Hromadná doprava v Miláně
Milán (italsky Milano) je město v severní Itálii, které i s nejbližším okolím poskytuje střechu nad hlavou zhruba 4 milionům obyvatel, a potřebuje tedy taktéž poskytnout možnost přesunu těchto lidí do práce, škol za zábavou atd. K tomuto slouží poměrně rozvinutá městská hromadná doprava. Milano a oblast kolem Milana je rozdělena do zón, stejně jako pražská itegrovaná doprava. Jenom systém lístků pro tyto zóny, které se ještě dělí na půlzóny je trochu nepřehledný.
Pro nás, jako návštěvníky města bude v podstatě úplně stačit centrální zóna, kde se nachází všechna důležitá místa, která běžně turisté navštěvují. Lístek na MHD, který platí 90 minut stojí 1,50 € a platí na linkách metra, tramvají, autobusů, trolejbusů i vlaků označených jako linky S (obdoba našeho Eska). Ovšem pozor, červená a zelená linka metra na svých koncových úsecích překračují hranice zóny a tam je třeba si připlatit. Zrovna tak jako cesta na konečnou RHO Fieramilano, kde platí zvláštní tarif. Také musíte platit za větší zavazadla, tarif je stejný tedy 1,50€ za 90 min.
Ideální pro turisty je pak denní jízdenka (resp.24 hodinová) která pro centrální zónu stojí 4,50 €. Nejlépe je koupit ji v automatu v metru, na stanicích bývá více automatů, některé ovšem jen na platbu kartou, jazyk lze zvolit třeba anglický. Jízdenku vložíte do otvoru v turniketu, který ji projede a turniket otevře. Tuto proceduru ovšem musíte použít i při výstupu. Pokud Vás turniket ven nepustí (překročili jste počet zón, čas atd) jsou zde instalovány speciální doplatkové automaty, kde si jednoduše doplatíte rozdíl.
V Miláně existují 4 linky metra, tři jsou podobné tomu pražskému, linka M5 je plně automatická a nástupiště od trati je odděleno prosklenou bariérou s dveřmi, které se otevírají současně s dveřmi právě zastaveného vlaku. Stanice Duomo u dómu se nachází na červené a žluté lince, hlavní nádraží Milano Centrale FS se nachází na žluté a zelené lince, autobusové nádraží Lampugnano, odkud odjíždí autobusy Flixbus, Eurolines a další, je na lince červené.
Metro doplňují linky tramvají, autobusů a trolejbusů. Doporučuji svézt se tramvají, protože v Miláně se stále ještě pohybuje asi 150 tramvají ze třicátých let v běžném provozu a za obyčejný tarif. Svezete se na dřevěných sedačkách, a řidič bude stát za klikou kontroléru, prostě to, co tady prožíváte už jen při nostalgických jízdách. Mimochodem, ke slavnému stadionu San Siro, základně milánských fotbalových klubů se dostanete tramvají č. 16.
A na závěr poznámka, milánské letiště Malpensa, leží zhruba 50 km sz od centra města a v půlhodinových intervalech je spojeno s hlavním nádražím v Miláně tzv Malpensa expresem, cena jízdenky je 13€.