Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Jedna z mála možností svézt se v pravidelném provozu parním vlakem se zájemcům naskýtá na ostrůvku Man (Isle of Man). Zde je v období od Velikonoc do listopadu v provozu železnice spojující hlavní město Douglas s přístavním městem Port Erin v jižní části ostrova. Železnice Isle of Man Railway (IMR) se na ostrově dochovala z Viktoriánské doby a provozovatelé se snaží vše co nejblíže přibližovat době. kdy tato železnice vznikala. Všechny spoje této železnice jsou vedeny parními lokomotivami, které byly vyrobeny v letech 1874 - 1910. Vagóny, které vozí cestující, byly vyráběné v letech 1881 - 1913. Velká část z vagónů jsou rozdělena na vzájemně neprůchozí kupé s vlastními nástupními dveřmi. Lokomotivy a vagóny sice prošly menšími či většími opravami, ale s maximální snahou zachování původního vzhledu. Vlaky překonají celou trať za necelou hodinu. Aktuální informace o provozu lze nalézt na oficiálním webu www.gov.im.
První vlaky se na ostrově Man rozjely v roce 1873. Původní síť železnice zahrnovala celkem tři trasy. První provozovaný úsek byl mezi městy Douglas a Peel. V pořadí druhá trasa, která se dochovala do dnešních dní, mezi Douglasem a Port Erinem v délce 25ti kilometrů (15,5 míle) byla zprovozněna o rok později. V roce 1879 železniční síť na ostrově doplnila třetí trasa spojující města St. John´s a Ramsey. Celková délka sítě dosahovala 74 kilometrů (46 mil). Všechny tři tratě byly postaveny s rozchodem 914 mm (3 stop). Během útlumu turistického ruchu na konci druhé poloviny 20. století, provoz postupně slábl. V roce 1968 byl ukončen provoz na trasách z Douglasu do Peelu a ze St. Johnu do Ramsey. Zastavení provozu hrozilo i tzv. Jižní lince, ale provoz se nakonec z turistických důvodů podařilo zachovat.
Jak již bylo naznačeno, provoz této úzkorozchodné parní železnice je dnes udržován hlavně z turistických důvodů. Stejně na tom jsou i ostatní zachovalé druhy dopravy (pobřežní a horská tramvaj, koňka v Douglasu). Zájemců o svezení je na Manu naštěstí stále dost. Provozovatelé se snaží udělat pro přilákání zájemců mnoho, například vypravování speciálních vlaků k různým příležitostem, např.: Valentýnský vlak, Santa Train, Ghost Train nebo třeba Thanks, Mum Train k příležitosti svátku matek. V konečné stanici Port Erin je v budově bývalého depa zřízeno malé železniční muzeum. V něm je kromě lokomotiv a vagónů vystaveno i několik artefaktů z provozu železnice. IMR však není jedinou parní železnicí na ostrově. Fungují zde další dvě soukromé výletní železnice, které jsou provozovány pouze několik dní v roce.
Zdroj: www.wikipedia.org, www.gom.im