Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Každý správný fanda železnice ví, že nejlepší místo v Brně ke koukání na vlaky je lávka nad seřazovacím nádražím Brno Maloměřice. Je bezmála 200 m dlouhá, spojuje ulici Slaměníkovu v prostoru vrátnice bývalé cementárny s ulicí Kulkovou. Lávka prochází nad nádražím v úctyhodné výšce, takže si připadáte trochu jako na rozhledně. Nákladové nádraží rozděluje městskou část Maloměřice na dvě části - větší níže položenou rovinatou západní část, a menší výše položenou východní část.
Maloměřické seřazovací nádraží patří mezi největší u nás. Je 5. největší co do počtu kolejí ( 23 ) a 9. podle počtu rozposunovaných vozů ( 987 vozů / den ) – údaj z roku 2008.
Kousek z jeho historie :
Stavba maloměřického seřazovacího nádraží byla zahájena v r. 1938. Tehdy ale padl názor, že seřazovací nádraží do Maloměřic nepatří a že by mělo být logicky budováno na jihu Brna, kde ústí 5 tratí. Proto tomu se ale postavili rázně vojáci, kteří argumentovali výbornou možností obrany nádraží Maloměřice z přilehlého kopce Hády. V roce 1941 Němci skutečně stavbu definitivně zastavili, že patří na jih. V Brně se touto otázkou zabýval Ing. Nedvěd, který na variantách na seřazovací nádraží na jižní straně města pracoval až do konce války a našel nejvhodnější řešení. Když už to vypadalo, že zvítězí rozum a logika, přišel Vítězný Únor a s ním i soudruzi, kteří vzkřísili již překonaný projekt. 11.11.1951 přišlo ultimativní rozhodnutí zástupců Ministerstva Dopravy a vojáků seřazovací nádraží v Maloměřicích dostavět. Nádraží bylo dostavěno v r. 1953 spolu s novou rychlíkovou traťí Brno – Praha (nahrazovala starou tišnovskou lokálku z r. 1885 a byla vedena obchvatnou trasou přes Maloměřice a Obřany).
Ať sem už patří, nebo ne, pokud Vás, Vaše děti nebo vnoučata baví vlaky, stojí za to se na lávku vydat a počkat si ať už na pendolino na koridoru Brno - Česká Třebová - Praha nebo rychlík, vedený červeným Taurusem či se kouknout na pořádný nákladní vlak, který je častější na trati Brno - Tišnov - Havlíčkův Brod a opět směrem na Prahu. Oba dva tyto železniční hlavní tahy právě přes nádraží vedou.
K nádraží se dostanete autem, ale také MHD, zespodu tramvají 4 nebo busem 75 zastávka Proškovo náměstí anebo sezhora busem 64, 74 zastávka Jarní.