St. Kitts Scenic Railway
Turistické cíle • Sport a rekreace • Zábava, atrakce
Jedna z mála železnic v Karibiku, kterými je možno se svézt, se nachází na ostrově Svatý Kryštof (St. Kitts), jenž je součástí federace Svatý Kryštof a Nevis.
Výstavba železnice byla v této bývalé britské kolonii započata roku 1912 společně s velkou zpracovatelskou továrnou na třtinu u hlavního města Basseterre. Stavba byla dokončena v roce 1926. Během druhé poloviny dvacátého století docházelo postupně k útlumu pěstování cukrové třtiny na okolních ostrovech. Konec tohoto průmyslu znamenal konec i pro místní průmyslové železnice (např. ostrov Antigua). Na ostrově Svatý Kryštof tomu však bylo jinak. Díky domluvě podnikatelů s místní vládou došlo k zachování železnice a přeměny jejího využití z průmyslové na turistickou. Několik měsíců dokonce fungoval souběh těchto dvou činností. Poslední vlak s cukrovou třtinou vyjel 31. července 2005. Svou turistickou kariéru zahájila místní svatokryštofská železnice 28. ledna 2003.
Úzkorozchodná železniční trať vedla původně okolo celého ostrova. Dnes je výletní železnice provozována pouze na úseku dlouhém 18 mil (cca 29 km), mezi stanicemi Needsmust Station a La Valle Station. Na zbytku ostrova je ale možno stále najít pozůstatky železniční tratě. Na obou koncích byly vytvořeny kolejové smyčky. V Needsmust Station je i lokomotivní depo a tato stanice je vlastně základnou celé železnice. Nachází se v těsné blízkosti letiště a hlavního města Basseterre. Součástí provozované trasy je i několik mostů, které se skládají jenom z holé konstrukce (ocelové či dřevěné) a kolejí. Železnice na několika místech protíná i silnici a bylo proto nutno vystavět železniční přejezdy. Ty mají pouze jednu závoru, která je obsluhována ručně. Pokud je přejezd otevřen, závora je umístěna přes koleje. Pokud je přejezd uzavřen. Závora je umístěna přes silnici a je na ni červený praporek.
Provoz St. Kitts Scenic Railway zajišťují tři dieselové lokomotivy. Ty byly dovezeny z Polska, avšak převážnou část svého provozu jezdily na lesních železnicích v Rumunsku. Dvoupatrové vagóny pro osobní Dopravu byly vyrobeny na zakázku v USA. Spodní část má panoramatická okna a je plně klimatizována. Horní část je otevřená a krytá pouze plátěnou stříškou. Každý cestující má rezervováno místo v obou patrech a může si tedy vybrat, kde bude jízdu trávit. Samotná vlaková souprava se skládá z lokomotivy, servisního vozu (klimatizace, dieselagregát) a osobních vozů.
Vyhlídková jízda vede okolo bývalých třtinových plantáží, po pobřeží Atlantického oceánu a kolem pláží s černým pískem, okolo vrcholu Mt. Liamuiga, jenž je nejvyšším bodem ostrova a díky tomu se o jeho vrchol zachytávají mraky. Dále cestující projede i několik vesnic, kde je vláček nadšeně vítán místním obyvatelstvem. Druhá konečná stanice, La Valle Station, se nachází v blízkosti bývalé britské vojenské pevnosti Brimstone Hill, která je zapsána na seznamu památek Unesco. Samotná jízda trvá asi 2 hodiny a vlak se pohybuje rychlostí okolo 30 km/hod. Tato relativně pomalá jízda má své opodstatnění v ne příliš kvalitním kolejovém svršku. Vozy se i přes kvalitní dvojité vypružení během jízdy v některých úsecích silně kymácí. Kromě toho se v blízkosti trati prochází velké množství divokých zvířat a při případné vyšší rychlosti by v některém z oblouků mohlo dojít ke střetu. Z La Valle Station jsou cestující autobusy přepraveni zpět do Needsmust Station.
Po celou dobu jízdy je o cestujícího velice dobře postaráno. Během jízdy se dozví o historii samotné železnice, o historii ostrova Svatý Kryštof a sesterského ostrova Nevis. Jako občerstvení jsou podávány džusy z čerstvého místního ovoce nebo zákusky vyrobené z cukrové třtiny. Podle počasí je možno zahlédnout i některý ze sousedních ostrovů. Nejen díky těmto okolnostem je jízda železnicí po tomto krásném karibském ostrově opravdu zážitkem, na který se dlouho nezapomíná.