Železniční stanice Praha-Holešovice
Turistické cíle • Žel. stanice
Jelikož jsem ještě donedávna čekával na autobus u holešovického nádraží, který byl odsud přemístěn do Letňan, a zpravidla se vracím přes něj PIDem zpět, rozhodl jsem se sepsat pár řádků i o něm, protože i jeho historie je zajímavá, když se do této části Prahy dostala železnice ve 2. polovině 19. století.
V roce 1845 byla totiž zahájena stavba železniční trati Praha-Podmokly, na níž byl zahájen provoz o 5 let později. Ale co se týká zastávky v Holešovicích, tak ta vznikla mnohem později, protože byla uvedena do provozu 1. října 1890. Byla vybudována na severním zhlaví nádraží Praha-Bubny, jehož výstavba byla zahájena roku 1866 v souvislosti se spojkou Buštěhradské dráhy. Tehdy se však jednalo o pouhý strážní domek, k němuž následně přibyla z nádraží Praha-Bubny čtveřice vleček - na Výstaviště (1891), na jatka (1. července 1895, ještě předtím navštívil tato místa 11. června 1895 ministr obchodu hrabě Ladislaus Gundaccar Gregor Alois von Wurmbrand-Stuppach, který si prohlédl plány budoucích železničních vleček), do elektrárny (9. února 1900) a do přístavu (6. června 1910, oficiálně "Holešovice překladiště"; zrušena až v roce 2003 kvůli následkům povodně z předchozího roku). Kromě toho existovala příležitostná zastávka "Stromovka", sloužící po dobu výstav (15. května 1891).
Protože holešovická zastávka absolutně nevyhovovala a docházelo k řadě stížností, včetně schůze Občanského klubu v Holešovicích 18. října 1905 a kritického vystoupení stavitele Jana Seiferta, byl v roce 1905 upraven strážní domek a rozšířen o přístavbu čekárny. I tak byla tato zastávka nevyhovující a změnu přinesly opět trvalé stížnosti. Krátce před vypuknutím 1. světové války bylo rozhodnuto o výstavbě nové nádražní budovy, která měla mít romantizující vzhled, což bylo tehdy u železničních nádraží dost časté. Dochoval se výkres a situační plán z roku 1915, podle něhož měl nový objekt vzniknout na druhé straně kolejí, a to blížeji k Bubenči než dosavadní zastávka. K realizaci tohoto plánu však nikdy nedošlo. Hlavním důvodem byla sice 1. světová válka, ale velký vliv na to měly různé spory a animozity.
Na přelomu 20. a 30. let 20. století se začalo opět jednat o vybudování nové zastávky. Dokladem toho může být plán z roku 1930, jenž nebyl také realizován. V letech 1933-1934 došlo pouze k rekonstrukci původního objektu a k němu byla přistavěna přízemní restaurace, jejímž investorem byl dosavadní nájemce nádražní restaurace v Praze-Bubnech František Pokorný. Ta obsahovala předsíň, hostinskou místnost s výčepem, kuchyň, spíž a toalety, které byly přístupné jak personálu, tak hostům a cestujícím.
Další plány o zřízení nové holešovické zastávky se objevily v 50. letech 20. století, ale postupně byly odsouvány, neboť teprve vznikaly konkrétní obrysy přestavby již dávno nevyhovujícího pražského železničního uzlu. Ta nabyla konkrétní podoby podle vládního usnesení č. 928/1960. S výstavbou tzv. Holešovické přeložky se začalo v roce 1966 (pravobřežní část byla provedena v letech 1966-1978 za 313,4 mil. Kčs a levobřežní v letech 1974-1985 za 452 mil. Kčs), přičemž došlo ke změně původního plánu, v němž se počítalo s vybudováním nové zastávky na místě té předchozí. Bylo totiž rozhodnuto o zřízení skutečné nádražní budovy.
Celá přeložka, jejímž smyslem bylo přímé spojení kralupské trati s hlavním nádražím, s holešovickou výpravní budovou, 432 m dlouhým mostem přes Vltavu, tunelem pod Bílou skálou (ražen v letech 1967-1974), estakádou přes údolí Rokytky a mosty na Balabence trvala mnoho let. Zkolaudována byla v roce 1976, provoz na ní byl zahájen ministrem dopravy ČSSR Ing. Vladimírem Blažkem 23. prosince 1980, ale nové holešovické nádraží, jehož výstavba podnikem Průmstav byla zahájena v prosinci 1982, bylo slavnostně otevřeno tajemníkem městského výboru KSČ v Praze Antonínem Kapkem a ministrem dopravy ČSSR Ing. Vladimírem Blažkem až 27. září 1985 (veřejnosti předáno do užívání až následujícího dne, kdy zde začalo zastavovat 13 mezistátních vlaků, 2 vnitrostátní rychlíky a 8 regionálních osobních vlaků), aby bylo určeno zejména pro vlaky z Německa, které míří dále na východ. Tehdy již byla také elektrifikována železniční trať v úseku Praha-Vraňany a došlo ke zbourání původní holešovické zastávky.
Vedoucím projektantem nového nádraží a stanice metra trasy C byl Ing. Otakar Trčka ze Správy přestavby železničního uzlu Praha, odpovědnými architekty akad. arch. Josef Šolc, Jiří Dušek a Jan Marek ze SPŽUP Metroprojekt, odpovědným projektantem železniční části Ing. Magda Piroutková ze SUDOP, projektantem interiéru Ing. arch. Zbyněk Hřivnáč, autory návrhu atria Jiří Finger, Karel Filsak, Karel Filsak ml. a Beryl Schütznerová (v dalším stupni Jarmila Růzhová ze SUDOP), realizaci měly na starosti závody Montostav-Průmstav a do novostavby byla umístěna díla Vojtěcha Adamce, Miroslava Hejného, Benjamina Hejlka, Jiřího Rathouského, Josefa Vaiceho, Miroslava Vystrčila a Josefa Achrera.
Vzniklo tak nádraží, jež se skládá z pětitraktové a šestipodlažní výpravní budovy (5 nadzemních a 1 podzemní patro s provozy pro asi 200 zaměstnanců, zajišťujících technický chod nádraží, sociálními zařízeními, jídelnou, lékařskou stanicí, dílnami, strojovnou a trafostanicí) se železobetonovou konstrukcí a s obklady z kamenných a skleněných desek, dvouposchoďové odbavovací haly, restaurace s 66 místy a kiosku pro občerstvení, pasáže a vestibulu stanice metra, jež do roku 1990 nesla pojmenování "Fučíkova" a dnes ji známe jako "Nádraží Holešovice" (uvedena do provozu 3. listopadu 1984). Kolejiště získalo 5 kolejí se 3 ostrovními nástupišti s typovými kovovými přístřešky, které byly spojeny s odbavovací halou schodištěm na jedné straně a rampou s podchodem na druhé straně. Celková plocha obestavěného prostoru činí 60 483 m2. Nesmíme však opomennout, že spolu s tím bylo vybudováno rovněž zařízení pro MHD ze Severního Města a plochy pro ČSAD. Na závěr musíme ještě zmínit to, že se holešovické nádraží stalo 1. naší bezbariérovou železniční stanicí. Zároveň v roce 2023 začala modernizace železniční trati v Praze-Holešovicích, která absolutně změní zdejší dopravní poměry (viz https://www.praha7.cz/modernizace-trati-mezi-bubny-a-vystavistem/). Detailní informace o příjezdech a odjezdech z této železniční stanice můžeme najít zde: https://www.cd.cz/stanice/praha-holesovice/5457256.
V roce 1845 byla totiž zahájena stavba železniční trati Praha-Podmokly, na níž byl zahájen provoz o 5 let později. Ale co se týká zastávky v Holešovicích, tak ta vznikla mnohem později, protože byla uvedena do provozu 1. října 1890. Byla vybudována na severním zhlaví nádraží Praha-Bubny, jehož výstavba byla zahájena roku 1866 v souvislosti se spojkou Buštěhradské dráhy. Tehdy se však jednalo o pouhý strážní domek, k němuž následně přibyla z nádraží Praha-Bubny čtveřice vleček - na Výstaviště (1891), na jatka (1. července 1895, ještě předtím navštívil tato místa 11. června 1895 ministr obchodu hrabě Ladislaus Gundaccar Gregor Alois von Wurmbrand-Stuppach, který si prohlédl plány budoucích železničních vleček), do elektrárny (9. února 1900) a do přístavu (6. června 1910, oficiálně "Holešovice překladiště"; zrušena až v roce 2003 kvůli následkům povodně z předchozího roku). Kromě toho existovala příležitostná zastávka "Stromovka", sloužící po dobu výstav (15. května 1891).
Protože holešovická zastávka absolutně nevyhovovala a docházelo k řadě stížností, včetně schůze Občanského klubu v Holešovicích 18. října 1905 a kritického vystoupení stavitele Jana Seiferta, byl v roce 1905 upraven strážní domek a rozšířen o přístavbu čekárny. I tak byla tato zastávka nevyhovující a změnu přinesly opět trvalé stížnosti. Krátce před vypuknutím 1. světové války bylo rozhodnuto o výstavbě nové nádražní budovy, která měla mít romantizující vzhled, což bylo tehdy u železničních nádraží dost časté. Dochoval se výkres a situační plán z roku 1915, podle něhož měl nový objekt vzniknout na druhé straně kolejí, a to blížeji k Bubenči než dosavadní zastávka. K realizaci tohoto plánu však nikdy nedošlo. Hlavním důvodem byla sice 1. světová válka, ale velký vliv na to měly různé spory a animozity.
Na přelomu 20. a 30. let 20. století se začalo opět jednat o vybudování nové zastávky. Dokladem toho může být plán z roku 1930, jenž nebyl také realizován. V letech 1933-1934 došlo pouze k rekonstrukci původního objektu a k němu byla přistavěna přízemní restaurace, jejímž investorem byl dosavadní nájemce nádražní restaurace v Praze-Bubnech František Pokorný. Ta obsahovala předsíň, hostinskou místnost s výčepem, kuchyň, spíž a toalety, které byly přístupné jak personálu, tak hostům a cestujícím.
Další plány o zřízení nové holešovické zastávky se objevily v 50. letech 20. století, ale postupně byly odsouvány, neboť teprve vznikaly konkrétní obrysy přestavby již dávno nevyhovujícího pražského železničního uzlu. Ta nabyla konkrétní podoby podle vládního usnesení č. 928/1960. S výstavbou tzv. Holešovické přeložky se začalo v roce 1966 (pravobřežní část byla provedena v letech 1966-1978 za 313,4 mil. Kčs a levobřežní v letech 1974-1985 za 452 mil. Kčs), přičemž došlo ke změně původního plánu, v němž se počítalo s vybudováním nové zastávky na místě té předchozí. Bylo totiž rozhodnuto o zřízení skutečné nádražní budovy.
Celá přeložka, jejímž smyslem bylo přímé spojení kralupské trati s hlavním nádražím, s holešovickou výpravní budovou, 432 m dlouhým mostem přes Vltavu, tunelem pod Bílou skálou (ražen v letech 1967-1974), estakádou přes údolí Rokytky a mosty na Balabence trvala mnoho let. Zkolaudována byla v roce 1976, provoz na ní byl zahájen ministrem dopravy ČSSR Ing. Vladimírem Blažkem 23. prosince 1980, ale nové holešovické nádraží, jehož výstavba podnikem Průmstav byla zahájena v prosinci 1982, bylo slavnostně otevřeno tajemníkem městského výboru KSČ v Praze Antonínem Kapkem a ministrem dopravy ČSSR Ing. Vladimírem Blažkem až 27. září 1985 (veřejnosti předáno do užívání až následujícího dne, kdy zde začalo zastavovat 13 mezistátních vlaků, 2 vnitrostátní rychlíky a 8 regionálních osobních vlaků), aby bylo určeno zejména pro vlaky z Německa, které míří dále na východ. Tehdy již byla také elektrifikována železniční trať v úseku Praha-Vraňany a došlo ke zbourání původní holešovické zastávky.
Vedoucím projektantem nového nádraží a stanice metra trasy C byl Ing. Otakar Trčka ze Správy přestavby železničního uzlu Praha, odpovědnými architekty akad. arch. Josef Šolc, Jiří Dušek a Jan Marek ze SPŽUP Metroprojekt, odpovědným projektantem železniční části Ing. Magda Piroutková ze SUDOP, projektantem interiéru Ing. arch. Zbyněk Hřivnáč, autory návrhu atria Jiří Finger, Karel Filsak, Karel Filsak ml. a Beryl Schütznerová (v dalším stupni Jarmila Růzhová ze SUDOP), realizaci měly na starosti závody Montostav-Průmstav a do novostavby byla umístěna díla Vojtěcha Adamce, Miroslava Hejného, Benjamina Hejlka, Jiřího Rathouského, Josefa Vaiceho, Miroslava Vystrčila a Josefa Achrera.
Vzniklo tak nádraží, jež se skládá z pětitraktové a šestipodlažní výpravní budovy (5 nadzemních a 1 podzemní patro s provozy pro asi 200 zaměstnanců, zajišťujících technický chod nádraží, sociálními zařízeními, jídelnou, lékařskou stanicí, dílnami, strojovnou a trafostanicí) se železobetonovou konstrukcí a s obklady z kamenných a skleněných desek, dvouposchoďové odbavovací haly, restaurace s 66 místy a kiosku pro občerstvení, pasáže a vestibulu stanice metra, jež do roku 1990 nesla pojmenování "Fučíkova" a dnes ji známe jako "Nádraží Holešovice" (uvedena do provozu 3. listopadu 1984). Kolejiště získalo 5 kolejí se 3 ostrovními nástupišti s typovými kovovými přístřešky, které byly spojeny s odbavovací halou schodištěm na jedné straně a rampou s podchodem na druhé straně. Celková plocha obestavěného prostoru činí 60 483 m2. Nesmíme však opomennout, že spolu s tím bylo vybudováno rovněž zařízení pro MHD ze Severního Města a plochy pro ČSAD. Na závěr musíme ještě zmínit to, že se holešovické nádraží stalo 1. naší bezbariérovou železniční stanicí. Zároveň v roce 2023 začala modernizace železniční trati v Praze-Holešovicích, která absolutně změní zdejší dopravní poměry (viz https://www.praha7.cz/modernizace-trati-mezi-bubny-a-vystavistem/). Detailní informace o příjezdech a odjezdech z této železniční stanice můžeme najít zde: https://www.cd.cz/stanice/praha-holesovice/5457256.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.110, 14.440)
Poslední aktualizace: 5.3.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Příspěvky z okolí Železniční stanice Praha-Holešovice
Dia del flamenco - oslavy mezinárodního dne flamenka 2021
Tipy a novinky
Oslavte s námi Den flamenka, užijte si španělský národní klenot v jeho nejrůznějších formách a podobách díky novému festivalu s mezinárodní účastí. Dne 16. listopadu 2010 přidala organizace UNESCO flamenco na svůj seznam nehmotného kulturního dědictví a tento den byl prohlášen za Mezinárodní den flamenka. Česká republika se k tomuto svátku letos připojí již pošesté.
Abychom na oslavy měli více času …
0.4km
více »
Nejmodernější minibusy k pronájmu
Tipy a novinky
Plánujete cestovat na letošní dovolenou ve více lidech a přemýšlíte o zapůjčení většího minibusu, respektive dodávky pro více osob? Připravili jsme pro vás několik tipů, na co při výběru…
0.4km
více »
Tipy na únor: tanec, bruslení, aqua aerobik, běžkařské kempy i skvělá lyžovačka!
Tipy a novinky
Nové taneční a pohybové lekce ve studiu Maiselovka, zábavné bruslení s Monkey’s Gym, více než příjemný aqua aerobik v Juklíku, běžkařské kempy s odborníky ve Velkých Karlovicích i skvělá…
0.4km
více »
Týden sportu zdarma 2022
Tipy a novinky
Hlavní město Praha připravilo jako každou zimu vánoční dárek v podobě projektu Týden sportu zdarma. Jít si zacvičit, zaplavat si, zahrát si squash, nebo vylézt na horolezeckou stěnu a ještě…
0.4km
více »
Turistické a trekkingové batohy – na co se zaměřit při jejich výběru
Tipy a novinky
Většina batohů vypadá na první pohled téměř stejně, jednotlivé modely a jejich funkce se však mohou značně lišit. Turistické, trekkingové nebo horské batohy mají zcela odlišné konstrukce. Každý model je vhodný do jiných podmínek, na specifický druh túry a nabízí různé způsoby použ…
0.4km
více »
Jakou velikost kufru zvolit v závislosti na délce dovolené?
Rady a tipy
Jestliže rádi cestujete na dlouhodobé pobyty do přírody nebo máte v oblibě krátké víkendové poznávací výlety, vždy k tomu budete potřebovat vhodné zavazadlo. Na trhu jsou ženám i mužům k dispozici různé velikosti c…
0.4km
více »
Věděli jste, že cestovatelská zácpa na dovolené trápí více než čtvrtinu českých turistů?
Tipy a novinky
Věděli jste, že cestovatelská zácpa na dovolené trápí více než čtvrtinu českých turistů? U mladých žen je to dokonce téměř 38 %! Prozradíme, jak se jí správně bránit.
S blížícím se létem a…
0.4km
více »
3 tipy, jak vybrat pojištění na dovolenou
Tipy a novinky
Hlavním časem dovolených je léto. Ale proč si nevyrazit i na podzim nebo v zimě, tedy mimo turistickou sezonu? Než se vydáte k moři, poradíme vám, jak vybrat to nejlepší cestovní pojištění…
0.4km
více »
Nový Trojský most
Most
Nový Trojský most je mediálně spojován s tunelem Blanka. Společné mají dvě věci. Cena mostu, ani termín otevření nebyl dodržen. Podle původního návrhu měl most stát asi 400 milionů, Po uzavření ko…
0.4km
více »
Maroldovo panorama Bitvy u Lipan
Tipy na výlet
Výstaviště Holešovice ukrývá spousty zajímavých výstavních expozic. Jednou z takových je i Maroldovo panorama Bitvy u Lipan. Nalezneme ho za Průmyslovým palácem, v těsné blízkosti se nachází vchod do Stromovky. M…
0.5km
více »
Giganti Doby Ledové
Tipy na výlet
Výstava o Době ledové nás přenese do čtvrtohor, do nejmladšího období historie Země, které začalo před 1,8 mil. Lety a seznámí nás se zvířaty, která v této době žily a vyhynuly před 10 000 Lety.
V rámci výstavy s…
0.5km
více »
Všechny cesty vedou na Holiday World 2015
Tipy a novinky
Veletrh cestovního ruchu Holiday World je nejvýznamnější akci svého druhu nejen v České republice, ale i v regionu střední Evropy. V roce 2015 se bude konat 24. ročník, který proběhne ve…
0.5km
více »
Křižíkova fontána v Praze
Ostatní
Křižíkova fontána na Výstavišti v Praze je nádherný zážitek!
Je to evropský unikát s 49 čerpadly a téměř 3000 tryskami.
Barevné efekty vytváří 1248 podvodních reflektorů spousty barev.
Jedna zajímavost: rozvod …
0.5km
více »
Mořský svět - Praha Holešovice
Tipy na výlet
Mořský svět v Praze Holešovicích jsem navštívila poprvé před sedmi lety. Pamatuji si jak jsem se na výlet velmi těšila. Jaké ovšem bylo mé zklamání, když expozice, která zde byla instalována čítala jen několik akv…
0.5km
více »
Lívancový běh ve Stromovce v Praze
Tipy na výlet
Pokud jste z Prahy a nebo se sem chystáte na výlet, můžete se zúčastnit tzv. Lívancového běhu. O co jde? V parku Stromovka každou první sobotu v měsíci se běhá a v cíli vás čeká lívanec. Krátká trasa 2 míle je pro…
0.5km
více »
Terakotová armáda
Tipy na výlet
jedeme na Výstaviště v Praze - Křižíkův pavilon E. Pro ty kdo jste byli na Matějské pouti v Praze to bude velmi jednoduché najít. Metrem C se dostaneme na stanici Nádraží Holešovice a poté tramvají č. 24 pojedeme jednu stanici na Výstaviště Holešovice jedeme na výstavu mauzolea prvního čínského císaře jménem Čchin.
Hned na počátku výstavy dostanete audio průvodce a v každém…
0.5km
více »
Lapidárium Národního muzea
Tipy na výlet
Na dnešní výlet jedeme autobusem č. 197 na Přístaviště a odtud tramvají č. 17 do zastávky Výstaviště Holešovice. Muzeum se nachází za vstupem na Výstaviště. V muzeu jsou k vidění nádherné sochy všech možných velik…
0.7km
více »
Lapidárium
Dům, budova
Lapidárium je budova s největším specializovaným souborem české, převážně kamenné plastiky od raného středověku v 11. století až po století 19. Název Lapidárium je odvozen od latinského lapis = kámen - jako ozna…
0.8km
více »
Mořský svět
ZOO
Stálá expozice Mořský svět byla založena na pražském Výstavišti v roce 2002. Od svého otevření se neustále vyvíjí, přibývají nové druhy živočichů i nové nádrže.
V roce 2003 byla expozice rozšířena o korálovou j…
0.8km
více »
Průmyslový palác
Dům, budova
Budova Průmyslového paláce stojí proti vchodu do Starého výstaviště, které bylo založeno roku 1891 pro Zemskou jubilejní výstavu. Průmyslový palác byl postaven rovněž pro tuto výstavu a slavnostně otevřen 15. bř…
0.8km
více »
Křižíkova fontána
Ostatní
Křižíkova fontána je v evropským unikátním představením vodního tance, hudby a barev, které se provozuje v letní sezóně na Výstavišti. Fontána, vybudovaná geniálním vynálezcem Františkem Křižíkem pro Jubilejní v…
0.8km
více »
Praha - Holešovice
Městská část
Holešovice
Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47.
Funkcionalistická stavba z let 1925-1928 podle projektu Oldřicha Tyla a Josefa Fuchse. Podle zadání se jednalo o veletržní centrum se dvěma výstavními paláci…
0.9km
více »
Maroldovo panorama
Muzeum
Pavilon navrhl ing. Vojtěch Krcha, železnou nosnou kostru dodala pražská Kolbenka. Uvnitř pavilonu byla vybudovaná železobetonová válcová stěna se sádrovou vrstvou, na kterou bylo plátno nalepeno. Budova Maroldo…
1km
více »
Letohrádek Troja
Letohrad
Při svém putování Prahou a jejím okolím doporučujeme udělat si trochu času a navštívit malebné místo s názvem Troja. Jedná se o první letohrádek, postaven v barokním slohu na území Prahy a návštěvníci si zde moh…
1km
více »
Královská obora - Stromovka
Park
Královská obora Stromovka leží v sousedství holešovického Výstaviště mezi ulicemi Za elektrárnou, Nad Královskou oborou a slepým ramenem Vltavy nazvaným Malá říčka. Její rozloha se v různých dobách měnila, v současnosti se rozkládá asi na 95 ha. Vznikla za Přemysla Otakara II., který ji nechal roku 1266 ohradit jako loveckou oboru a postavil letohrádek. Za husitské doby byla…
1.3km
více »
Praha - skleník Fata Morgana
Tipy na výlet
Jedeme do Prahy - do Troje. Samozřejmě je mnoho možností, jak se tam dostat. My jsme zvolili cestu do Prahy autobusem a cestu po Praze pěšky a městskou hromadnou Dopravou, střídali jsme metro, autobusy, tramvaje.
…
1.5km
více »
Pražská ZOO
ZOO
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
1.5km
více »
Soutěž 10
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Botanická zahrada hl. města Prahy v Troji
Botanická zahrada
Botanická zahrada hl. m. Prahy je z pohledu ostatních Botanických zahrad benjamínkem. Svou činnost zahájila v roce 1969, první expozice byly otevřeny v létě 1992. Nemůžeme se chlubit bohatou minulostí, ale zajímav…
1.7km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Pražský Hrad
Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex palácových, církevních, úředních, obytných i obran…
2.8km
více »
Praha
Hlavní město
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři.
Praha je…
3.6km
více »