Bavorsko - rady, tipy, zajímavosti. Část 2 veřejná doprava po Bavorsku
Základní dopravní páteří pro veřejnou dopravu v Německu je doprava železniční. Na větších nádražích a v infocentrech DB Info, lze zdarma získat mapu „Ausflugtipps im Bahnland Bayern“ , kde je kompletní železniční mapa Bavorska, jednotlivé tratě jsou barevně odlišeny, červené jsou ty, kde vlaky jezdí v pracovní dny minimálně jednou za hodinu. Pravdou je, že červených tratí je tam asi 90%. Tato praktika má tu výhodu, že ujede-li vám někde vlak, máte jistotu, že minimálně za hodinu stejným směrem pojede jiný. Německá pečlivost umožňuje i to že vlaky přijíždí většinou na stejná nástupiště a pravidlem bývá i to, že vlak, kterým chcete pokračovat dále ve stejném směru, stojí na stejném nástupišti na vedlejší koleji. Čísla nástupišť jsou uvedeny na vývěsních plakátech s odjezdy vlaků, žluté jsou odjezdy (Abfahrt), bílé příjezdy (Ankunft), čísla nástupišť jsou uvedena i v internetovém jízdním řádu DB Bahn. Pokud dojde ke změně nástupiště, kromě hlášení tuto skutečnost udává i elektronická tabule na nástupišti, kam měl vlak původně přijet. Kladívka v jízdním řádu znamenají, že jede v pondělí až sobotu, pokud jede jen v Po-Pá, je tato uvedeno slovně za kladívky. Vlaky nejvyšší kvality v Německu se nazývají ICE (InterCityExpres), a pak IC a EC vlaky. Tyto vlaky jezdí rychlostmi až 300 km/h po speciálních tratích, cestování s nimi je relativné drahé, trasu Mnichov – Hamburg sice ujedete za 6 hodin, ale za cca 140€. Existuje systém slev, ale ty jsou spíše pro pravidelně cestující klienty, nebo pro lidi, kteří si cestu naplánují dlouho dopředu. Nás budou zajímat hlavně spěšné vlaky (u DB značeno IRE, nebo RE), regionální vlaky (RB) a městské dráhy (S nebo S-Bahn). Potom tu existuje mnoho soukromých dopravců, kteří v jízdním řádu mají u vlaků své zkratky např. Vogtlandbahn (VGB), Agilis (AG), Alex (ALX) a další. U všech těchto vlaků totiž platí regionální jízdenky (Landesticket Bayern, Schönes Wochenende Ticket, případně síťové jízdenky jednotlivých oblastí (MVV Mnichov, VGN Nürnberg) a jiné, jelikož při správném použití a správném počtu lidí, lze projet i přes celé Bavorsko za 7,50€ (podrobnější užití v článcích Landestickety aktualizace a Schönes Wochendende Ticket). I osobní vlaky bývají relativně rychlé, není výjimkou rychlost až 160 km/h, trasu mezi Norimberkem a Mnichovem ujede i tento osobní vlak za 2,5 hodiny, trasu mezi Mnichovem a Lindau (u Bodamského jezera, délka 200 km) také za 2,5 hodiny. Vlaky bývají pohodlné a „relativně“ čisté (pokud nejedete prvním ranním spojem o víkendových dnech, kdy se před tím vracela omladina z diskoték). I zde dochází ke zpožděním, většinou to bývá do 10ti minut, při mimořádnostech i více. Trochu větší problém je při chytání přípoje např jiného dopravce, obvykle na sebe nečekají a to ani po telefonické intervenci průvodčího. Sem tam se stane, že nefunguje klimatizace (okénka většinou otevírat nejdou) a taky se mi několikrát stalo, že se naplnilo chemické WC a tudíž se stalo nepoužitelným a v řadě jednotek bývá jen jedno WC na celou průchozí jednotku. (Zlatá díra do země). Jízdenky na vlak a to včetně všech síťových a slevových zakoupíte na všech železničních stanicích a zastávkách v dotykových automatech, které krom toho, že vám prodají jízdenku, vám i najdou a vytisknou spojení. Platit můžete mincemi, bankovkami nebo platebními kartami. Na větších stanicích bývá otevřená pokladna, případně Reisezentrum DB, na menších stanicích roli pokladen přebírají například nádražní restaurace, nebo smluvní prodejci v okolí (obchody, čerpací stanice). Autobusová síť je poměrně málo rozšířená, na dálkové linky měla totiž až donedávna monopol Deutsche Bahn, nicméně, co se týče rychlosti, na větší vzdálenosti nemůže autobus vlaku konkurovat. Místní linky obvykle začínají u železničních stanic a napájejí okolní vesnice a města, kam vlaky nejezdí. Jezdí nepravidelně (vyjma okolí velkých měst) a u některých spojů také bývá značka telefonu (znamená to, že pokud chcete jet, musíte, hodinu před odjezdem z výchozí stanice zavolat na v JŘ uvedené číslo a bus si objednat, jízdné je stejné). Jízdenky si kupujete buď v autobuse, nebo případně platí i pásmové jízdenky (např. jako v PID v okolí Prahy). V některých oblastech jsou zaváděny i tzv Freizeitbusy (volnočasové autobusy). Které jezdí kolem nejvýznamnějších míst v oblasti, jezdívají v letní sezóně, počtu jeden až dva spoje v každém směru o víkendech a svátcích. Ve velkých městech funguje městská doprava (Stadtverkehr), v Mnichově a Norimberku metro, v obou těchto městech a v Augsburgu a Würzburgu také tramvaj, a autobusy pak i v dalších městech. Jízdné je většinou časové (15 min, 60 min, 180 min) a pohybuje se od 1€ v malých městech, ve velkých pak záleží na počtu pásem, které projedete. Pokud se chcete pohybovat po městě veřejnou Dopravou po městě častěji, doporučuji Tagesticket (denní jízdenku), pro oblast vnitřního Mnichova stojí např 5,80€ (3hodinová stojí 2,60€ a hodnová 1,30€) u někerých měst mají denní jízdenky i své další výhody, (např. mohou na ní jet 2 osoby a až 4 děti). O platnosti jízdenek a pásem platnosti je dobré se informovat vždy v místě, v kterém chcete MHD použít, jízda bez jízdenky vás většinou vyjde na 40 € plus jízdné. I v městské Dopravě platí víkendová železniční jízdenka a LandesTickety zmiňované již v tomto článku. Když jsme u dopravy, nesmím zapomenout ještě dopravu lodní, která je hojně rozšířena na Bodamském jezeře, kde funguje i celou zimu, dále pak na Dunaji (linka z Regensburgu do Passau) dále pak ne jezeře Chiemsee a v létě i na Königseee. Dalším druhem dopravního prostředku jsou lanovky, které se soustřeďují v Bavorsku převážně v oblasti Alp, lanovka existuje i na Velký Javor (Grosser Osser) v Bavorském lese. Ceny se liší podle délky a typu lanovky, obvykle za zpáteční cestu zaplatíte i několik desítek Eur, ceny se liší podle sezóny. Nejznámější jsou lanovky v oblasti Zugspitze, kde krom zubačky z Garmisch-Partenkirchenu existuje i řada visutých lanovek jak na německou tak i rakouskou stranu. Denní karta na Zugspitze vyjde v nadcházející zimní sezóně na 41,50€, opět existuje řada slev (např. rodinná jízdenka). Při výčtu dopravy nesmím zapomenout na dopravu leteckou, i když ta k Dopravě po Bavorsku vzhledem k malým vzdálenostem a dobře fungující pozemní Dopravou má jen velmi malý význam a obvykle funguje jen jako charterové lety, kdy linka letí např. z Norimberka přes Mnichov. Další letiště v provozu je Augsburg. V dalším díle se podíváme na Ubytování a obchody v Bavorsku.