Loading...
Jet či nejet v Rumunsku vlakem? To je to, oč tu běží. Zatímco mí rumunští spolupracovníci mě od cestování rumunskými železnicemi zrazovali, doporučovali spíše autobus, já jsem šel tak trochu proti a během týdne jsem procestoval několik železničních tratí a dal do kupy nějaké postřehy, které by se mohli při cestách po Rumunsku hodit.
V první řadě vlaků na rumunských železnicích jezdí podstatně méně, než jsme zvyklí v Čechách (až na vyjímky) a jejich rychlost (opět až na vyjímky) není závratná, proto nedoporučuji cestovatelům kteří mají naspěch. Zejména doba mezi 9 a 12 hodinou dopoledne bývá bez odjezdů spojů z nácestných stanic, takže je potřeba se na cestu vypravit buď před nebo po tomto čase.
Vlaky se dělí na dvě kategorie,nejlevnější je vlak kategorie R (osobní vlak), vlaky kategorie IR (interregio) jsou povinně místenkové a jsou zhruba o 100% dražší než osobní. Víte-li dopředu kdy přesně pojedete, lze včasným nákupem na internetu ušetřit asi 20 %. Pro ilustraci vlak kategorie IR z Brašova do Bukurešti stojí s nákupem před odjezdem 48 RON (1 RON = cca 5,70 Kč), tentýž vlak s odjezdem za měsíc stojí 37 RON. Pozor, i jízdenky na osobní vlaky se kupují přesně na číslo vlaku, takže pokud nevíte přesně kdy pojedete, radši s nákupem počkejte.
Jak jsem už psal, tak rychlost vlaků i na hlavních tratích není závratná, z Brašova do Bukurešti (166 km) počítejte 2 a ¼ hodiny u vlaku IR a 4 hodiny u vlaku osobního, Brašov - Sighisoara (128 km) IR vlak pod 3 hodiny, osobní 3,5 hodiny a Brašov – Sibiu (149 km) 4 hodiny vlakem osobním.
Dále bych chtěl upozornit na jeden nešvar, zatímco u nás mají průvodčí kolikrát problém i v podobě soudů, že nezajistili zavření dveří, v Rumunsku je spíš problém najít vůbec zavřené dveře během jízdy. Cestující totiž mnohdy představky vozů využívají ke kouření. Jediná vozidla, kde se zavíraly dveře automaticky byla německá „Desira“, motorové jednotky známé i z některých našich příhraničních tratí, bohužel ale tyto zase měly každé druhé okno prasklé a přelepené izolepou. Rumunské dráhy moc peněz na opravy nemají a pravděpodobně se rumunští občané začali věnovat novému sportu – hodu kamenem na tato vozidla, která mají extrémě velká okna.
Krom státního dopravce CFR, existují ještě dopravci soukromí, například Regio Calatori, který jezdí například z Brašova k pevnosti Raśnov, některé jejich vlaky směřují i z prvně uvedeného města do Bukurešti. Jízdné se vybírá ve vlaku, pokud na trati jezdí jen soukromník, tak i v některých stanicích.
Při nákupu jízdenek jsem neměl problém s použitím anglického jazyka, a to jak ve stanících nebo i u průvodčích s jednou jedinou paradoxní vyjímkou a to na hlavním bukurešťském nádraží Nord, kde si postarší pokladní nedokázala s tímto záludným jazykem poradit.
Pokud se chystáte na krátký přejezd (třeba Sinaia - Bustení) což je asi 8 km zvolte pokud možno osobák. Cena za tuto vzdálenost 20 Kč u osobáku versus 65 Kč u vlaku Interregio je víc než výmluvná.
Jízdní řády na internetu najdete na www.cfr.ro případně www.infofer.ro včetně cen. A pak už nezbývá než popřát šťastnou cestu.