Terchová – křížová cesta s pomníkem Cyrila a Metoděje (križová cesta na vrch Oravcové)
Od začátku července roku 2006 má Jánošíkem proslavená Terchová (dnes přibližně 4.000 obyvatel) novou „turistickou atrakci“. Jedná se o velmi netradičně pojatou křížovou cestu na nedaleký vrchol Oravcové (632 m). Autorem této křížové cesty je zdejší rodák, akademický sochař Milan Opalka. Jako „stavební materiál“ použil kámen a sklo. A i když jednotlivá zastavení vypadají spíše jako betonový prefabrikát, jedná se o vysoce kvalitní terchovský pískovec. Ten byl původně použit na pilíře železničního mostu mezi Žilinou a Budatínem a na místo svého původu se – ve zcela nové podobě - vrátil po více než sto letech.
V kontextu bohaté turistické nabídky této lokality je křížová cesta na Oravcové záležitostí návštěvníky Terchové tak trošku opomíjenou, což je jistě škoda. Jednotlivá zastavení jsou totiž opravdu vysoce originální a symbolika křížové cesty je zde podávána lehce utajeně a svým způsobem až mrazivě mysticky. Každé zastavení je navíc nenápadně popsáno, aby jeho význam pochopili i ti, kteří se v liturgických záležitostech zase až tak neorientují.
Neobvyklý je i fakt, že vrcholovou „Kalvárii“ tvoří abstraktně pojatý pomník věrozvěstů Cyrila a Metoděje. Ten má spojitost se zdejším farním kostelem, který je největším chrámem, zasvěceným oběma bratřím, na celém Slovensku. Mezi oběma místy se v rámci oslav příchodu soluňských věrozvěstů pořádají každoroční poutní Křížové cesty.
Na závěr ještě pár informací, zajímavostí a rad.
Terchovská křížová cesta patří k nejmladším na Slovensku a byla posvěcena - v rámci 17. ročníku Cyrilometodějských dní v Terchové - dne 3. července 2006 nitranským sídelním biskupem Viliamem Judákem. Ihned byl o ní také natočen zajímavý dokumentární film „Kamenné pastorále“, jehož autorem je Milan Kosec. Křížová cesta začíná nad Ďurkovým lazem (tedy u místního zemědělského družstva). Z centra obce se sem dostaneme po žluté TZ nebo po žlutém psaníčku a toto psaníčko nás pak celou křížovou cestou na vrchol Oravcové provází. Pod vrcholem se nachází dřevěný odpočinkový altán. Čtrnácté zastavení symbolizuje kámen, kterým byl zavalený Ježíšův hrob.