1. listopadu 2010 v 12:43 | Jan Mareš | Téma týdne
"Když se mě někdo snaží přesvědčit, že duchové neexistují, vyzvu je, aby se o půlnoci prošli po hřbitově a oni zblednou." (anonym)
"Jediným lékem na nevíru je mystický zážitek." (Thomas Merton)
Tento FAQ vznikl jako reakce na rostoucí nepoměr mezi dostupnými seriózními informacemi v češtině a zájmem lidí o tento fenomén. Jako hlavní zdroje informací používám staroindické texty pro jejich podrobnost a přesnost, ale dost spolehlivých informací lze samozřejmě najít i jinde. Uvedené metody jsou zvoleny pro svoji jednoduchost a účinnost. Pokud to připravuje o zákazníky různé profesionální New Age esoteriky, kteří v honbě za ziskem zneužívají nevědomosti trpících lidí, pak tento FAQ plní svůj účel. Omlouvám se za překlepy.
Hledáte-li praktickou pomoc, přečtěte si prosím níže uvedené informace, zařidte se podle nich a na email uvedený v kontaktech po několika dnech napište, jak jste byli úspěšní. Nejlépe když na tento email pošlete vyplněný dotazník a uvedete metodu (nebo více), která vám pomohla.
Pomůže nám to v aktualizaci a rozšiřování informací v tomto textu. Můžete psát i dotazy, zkušenosti atd.
Varování: Mnoho, zvláště mladých lidí, považuje vyvolávání duchů a magii za zábavu. Když zjistí, že je to vážná věc, bývá často pozdě a situaci musí řešit někdo zkušený. Někdy jsou však následky nenapravitelné (trvalé poškození zdraví, sebevraždy). Proto důrazně doporučuji najít si jiné vyžití a nezahrávat si s neznámým. Rodiče, snažte se to dětem klidně, ale důrazně vymluvit.
1. Kdo jsem já?
Jsem živá bytost (sanskrt: džívátmá), nyní umístěná v subtilním, též astrálním těle (sanskrt: linga šaríra) a fyzickém těle (sanskrt: sthúla šaríra). Když je fyzické tělo staré, opustím je v subtilním těle (= smrt) a přijímám nové fyzické tělo, podobně jako si převlékám šaty, a to podle karmy a osobního výběru (= reinkarnace).
Více: džíva a duše, Bhagavadgítá, Védánta sútra, Upanišady, atd.
Více: džíva a duše, Bhagavadgítá, Védánta sútra, Upanišady, atd.
2. Co je to smrt? Jak probíhá umírání?
Více: umírání
3. Kdo je duch?
Když nemám fyzické tělo, jsem duch. O fyzické tělo přijdu smrtí.
Více: Garuda Purána (nejrozsáhlejší zdroj témat o záhrobí, duchové jsou zvláště popisováni ve 2.7, 2.20-23), Garuda Purána - přehled kapitol druhé a třetí části, kap. 2.20 celá - znamení vlivu duchů
Více: Garuda Purána (nejrozsáhlejší zdroj témat o záhrobí, duchové jsou zvláště popisováni ve 2.7, 2.20-23), Garuda Purána - přehled kapitol druhé a třetí části, kap. 2.20 celá - znamení vlivu duchů
4. Kdo se stává duchem?
Duchem se stává osoba, která zemřela násilnou smrtí, žila nesprávným způsobem života (a tak si vytvořila negativní karmu) či je připoutána ke své rodině, místu pobytu atd., takže po opuštění fyzického těla nemůže hned odejít do vyšších dimenzí (sanskrt: lóka), kde se většinou připravuje na další vtělení na zemi.
Více: umírání, Garuda Purána
Více: umírání, Garuda Purána
5. Co duchové dělají?
Přes den se většinou zdržují ve své nadzemní dimenzi (antaríkša, též bhútalóka) a v noci sestupují na zem. Trpí, protože bez fyzického těla nemohou uspokojit své touhy - hlad, žízen, touhu po sexu, atd. - viz 8. Živí se nečistými substancemi (odpadky všeho druhu) a lidskou energií (pránou) jako parazité. Čekají, až uplyne karmou určená doba a budou se moci znovu vtělit.
Více: Garuda Purána
Více: Garuda Purána
6. Proč se duchové zjevují?
Většina lidí je za celý život nespatří. Záleží na citlivosti dané osoby, schopnosti vnímat subtilní realitu. Někdy se zjevují příbuzným, s nimiž se přicházejí krátce po smrti rozloučit nebo jim chtějí něco sdělit, většinou ve snu.
Příkladem je film Duch (Patrick Swayze, Demi Moore, Whoopi Goldberg), který jako jeden z mála popisuje skutečnost bez výmyslů. Byl údajně inspirován Bhágavata Puránou, jedním z nejuznávanìjších indických svatých textů.
Některé filmy s New Age tématikou mohou přilákat duchy. Sledování filmu lze považovat za formu meditace. Již natáčení některých filmů s paranormálním námětem provázely podivné jevy, nehody a předčasná úmrtí zainteresovaných lidí (série Poltergeist, Vrána ap.).
Pokud se duchové příbuzným zjevují opakovaně a působí naléhavým dojmem, hledají pomoc, aby se mohli dostat do vyšších dimenzí.
Mnozí z těch, kteří 'straší' na různých místech, k nimž jsou emocionálně připoutáni, ani nevědí, že jsou po smrti.
7. Je třeba se duchů bát?
Běžní duchové nebývají bezprostředně životu nebezpeční, ale mít je v těle či žít v jejich přítomnosti, zvláště dlouhodobě, na nás má škodlivý účinek. Měli by odejít do vyšších lók. Většinou k tomu však potřebují pomoc - viz 11.
8. Jaká je prevence proti duchùm? (viz též 10)
Vygruntovat dům či byt a neponechávat v něm žádné nečisté substance, zvláště tělesného původu, a zbytky jídla a nápojù (duchové se jimi živí, tak jako například mikrobi). Duchy přitahuje neutěšená rodinná situace, oslabené osoby (děti, nemocní - zvláštì mentálně, staří), osoby závislé toxických látkách (drogy všeho druhu), násilné a zvrhlé, věnující se magii, vyvolávání duchů, satanistickým obřadům, magické předměty. Pokud byli pohřbeni bez obřadu a pokud si potomci nechají urnu doma, zůstávají tam také.
Tato pasáž z Garuda Purány (2.23.*, anglické vydání J.L. Shastri/A board of scholars. Ancient Indian Tradition and Mythology 12-14. Motilal Banarsidass, Delhi 1982.) popisuje konkrétní sny způsobené duchy. Na konci uvádí svůj účinek: duchové zmizí z dosahu osoby, která ji s vírou přečte (v sanskrtu, pro usnadnění je zde česká fonetická transkripce).
šrí garuda mahápuránam- 23
garuda uváèa /
kinkim kurvanti vai prétáh pišáèatvé vjavasthitáh /
vadanti vá kadáèitkim tad vadasva suréšvara // GarP_2,23.1 //
garuda uváèa /
kinkim kurvanti vai prétáh pišáèatvé vjavasthitáh /
vadanti vá kadáèitkim tad vadasva suréšvara // GarP_2,23.1 //
Garuda øekl: 1. Co dìlají duchové v jejich situaci? Když nìkdy mluví? Prosím, øekni mi to, ó Bože bohù!
šrí bhagaván uváèa /
téšám svarúpam vakšjámi èihnam svapnam jathá tatham /
kšut pipásárdit ásté vai pravišéjuh sva véšmani // GarP_2,23.2 //
téšám svarúpam vakšjámi èihnam svapnam jathá tatham /
kšut pipásárdit ásté vai pravišéjuh sva véšmani // GarP_2,23.2 //
Pán øekl: 2. Budu ti vyprávìt o jejich podobì, znameních a snech. Trpí hladem a žízní a vstupují do svého bývalého domova.
pratišthá váju déhéšu šajánáms tu sva vamšaján /
tatra jaèèhanti lingáni daršajanti khagéšvara // GarP_2,23.3 //
tatra jaèèhanti lingáni daršajanti khagéšvara // GarP_2,23.3 //
3. Aèkoli mají vzdušné podoby, dávají znamení svým spícím potomkùm, ó vládèe ptákù.
sva putra sva kalatráni sva bandhún tatra gaèèhati /
hajo gadžo vrišo martjó drišjaté vikritánanah // GarP_2,23.4 //
šajánam viparítam tu átmánam èa viparjajam /
utthitah pašjati jas tu tad vindját préta nirmitam // GarP_2,23.5 //
hajo gadžo vrišo martjó drišjaté vikritánanah // GarP_2,23.4 //
šajánam viparítam tu átmánam èa viparjajam /
utthitah pašjati jas tu tad vindját préta nirmitam // GarP_2,23.5 //
4. Navštìvují místo, kde spí jejich synové, manželky a pøíbuzní.
5. Pokud se èlovìku zdá o koni, slonu, býkovi nebo muži s deformovanou tváøí, pokud èlovìk probuzený ze spánku vidí sám sebe na opaèné stranì postele, je to vše zpùsobeno duchem.
5. Pokud se èlovìku zdá o koni, slonu, býkovi nebo muži s deformovanou tváøí, pokud èlovìk probuzený ze spánku vidí sám sebe na opaèné stranì postele, je to vše zpùsobeno duchem.
svapné narau hi nigadair badhyaté bahudhá jadi /
annam èa jáèaté svapné kuvéšah púrvadžo mritah // GarP_2,23.6 //
annam èa jáèaté svapné kuvéšah púrvadžo mritah // GarP_2,23.6 //
6. Jestliže je èlovìk ve snu spoután øetìzy, pokud jeho mrtví pøedkové žádají ve snu potravu,
svapné jo bhudžja mánasja grihítvánnam palájaté /
átmanastu paro vápi trišártastu džalam pibet // GarP_2,23.7 //
átmanastu paro vápi trišártastu džalam pibet // GarP_2,23.7 //
7. Jestliže mu, když ve snu jí, nìkdo jídlo sebere, má-li žízeò, pije vodu,
vrišabhárohanam svapné vrišabhaih saha gaèèhati /
utpatja gaganam játi tírthé játi kšudháturah // GarP_2,23.8 //
utpatja gaganam játi tírthé játi kšudháturah // GarP_2,23.8 //
8. Pokud ve snu jede na býku nebo se pohybuje s býky nebo jestliže vyskoèí do nebe nebo jde na svaté místo hladový,
sva váèá vadaté jastu gó vriša dvidžá vádžišu /
lingé gadžé tathá dévé bhúté prété nišáèaré // GarP_2,23.9 //
lingé gadžé tathá dévé bhúté prété nišáèaré // GarP_2,23.9 //
9. Pokud mluví nahlas mezi krávy, býky, bráhmany, koòmi, slony, božstvy, duchy a démony - je to zpùsobeno duchy. Mnohá jsou znamení duchù ve snu, ó vládèe ptákù.
svapna madhje tu pakšíndra préta lingány anékadhá /
sva kalatram svabandhum vá svasutam svapatim vibhum /
vidjamánam mritam pašjet préta dóšéna nišèitam // GarP_2,23.10 //
sva kalatram svabandhum vá svasutam svapatim vibhum /
vidjamánam mritam pašjet préta dóšéna nišèitam // GarP_2,23.10 //
10. Duch zpùsobí, že osoba vidí svoji manželku, pøíbuzného, syna nebo manžela jako mrtvé.
jáèaté jah param svapne kšut tridbhjám èa pariplutah /
tírthé gatvá dahet pindán préta daušairna samšajah // GarP_2,23.11 //
tírthé gatvá dahet pindán préta daušairna samšajah // GarP_2,23.11 //
11. Ten, kdo ve snu žebrá, sužován hladem nebo žízní, by mìl obìtovat pindu (obì šráddha) pøedkùm, aby odvrátil pøicházejí neštìstí.
nirgaèèhéd vá grihád vápi svapne putras tathá pašuh /
pitá bhrátá kalatram èa préta dóšais tu pašjati // GarP_2,23.12 //
pitá bhrátá kalatram èa préta dóšais tu pašjati // GarP_2,23.12 //
12. Pokud èlovìk ve snu vidí svého syna, dobytek, otce, bratra, manželku vycházet z domu, je to zpùsobeno duchem.
èihnánjétáni pakšíndra prajašèittam nivédajet /
kritvá snánam grihé tírthé šrívrikšé tarpanam džalaih // GarP_2,23.13 //
kritvá snánam grihé tírthé šrívrikšé tarpanam džalaih // GarP_2,23.13 //
13. Tyto pøíznaky, ó vládèe ptákù, vyzývají k obøadnému odèinìní. Je tøeba se vykoupat doma nebo na svatém místì a obìtovat vodu božstvu u koøenu fíkovníku.
krišnádhánjáni púdžám èa pradadjád védapáragé /
hómam kurjád jathá šakti sampúrnam váèajet sudhíh // GarP_2,23.14 //
hómam kurjád jathá šakti sampúrnam váèajet sudhíh // GarP_2,23.14 //
14. Nebo obìtovat èerné zrní, provádìt uctívání, nabídnout dary védskému uèenci a vykonat hómu (obì), pokud to prostøedky dovolují.
étaddhi šraddhajá jastu préta linga nidaršanam /
pathaté šrinuté vápi préta èihnam vinašjati // GarP_2,23.15 //
pathaté šrinuté vápi préta èihnam vinašjati // GarP_2,23.15 //
15. Pokud èlovìk s vírou ète èi vyslechne tento rozhovor, duchové zmizí okamžitì z jeho okolí.
iti šrígárudé mahápuráné uttarakhandé dvitíjámšé dharmakánde prétakalpe šríkrišnagarudasamváde
prétakrititaduktitaèèihnatadvimuktjupájanirúpanam náma trajovimšo 'dhjája
prétakrititaduktitaèèihnatadvimuktjupájanirúpanam náma trajovimšo 'dhjája
Takto konèí Šrí Garuda Mahápurána, Uttara khanda, druhá èást zvaná Dharmakánda, její èást zvaná Prétakalpa, obsahující rozhovor Šrí Krišny a Garudy s názvem O èinnostech a znameních duchù a prostøedcích osvobození se od nich, dvacátá tøetí kapitola.
9. Jak zjistit přítomnost ducha?
Duch mùže být přítomen interně, tj. být přivtělen (obývat naše tělo) nebo externě, tj. obývat náš životní prostor (byt, dům).
průvodní znaky přivtěleného ducha:
- neustálá únava (duch parazituje na práně, tělesné energii)
- nárůst agrese
- nedostatek soustředění
- noční můry
- nárůst agrese
- nedostatek soustředění
- noční můry
Poslouchejte Bhagavadgítu audio 1 (kap. 1, další kapitoly: změnte název souboru na *02.mp3, *03.mp3 atd.) nebo Bhagavadgítu audio 2. Pokud ji nemůžete snést, je vysoká pravděpodobnost přítomnosti přivtìleného ducha, často i vícero.
Další možnost je například regrese.
Garuda Purána přičítá tyto okolnosti duchům:
- Osoba má zlozvyky.
- Osoba je na kordy se svými příbuznými.
- Žena je neplodná, potratí nebo porodí dìti, které zemøou velmi brzy.
- Dojde k náhlé zmìnì v charakteru osoby.
- Osoba ztratí víru v písma, náboženství nebo pøijde o živobytí.
- Osoba uráží dévy a déví, gurua a bráhmany.
- V domì jsou pravidelné hádky, zvláštì pøi jídle.
- Nastane nevyléèitelná nemoc nebo dìti èi manželka trpí velkými bolestmi.
- Osoba neprovádí výroèní obøad šraddhá upøímnì.
- Osoba je na kordy se svými příbuznými.
- Žena je neplodná, potratí nebo porodí dìti, které zemøou velmi brzy.
- Dojde k náhlé zmìnì v charakteru osoby.
- Osoba ztratí víru v písma, náboženství nebo pøijde o živobytí.
- Osoba uráží dévy a déví, gurua a bráhmany.
- V domì jsou pravidelné hádky, zvláštì pøi jídle.
- Nastane nevyléèitelná nemoc nebo dìti èi manželka trpí velkými bolestmi.
- Osoba neprovádí výroèní obøad šraddhá upøímnì.
Pøítomnost ducha v obydlí obvykle prozradí:
- mantické metody
- nepøíjemný pocit v obydlí (negativní vibrace), domácí zvíøata odmítají vstoupit
- neobvyklé sny u více pøítomných osob - viz 8
- prùvan, chladná místa a ochlazení bez zjevné pøíèiny
- zvuky jako dýchání, kroky, pøesouvání tìžkých vìcí, atd. - z místností, kde nikdo není, neobývaných, zamèených
- neobvyklé pachy bez zjevné pøíèiny
- skvrny od krve, které nelze odstranit
- náhlé reakce kompasu bez zjevné pøíèiny (bez blízkosti kovu)
- pøemisování, pohyb, ztrácení se pøedmìtù
- kinetické jevy (poltergeist) - mohou být výsledkem psychické energie vtìlené osoby, ne nutnì ducha
- fotografie
- spatøení ducha více lidmi, zvláštì dìtmi, a domácími zvíøaty (vylouèení subjektivní halucinace), povahu ducha lze zhruba odhadnout podle jeho barvy - bílá je pozitivní, èím tmavší, tím negativnìjší
- spánková paralýza
- nepøíjemný pocit v obydlí (negativní vibrace), domácí zvíøata odmítají vstoupit
- neobvyklé sny u více pøítomných osob - viz 8
- prùvan, chladná místa a ochlazení bez zjevné pøíèiny
- zvuky jako dýchání, kroky, pøesouvání tìžkých vìcí, atd. - z místností, kde nikdo není, neobývaných, zamèených
- neobvyklé pachy bez zjevné pøíèiny
- skvrny od krve, které nelze odstranit
- náhlé reakce kompasu bez zjevné pøíèiny (bez blízkosti kovu)
- pøemisování, pohyb, ztrácení se pøedmìtù
- kinetické jevy (poltergeist) - mohou být výsledkem psychické energie vtìlené osoby, ne nutnì ducha
- fotografie
- spatøení ducha více lidmi, zvláštì dìtmi, a domácími zvíøaty (vylouèení subjektivní halucinace), povahu ducha lze zhruba odhadnout podle jeho barvy - bílá je pozitivní, èím tmavší, tím negativnìjší
- spánková paralýza
Spánková paralýza je známý jev. Z hlediska nauk jako jsou jóga a ájurvéda jde o útok agresivního ducha, který se snaží dostat do tìla spící osoby. Paralyzuje pøitom její prány (životní vzduchy), které jsou souèástí subtilního tìla. Osoba se v tu chvíli zaène dusit a mùže pohybovat akorát oèima. Zjednodušenì øeèeno, tìlo se 'neprobudilo' - zásahem ducha.
Tyto útoky nebývají smrtelné, jinak by je lidé nemohli popisovat. Trauma není nutná podmínka, staèí být na místì, kde se duch právì vyskytuje. Dìlá to proto, aby mohl použít cizí fyzické tìlo k parazitickému uspokojení svých potøeb. Napadený obvykle cítí velkou tíhu na hrudi, jako by na nìm nìkdo sedìl a dusí se.
Lehèí forma spánkové paralýzy je zpùsobena náhlým probuzením z fáze hlubokého spánku, kdy fyzické tìlo nìkolik okamžikù nefunguje, protože prány nejsou dosud aktivní. (I po bìžném probuzení máme zkušenost, že se tìlesné potøeby a pøíznaky nemocí jako rýma, kašel a bolest projeví až za nìjakou chvíli.) Èlovìk je po takovém probuzení èasovì dezorientován - neví, jestli je den nebo noc a jak dlouho spal. Samovolné pøípady nejsou u zdravých lidí bìžné.
10. Jak se ducha zbavit?
Zaèít nejjednodušším zpùsobem. Øíci mu nahlas, že je po smrti (mnoho duchù si to neuvìdomuje) a v daném místì už nemá být. Podpoøit to lze tøeba výzvou, aby se podíval do vedlejší místnosti (za zavøenými dveømi). Potom chvíli poèkat a øíci mu, že pokud tam byl, tak musel projít zavøenými dveømi, což dokazuje, že již nemá fyzické tìlo. Vìtšina jich to pochopí a odejde. Pokud ne, nastupují další metody.
Nejprve je tøeba byt nebo dùm dùkladnì vyèistit. V Indii se pro oèistu používá voda s pøimíchaným sušeným rozdrobeným kravským trusem, který má i antiseptické úèinky.
10.1 Nasypat podél oken a dveøí mořskou sůl v tenké nepřerušené linii.
10.2 Pod postel položit na talíř trochu uhlí.
10.3 Vedle postele položit sklenici s vodou, ráno ji vylít.
10.4 Do postele vložit nějaký ostrý železný předmět, např. nůžky. Také sezamová semena odpuzují duchy (Garuda Purána 2.2.16, 2.29.7-16).
10.5 Vykropit místnosti svěcenou vodou a vykuřovat je santálovými tyčinkami, šalvějí, jalovcem.
10.6 Na stìny umístit preferované ochranné symboly. Každá lidová a duchovní tradice má nìjaké a mohou být rùznì úèinné. Napøíklad umístit 1. reiki symbol na dveøe a zdi.
10.7 Na okna napsat jílem (nejlépe ze svatého místa, napø. tilak) preferované ochranné symboly, prùpovìdi nebo Boží jména.
10.8 V místnosti ponechat Bhagavadgítu nebo Bhágavata Puránu (Šrímad Bhágavatam). Vyzaøují èistou nehmotnou energii, kterou negativní duchové nesnášejí. Mohou existovat jen v nepøítomnosti Boha.
10.9 Troubit na lasturu, zvonit na vìtší zvon. Tyto vibrace duchové nesnášejí.
10.10 Dlouhodobì pøehrávat Bhagavadgítu audio (forma exorcismu)
10.2 Pod postel položit na talíř trochu uhlí.
10.3 Vedle postele položit sklenici s vodou, ráno ji vylít.
10.4 Do postele vložit nějaký ostrý železný předmět, např. nůžky. Také sezamová semena odpuzují duchy (Garuda Purána 2.2.16, 2.29.7-16).
10.5 Vykropit místnosti svěcenou vodou a vykuřovat je santálovými tyčinkami, šalvějí, jalovcem.
10.6 Na stìny umístit preferované ochranné symboly. Každá lidová a duchovní tradice má nìjaké a mohou být rùznì úèinné. Napøíklad umístit 1. reiki symbol na dveøe a zdi.
10.7 Na okna napsat jílem (nejlépe ze svatého místa, napø. tilak) preferované ochranné symboly, prùpovìdi nebo Boží jména.
10.8 V místnosti ponechat Bhagavadgítu nebo Bhágavata Puránu (Šrímad Bhágavatam). Vyzaøují èistou nehmotnou energii, kterou negativní duchové nesnášejí. Mohou existovat jen v nepøítomnosti Boha.
10.9 Troubit na lasturu, zvonit na vìtší zvon. Tyto vibrace duchové nesnášejí.
10.10 Dlouhodobì pøehrávat Bhagavadgítu audio (forma exorcismu)
osobní ochrana:
Dodržovat osobní hygienu.
Nenosit èernou barvu odìvù nebo obuvi.
Nenosit cizí odìvy a obuv.
Pozor bìhem novu. Øiïte opatrnì.
Ženy by nemìly chodit ven pozdì v noci bìhem menstruace, nebo jsou náchylnìjší k útoku ducha.
Pøed spaním alespoò dvì hodiny nejíst.
Pøed spaním se vykoupat a dùkladnì si osušit ruce a nohy.
Nenosit èernou barvu odìvù nebo obuvi.
Nenosit cizí odìvy a obuv.
Pozor bìhem novu. Øiïte opatrnì.
Ženy by nemìly chodit ven pozdì v noci bìhem menstruace, nebo jsou náchylnìjší k útoku ducha.
Pøed spaním alespoò dvì hodiny nejíst.
Pøed spaním se vykoupat a dùkladnì si osušit ruce a nohy.
Ochranné mantry a stótry:
1. Nejjednodušší zpùsob je vzpomenout si na svaté jméno Pána - Šrí Narasimha - a vyslovit je.
2. Narasimha mahámantra:
óm hrím kšraum
ugram víram Mahá-Višnum
džvalantam sarvatho mukham
Nrisimham bhíšanam bhadram
mritju-mritjum namámy aham
ugram víram Mahá-Višnum
džvalantam sarvatho mukham
Nrisimham bhíšanam bhadram
mritju-mritjum namámy aham
Staèí ji vyslovit i jen v mysli, což je jediná možnost pøi spánkové paralýze. Její vysvìtlení podává Narasimha tapaní Upanišad. Mùžete si ji napsat na papír a povìsit do pokoje nebo nosit pøi sobì. V Indii lidé svitek s touto èi jinými ochrannými mantrami (obecný název: kavaèa) píší na rulièku papíru a vkládají ji do malého váleèkového amuletu (též kavaèa) nošeného na krku nebo na ruce. Dlouhodobé pøehrávání této mantry je forma exorcismu.
více: Narasimha Mode_of_worship
více: Narasimha Mode_of_worship
11. Jak duchovi pomoci?
Zbavit se ducha znamená, že jen odejde jinam. Doporuèujeme mu tedy pomoci.
Je tøeba zjistit o koho jde, pøíèinu, proè tu zùstal a odvést jej. Existují rùzné metody jako modlitby, mše, obìti nebo jiné obøady v jeho prospìch. Jednou z nejjednodušších je recitace Bhagavadgíty (jen sanskrt, alespoò jednu kapitolu) v jeho prospìch. V mysli mu vìnujeme výsledek, a tak dostane zbožný kredit (sanskrt: púnja) potøebný k odchodu. (Je to v podstatì stejná situace jako když nìkdo zùstane na cestách bez penìz a pøíbuzní mu je musí poslat, aby mohl pokraèovat.) Pojednává o tom Gítá Mahátmja z Padma Purány.
Mìli by to udìlat potomci. Pokud to neudìlají (nebo nìkdo jiný), duch na sebe bude dále upozoròovat a oni sami se podle Garuda Purány 2.20.44 také stanou duchy. Tak mohou trvat i mnoho staletí, v případě, že nikdo z potomkù neví, co udìlat nebo to udìlat odmítá, popø. rod vymøe.
Mìli by to udìlat potomci. Pokud to neudìlají (nebo nìkdo jiný), duch na sebe bude dále upozoròovat a oni sami se podle Garuda Purány 2.20.44 také stanou duchy. Tak mohou trvat i mnoho staletí, v případě, že nikdo z potomkù neví, co udìlat nebo to udìlat odmítá, popø. rod vymøe.
12. Nic z uvedeného nepomáhá a problémy se zhoršují. Co dělat?
V poměrně vzácných případech mùže jít o velmi negativního ducha (vrazi, atd.), jinou entitu, kletbu, kouzlo, atd. Pak pøichází ke slovu exorcismus. Je jich mnoho druhù. U nás jej oficiálnì provádí napøíklad øímsko-katolická církev. Ideálnì by mu mìla pøedcházet diagnostika pomocí spolehlivých mantických metod, které urèí, zda bude daný postup úèinný (ušetøí se peníze a èas, èasto i zdraví a nìkdy i život). Jednou z tìchto metod je prašna, obor védské atrologie: na konci text.txt zajímavý případ z Kanady (pdf, scribd.com)
Další informace (english):
Questions about suicide and ghosts
Ghost - en.wikipedia.org
Ghosts - hknet.org.nz
Dreams
jiný Ghost FAQ
kočka sleduje neviditelný objekt -video
kočky telepatky
příběhy s duchy
příběhy s duchy - Frank (1.)
Questions about suicide and ghosts
Ghost - en.wikipedia.org
Ghosts - hknet.org.nz
Dreams
jiný Ghost FAQ
kočka sleduje neviditelný objekt -video
kočky telepatky
příběhy s duchy
příběhy s duchy - Frank (1.)
...pouzito se svolenim autora.