U.S. Route 66
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Je to původní mezistátní silnice v USA, která jako první spojovala východ se západem. Hlavním důvodem jejího vzniku byl zvyšující se počet vozů také díky Fordově sériové výrobě. Proto již v roce 1921 byl přijat federální zákon o dálnicích. A Route 66 se mohla začít budovat. Do Amerického dálničního systému byla zařazena 11.11.1926. Vedla z Grant parku v Chicagu v Illinois, přes Missouri, Kansas, Oklahomu, Texas, přes indiánskou rezervaci Navajů v Novém Mexiku, Arizonu, přes poušť Mojave v Kaliforni až do v Los Angeles, kde v Santa Monice na břehu Tichého oceánu končila. Měřila celkem 2 448 mil (3 940 km).
Route 66 se rychle stala americkou cestou číslo 1. Steinbeck ji nazval Matkou cest (Mother Road), pro jiné byla Hlavní americkou ulicí (Main Street of America) nebo Cestou slávy (Glory Road). Sloužila jako hlavní cesta pro ty, kteří se stěhovali na západ a podpořila hospodářství obcí, přes které silnice vedla. Stala se také námětem mnoha knih, filmů, televizních seriálů a písní.
Téměř 60 let se používala jako jediná spojnice východu se západem. Nepočítala však s tak rychlým rozvojem automobilismu. Silnice byla na nové poměry úzká, a proto i pomalá a začínala být i nebezpečná. Od roku 1956 se začala budovat nová soustava dálnic. Značná část původní Route 66 byla použita - byla rozšířena a zařazena do nových dálničních sítí. 27.7.1985 byly zbytky původní Route 66 z Amerického dálničního systému zcela vyřazeny a nahrazeny dálnicemi I-55, I-44, I-40, I-15 a I-10. Nové dálnice znamenaly i konec pro mnoho měst a městeček žijících na trase Route 66. Tradiční motely, kavárny, restaurace i benzinové pumpy osiřely, mnoho lidí přišlo o práci a muselo si najít obživu jinde. Zdálo se, že sláva Matky cest je nenávratně pryč.
V 90. letech se však našli nadšenci, kteří prožili na Route 66 kus svého života a nikdy se nesmířili s cestováním po supermoderních rychlých dálnicích. Založili asociaci, jejichž členové jsou ze všech 8 států, kterými silnice procházela. Podařilo se jim sehnat sponzory, nechat opravit zbývající část Route 66 a obnovit historické dopravní značení. Historic Route 66 se probouzí opět k životu a s ní i některá původní městečka. Jeden z nejdelších takových zachovaných úseků je v Arizoně, spojuje města Seligman, Kingman a Oatman. A nám se podařilo všechna tato městečka projet i navštívit při naší cestě po jihozápadu Ameriky. Na trase, někdy zcela na samotě jsou dokonce i původní benzínové pumpy. U jedné jsme si dokonce benzin i natankovali. To prostě nešlo jen tak to minout.