Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Důl, štola, šachta
Důl byl sice zaražen již v roce 1848, ale v prvních desetiletích se jednalo o těžbu v malých hloubkách. Ocelová těžební věž pro hlubinnou těžbu zde byla postavena až v roce 1904. V té době patřila Františka mezi nejvýnosnější šachty revíru. V roce 1964 zde proběhla rozsáhlá rekonstrukce pro možnost těžby a větrání až do hloubek 1500 m. K tomu však nikdy nedošlo, proto Františka dosáhla největší hloubky 861 m. Důl byl zrušen koncem roku 1991 a těžní věž odstraněna odstřelem pak v roce 1997.
V roce 1860 zde na Františce došlo k prvnímu a současně i největšímu důlnímu neštěstí v Rosicko-oslavanském revíru. Výbuch metanu a uhelného prachu zapříčinil smrt 53 Horníků. Pomník se jmény všech zahynulých je na oslavanském hřbitově.
Roku 1848 byl Důl Františka zaražen. V roce 1904 byla postavena železná konstrukce těžní věže. V roce 1910 důl spojen s Dolem Simson dopravní lanovou dráhou, kam byla dopravována část vytěženého uhlí k úpravě a nakládání. Po dokončení modernizace Dolu Kukla se stala šachta Františka větrní jámou. Uhlí se těžilo jen v případě vyšší potřeby těžby uhlí pro elektrárnu Oslavany. K tomuto účelu sloužila visutá Bleichertova lanová dráha. Po rozhodnutí vybudovat centrální šachtu Jindřich II byla v roce 1964 zahájena rekonstrukce jámy. Jáma byla prohloubena, zrekonstruovány byly i povrchové objekty pro splnění parametrů větrání z hloubek až 1 500 metrů pro jámu Jindřich II. 16. 12. 1991 se započalo se zásypem jámy. Jáma Františka byla prvním likvidovaným důlním dílem v revíru. 11. ledna 1992 byl zásyp jámy ukončen. Těžní věž odstraněna odstřelem v r. 1997. Maximální dopravní hloubka činila 861,15 metrů. Provoz čerpadel na 2. patře byl automatizován. V roce 1860 došlo na Dole Františka k prvnímu a současně největšímu důlnímu neštěstí v rosicko-oslavanském revíru. Došlo k výbuchu metanu a uhelného prachu. Zahynulo 53 horníků. Pomník zahynulých je na oslavanském hřbitově.
Turistická mapa KČT 1:50 000 č.83 Okolí Brna-Ivančicko