Také v Holandsku lze zamířit za klidem a romantikou na zajímavé Písečné pláže. Podél dvě stě osmdesát kilometrů dlouhého severomořského pobřeží leží řada oblíbených Městeček. Když už člověk pozoruje v této zemi mořské vlny, bylo by chybou nenavštívit některé ze smělých vodních děl, které Holanďané vybudovali. Název Nizozemí je odvozen od „nízké země“. A tak již několik století bojují obyvatelé této země s velkou vodou. Snaží se dělat všechno možné, aby zabránili záplavám a usměrnili moře.
My jsme zavítali do provincie
Zeeland, jejíž velká část leží pod úrovní hladiny moře a před záplavami jí dnes chrání monumentální vodní dílo Delta. Především v minulosti tato země buď byla, nebo nebyla a to v závislosti na přílivu, odlivu, směru větru a vydatnosti srážek, případně síle bouří. V druhé polovině minulého století se Holanďané rozhodli naučit přírodu „slušnému“ chování. Nejprve vznikly tři menší hráze: Veersegat (respektive celé jezero Veersemeer, které se připojilo k Noord-Beveland k Zuid-Bevelandu), Haringvlietdam a Brouwersdam. V roce 1976 se začala stavět mohutná průtoková, protipříbojovými ocelovými uzávěrami vybavená hráz Oosterscheldedam, kterou jsou schopni do hodiny hermeticky uzavřít. Vrata se však stahují jen při velmi zlých bouřích. Když je příliv, tak voda se valí do zálivu pod vraty a vytváří údajně zajímavé peřeje. Toto jsme však neviděli.
Stavební projekt Delta, trval téměř 30let a stál skoro 2,4 miliardy dolarů. Je zajímavé, že toto dílo začalo vznikat na základě zákona Delta, který schválil v roce 1958 parlament. V říjnu 1986 otevřela královna Beatrix tuto nejmodernější mořskou bariéru. Jedná také patrně o největší vodní dílo svého druhu na světě. Náročnost finanční i technická byla zvolena proto, aby nebyla poškozena fauna a flóra Východní Šeldy. Protipříbojové uzávěry tvoří 62 gigantických posuvných ocelových vrat o tloušťce 5 metrů, výšce až 47 metrů a hmotnosti od 300 do 500 tun. Brány jsou umístěné mezi 65 prefabrikovanými betonovými pilíři, ze kterých jsou však vidět pouze "vrata", neboť větší část tohoto díla stojí pod vodou. Délka hráze je 9 kilometrů a podle výpočtů projektantů je tato část země bezpečná pro příští generace i přesto, že gigantické pilíře byly zapuštěny do písku. Spolu s dalšími přehradami, plavebními komorami a vlnolamy došlo k přemodelování celého jihozápadního pobřeží Holandska.
Vše o stavbě obřích železobetonových bran, které jsou schopni reagovat na střídání přílivu a odlivu, a přitom chrání pobřeží před přívalovými vlnami, se může člověk dozvědět na výstavě Delta Expo Neeltje Jans. Bližší informace o vstupném a otevírací době lze nalézt na internetu.
Na hráz vede silnice N 57. Z jihu je možno přijet od města Middelburg nebo z dálnice A 58, ze severu od Rotterdamu nebo z dálnice A 29 a silnici N 59.
*
Další má povídání o některých navštívených místech a cestách se nacházejí na mém blogu: https://cestou-necestou-s-matejem.blogspot.com/ a také na stránkách iDNES: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/
Poslední aktualizace: 7.3.2023
Nadmořská výška:
8 metrů nad mořem
Vodní dílo Delta v Nizozemí na mapě
Kvalita příspěvku:
3
turisté zde byli a hodnotili
5,00
Diskuse a komentáře k Vodní dílo Delta v Nizozemí
Žádné příspěvky v diskusi, buďte první!