Liparské ostrovy - lodí z ostrova na ostrov
Liparské ostrovy jsou jedním z míst , kde se na vlastní oči, nos, kůži přesvědčíte o tom, že jádro naěí matičky Země je skutečně žhavé a že se pod našimi nohami dějí věci neuvěřitelné. Komplex Liparských ostrovů leží celkem nedaleko, Po dvou tisících kilometrech jízdy jej naleznete téměř u samé špičky populární "italské boty", jen necelé dvě hodiny plavby ze sicilského přístavu Milazzo. Největším z nich je ostrov Lipari se stejnojmenným správním střediskem celé oblasti. Za turisticky nejzajímavější jsou však považovány dva jiné ostrovy. Jedná se o sousední Vulcano s jeho dřímajícím Gran Cratere a sirnýmjezírkem na úpatí zmiňovaného kráteru. Za snad ještě známější a turisticky atraktivnější lze označit ostorv Stromboli, vzdálený od Vulcana necelé tři hodiny plavby.
Celá oblast je v letním období místem s velmi frekventovanou Dopravou. Při pohledu z vrcholů Gran Cratere, Monte Fossa delle Felci, Pizzo Sopra la Fossa,.... je dobře patrné, jak hojně je tato oblast navštěvována.
Pokud přijedete na Liparské ostrovy vlastním automobilem, je volba dopravce jednoduchá. O Vaši dopravu se postarají velké trajekty, které pravidelně pendlují mezi všemi ostrovy Liparského soustroví. Společnost Siremar tu provozuje kromě jiných i na zdejší poměry obří trajekt Isla di Stromboli, poskytující dostatek prostoru jak pro osobní vozidla, tak i prostorné paluby pro pasažéry. I otázka ceny vyznívá jednoznačně příznivěji pro tento způsob Dopravy a tak snad jediným mínusem tohoto druhu přepravy se jeví časové hledisko.
Jestliže přijíždíte bez vlastního dopravního prostředku, pak se Vám nabízí výběr mezi již zmiňovanými robustními, levnějšími, byť pomalejšími trajekty a rychlejšími, ale dražšími plavidly - aliscafy. V každém případě je třeba si ujasnit, kolik hodláte utratit, zda cestujete svým dopravním prostředkem či a jakou roli pro Vás na dovolené hraje čas.
Kromě již zmiňované společnosti Siremar a jejího trajektu spojujícího Milazzo s Neapolí, zde funguje další lodní společnost N.G.I. (Navigazione Generale Italiana), zajišťující trajektovou dopravu mezi všemi zdejšími ostrovy. se sídlem v Messině. Ta na své pravidlené linky nasazuje hned trojici plavidel. Zatímco lodě Bridge a Ulisse dosahují shodné délky 94 m a pyšní se výtlakem 1396 tun, o něco menší Helga nabízí délku 76 m při výtlaku 999 tun. Je třeba říci, že úspora času není tím, co u těchto tří lodí hraje hlavní roli a pokud někam spěcháte, rozhodně pro Vás nebudou tím ideálním dopravním prostředkem. Svou kolébavou a rozvážnou plavbou ze všeho nejvíce připomínají velkou kačenu doprovázenou malými káčaty, jejíž kresba zdobí boky lodě Bridge, Je to velmi působivý pohled, když vidíte plout po hladině Tyrhénského moře kačenu v nadživotní velikosti vyvedenou vzářivých barvách s"dorostem" v závěsu a vše doprovázené brumláním lodního motoru.
Za všeobecně spolehlivější pro plavbu vtomto regionu jsou považovány trajekty. Jejich robustnost a lepší stabilita jim umožňuje plavbu i za bouřlivého počasí. Přesto jsou dny, kdy se ani oni nedostanou do všech přístavů. My jsme to osobně zažili na ostrovu Vulcano, kde po jedné noční bouři rozbouřené moře nedovolilo přistát vpřístavu Porto di Levante ani tomu největšímu ze zdejší flotily trajektů - Isola di Stromboli. Přesto ani u nich si nemůžete být jisti přesnou dobou odjezdu a dodržením jízdního řádu během plavby. Jsme v Itálii, kde se předpisy ani jízdní řády neberou až tak vážně. My jsme měli možnost seznámit se s volnějším pojetím zdejšího lodní Dopravy, hned při první plavbě ze Sicílie na ostrov Vulcano. Plánovaný odjezd spoje už dávno vypršel, přesto kolem trajektu Isola di Stromboli vládl klid, narušovaný pouze skupinkami cestujících čekajících na odjezd. Po půlhodinovém čekání se ukázala pravá příčina čekání. S mohutným troubením se přihnala cisterna, která teprve přivezla palivo pro obří loď. Ta toho spolyká opravdu hodně a tak se tankování protáhlo skoro na celou hodinu a my jsme s dvouhodinovým zpožděním odrazili od břehů Sicílie. V rámci objektivity je třeba říci, že podobné problémy nevládnou pouze vMilazzu, ale i ve vzdálené Neapoli, kam se tento kolos dostane po celonoční plavbě. Není výjimkou, že z neapolského přístavu vyplouvají lodě i sjednodenním zpožděním, což některé cestovní kanceláře odradilo od Dopravy svých klientů na ostrovy lodí z Neapole. Přes všechna zmiňovaná rizika se však můžeme spolehnout na to, že nás zmiňované lodě dopraví do cíle spolehlivě a bezpečně.
Podstatně rychlejší způsob dopravy nabízejí rychlolodě - aliscafy, pendlující denně mezi ostrovy. Jejich nevýhodou je znatelně vyšší cena v porovnání strajektovou dopravu, naopak velkou devízou je rychlost, kterou zákazníkům nabízejí. K porovnání nám může posloužit třeba úsek mezi přístavem Milazzo a ostrovem Vulcano, kterou trajekt zdola za hodinu a třičtvrtě, zatímco aliscaf jím „proletí" za 40 minut. Samozřejmě záleží na vzdálenosti, kterou potřebujete zdolat. Časová úspora je minimální, pokud hodláme cestovat třeba z Vulcana na sousední ostrov Lipari. Do diametrálně odlišné situace se však ale dostaneme, pokud cestujeme na některý zodlehlejších Liparských ostrovů, kdy časová úspora roste geometrickou řadou. Provoz rychlých lodních spojů zajišťují obě již zmiňované společnosti Siremar a N.G.I., k nimž se ještě přidává společnost Ustica Lines a SNAV, které s podobnými typy lodí nabízejí srovnatelné služby. Mezi nejexponovanějšími přístavy jezdí tyto spoje prakticky každé dvě hodiny. Provozované lodě vypadají při pohledu zvenku poměrně zachovale, jejich interiér už však roky služby nezapře. Ty se nejmarkantněji projevují ve chvíli, kdy se motory rozbíhají do vyšších obrátek a loď nabírá cestovní rychlost. V tu chvíli se za nimi v délce několika set metrů rozvine mrak černočerného kouře, který se nad mořskou hladinou jen pomalu rozplývá.
Při pohledu na síť lodních linek spojujících jednotlivé ostrovy, lze za páteřní trasu považovat tu, která začíná v přístavu Milazzo a přes přístavy Porto di Levante, Lipari, Panarea, Ginostra a Stromboli míří až do Neapole. Za optimálních podmínek loď vyplouvá v15.00 hod. a do Neapole připlouvá v 8. 00 hod. ráno druhého dne. Znovu připomínám za optimálních podmínek! Tedy vpřípadě, že přeje nejen počasí, ale že se dobře vyspal nejen kapitán, ale i pracovníci čerpacích stanic, řidiči cisteren, ............ atd. Nepravidelné spojení mají ostrovy i s Palermem a Messinou, ale v těchto případech se jedná spíše o příležitostné plavby. Lodní provoz mezi ostrovy utichá zhruba kolem desáté hodiny večerní s tím, že první spoje vyjíždí kolem páté hodiny ranní. Povětrnostní podmínky mají zásadní vliv na provoz lodních linek a zatímco přístavy jako Lipari, Rinella či Stromboli přerušují svůj provoz jen výjimečně, u těch vzdálenějších (Alicudi, Filicudi) může být přístav uzavřen třeba i dva týdny (zvláště vzimních měsících). Ať už se za svého pobytu na Liparských ostrovech rozhodnete pro ten či onen způsob lodní dopravy, vězte, že Vás pokaždé na konci Vaší cesty bude čekat malý přírodní ráj - Liparské ostrovy