Loading...
Od 9. prosince začíná roční výluka na železnici v Brně na hlavním nádraží. Většina vlaků bude celý rok (od 9. prosince 2018 do 14. prosince 2019) zastavovat, případně končit v jiných brněnských stanicích. Velká část, hlavně mezinárodní a dálkové spoje, pak na takzvaném dolním nádraží, které se nachází jižně od Ústředního autobusového nádraží Zvonařka. Toto nádraží již v minulých letech dvakrát krátkodobě suplovalo jako náhrada za hlavní brněnský železniční uzel. Správci železnic se protentokrát rozhodli prostředí na dolním nádraží udělat důstojnějším a investovali do úprav takřka 200 milionů korun. Dokonce vybudovali podchod mezi jednotlivými nástupišti doplněný o výtahy. Před nádražní budovou vznikly prostory mobilní čekárny, s pokladnami a veřejnými WC. V průběhu prosince byly ještě doplněné dalšími většími místnostmi ve výpravní budově (čekárny a sociální zařízení).
Mezi nádražími pendluje autobusová linka MHD 61. Ta jezdí v deseti až patnácti minutovém intervalu. V ranních a odpoledních špičkách ve všedních dnech se může stát, že tento autobus nabere v brněnských ulicích proti jízdnímu řádu zpoždění, proto je dobré si raději nechat určitou časovou rezervu. Jelikož délka pěší trasy mezi nádražími je rovný kilometr (Mapy.cz udávají 1006 m), zdatnějším cestujícím bez objemných zavazadel se časově vyplatí vzít to "pěšmo". Trasu dále přibližuje i obrazová část.
Z nádražní budovy je nutno sejít do podchodu pod nádražním, projít jím k objektu obchodního domu Tesco, vyjet na terasu prvního patra a po ní a po lávce přes šestiproudou ulici Úzkou vstoupit do nákupního centra Galerie Vaňkovka. Projít celým prvním patrem a na jeho konci přejít po lávce čtyřproudou ulici Zvonařka. Za ní sejit k autobusovému nádraží a po jeho okraji v přímém směru pokračovat slepou Rosickou ulicí a po chvíli již stojíte u dolního nádraží.
Nákupní centrum Galerie Vaňkovka má provozní dobu od sedmi do dvaadvaceti hodin. Mimo tuto dobu je nutno se držet "při zemi" a Vaňkovku obejít zprava po chodníku. Cesta se tím prodlouží o necelých sto metrů.
V květnu pak poblíž nádražní budovy (u točny autobusů) bylo postaveno dalších osm mobilních buněk, jako čekárny a místo odpočinku před odjezdem vlaku. V jedné z nich je pak umístěna maketa nové čtvrti Trnitá, která postupně vznikne na okolních loukách mezi stávajícím hlavním nádraží a dolním nádraží. Zde je již zakomponováno i nové vlakové nádraží, které vyroste v místech dnešního dolního nádraží. Více v příspěvku Brno-Trnitá - maketa budoucí nové čtvrti.
Dne 15. prosince 2019 v 0.00 hodin byl opět zahájen normální provoz na brněnském hlavním nádraží, proto příspěvek se stává již pouze archivním dokumentem v bohaté historii tohoto významného železničního uzlu.
Jelikož stále část vlaků končí na Dolním nádraží, příspěvek je pořád aktuální.
Pravidelně sem zajíždí autobusová linka MHD č. 61.
Průběh pěší trasy mezi nádražími je zobrazen zde.