Jízdní řád dálkových vlaků v ČR 2015
Končící léto znamená mezi jinými také poslední fási příprav jízdního řádu na následující období. 14. prosince začne totiž platit grafikon nový. Děje se tak ve velké části Evropy, Českou republiku samozřejmě nevyjímaje.
Asi nejpodstatnější novinkou na našich kolejích bude nasazení RailJetů na vozební rameno Praha-Pardubice-Brno-Břeclav-Vídeň-Štýrský Hradec. Spoje zde pojedou v dvouhodinovém taktu. S tím souvisí také konec Vindobony, která jezdí mezi Villachem, Vídní, Prahou, Berlínem a Hamburkem. Ovšem díky RailJetům se zrychlí doprava mezi českou a rakouskou metropolí o zhruba 30 minut na 4 hodiny a 10 minut.
Stávající vlak IC Moravia poveze vozy k sezení nově i mezi Břeclaví a Vídní, resp. opačně. Z Ostravy se tak nabízí další spojení do Rakouska.
Nynější EC Sobieski pojede z Vídně přes Varšavu až do Gdyně, čímž se mj. nabízí nová relace k moři, byť jde o studený Balt.
Obnoven bude po roční přestávce denní vlak mezi Prahou a Varšavou.
Ale také úbytky přinese nový jízdní řád. Nesvezeme se dále Avalou (kurs Praha-Bratislava-Budapešť-Nový Sad-Bělehrad). Důvodem pro to jsou častá delší zpoždění při příjezdu na území naší republiky. A skončí též proslulý Excelsior z Košic do Chebu se svou bezmála 1000 kilometrů dlouhou trasou a tradicí téměr půl století. Jeho přímé lůžkové a lehátkové vozy by však měly převzít jiné spoje.