Loading...
Dá se říci, že každé slušné město má nějaký ten morový sloup, který upomíná na prodělanou epidemii. Pokud to už není přímo sloup, najde se podobná památka. V případě Příbora je ozdobou středu náměstí (pojmenovaném po slavném rodákovi, Sigmundu Freudovi) sousoší Panny Marie. Je datováno rokem 1713, ačkoliv něco je na seskupení soch evidentně novější.
Původní zůstává centrální stupňovitý sloup, zakončený vrcholovou sochou Panny Marie Vítězné. Ta stojí vlastně na pravé noze, pokrčená levá noha spočívá na zeměkouli s otáčejícím hadem. Na koleně si přidržuje malého Ježíška. Ten má ozdobu hlavy v podobě tří plamenů, Bohorodička má svatozář z hvězd. Prostor kolem centrální sochy je ohrazen centrální balustrádou.
Po stranách zábradlí jsou umístěni dva svatí. Z pohledové levé strany je to sv. Roch na podstavci s volutovými ozdobami. Původní socha je z roku 1713, pro špatný stav je dnes k vidění v místním kostele. Kopie je dílem M. Rybičky z roku 1992. Svatý je znázorněn v mírném předkročení, z holí v ruce, po levici leží jeho pes. Sv. Roch je patronem boje s nemocemi a epidemii vůbec.
Obdobným vývojem prošla i socha na pravé pohledové straně. Současná socha z roku 1992 je dílem M. Machaly. Originál v kostele.
Tradiční ochránce měst (i vesnic) sv. Florián má za úkol chránit sídla před živelnými pohromami (hlavně ohněm). Na starosti toho má samozřejmě i více. Podle legendy byl Florián římským důstojníkem. Svátost mu přinesla ochrana zatčených křesťanů, po které byl rovněž zatčen a odsouzen. Poprava byla provedena utopením…
Světec je tu vyobrazen klasicky s džbánem, který vylévá vodu a praporem v levici.
Není bez zajímavosti, že v antických dobách byla ochranitelkou měst Pallas Athéna (latinsky Minerva). Ta zhusta rovněž ráda nosila zbroj, takže možná i proto byly Floriánkovi přiřazena její funkce.