraží
Zajímavost z vodního hospodářství
Obyvatelé města byli dlouhá léta zásobováni pitnou vodou pouze ze studní. Voda z veřejných kašen mohla být použita pouze k praní a čištění, proto si obyvatelé města vážili vydatných pramenů pitné vody. Jeden z nich vytékal na Tabulovém vrchu a podle nedalekého kostelíka sv. Kříže se nazýval „křížový“. V r. 1844 byla vybudována před radnicí tzv. křížová studna se dvěma výtoky, do kterých byla tato voda přiváděna dřevěným i olověným potrubím. Vody však bylo čím dál méně. Proto byly v r.1886 vykoupeny pozemky na území Chválkovic, kde se předpokládalo zřízení parní vodárny, a na Tabulovém vrchu, kde měl být postaven vodojem. Již 15.prosince 1889 byl vodovod předán k veřejnému užívání. Parní čerpací stanice byla v provozu až do r. 1960, kdy byla převedena na elektrický provoz s ponornými čerpadly, osazenými do sběrné studny. Dodnes dochovaný objekt čerpací stanice je technickou památkou a vlastně dvojím unikátem. Jde totiž o jedinou dochovanou parní vodárnu v České republice a zároveň o jediné dodnes existující stroje z pražské „Rustonky“, navíc umístěné stále v původním prostředí.
Architektura
Město má bohatou historickou minulost, a to je znát převážné v historickém jádru města, kde je řada zajímavých historických domů, ale i sakrálních památek.
Zajímavostí je dvojice rozlehlých, navzájem propojených náměstí (Horní a Dolní náměstí), které vznikly již ve 13. století. Řada domů na těchto náměstích mají gotické sklepy, gotické klenby, je zde vidět vlastně celkový vývoj od gotiky, přes renesanci, baroko až ke klasicistní přestavbě. Řada domů má původní průčelí raně barokní i renesanční. Od 18. století náměstí zdobí kašny. Na Horním náměstí je radnice s orlojem – oboje z 15. století Řada zajímavých historických domů je i na ostatních náměstích a v ulicích historického centra.
Olomouc byla městem biskupů, je zde tedy i celá řada sakrálních památek, a to nejen v historickém centru, ale např. i na Hradisku nebo na Svatém kopečku.
Na závěr
Olomouc doporučuji navštívit, a nejen Olomouc. V těchto místech je řada zajímavostí, je zde ideální cyklistický terén, takže tuto oblast doporučuji klidně i na týdenní dovolenou. Nechá se udělat výlet do Přerova, kde je i zajímavá naučná stezka, na zámek Tovačově, na hrad Bouzov (i sem se nechá udělat bezva výlet na kole) nebo Helfštýn, na Hostýn, na Svatý kopeček - tam můžete vyrazit i v rámci cyklovýletu. Krásná cyklostezka je podle Bečvy. Mám to tam všechno dost prochozený i projetý na kole, jen nějak není čas se o tyto krásy podělit.
A úplně na závěr jedno doporučení. Ať už budete ve městě pěšky nebo na kole a budete mít hlad nebo žízeň, doporučuji navštívit zcela nekuřáckou restauraci Svatováclavského pivovaru. Najdete ji téměř v centru v Mariánské ulici – na náměstí Republiky u pošty odbočíte. Mají výborné pivo (několik druhů), výborné jídlo, příjemný personál, v létě s možností posedět venku ve vnitrobloku, kam je možno s sebou vzít i kolo. Myslím, že víc není třeba.