Loading...
Metro v Londýně neboli Underground jak je psáno ve znaku tohoto systému je druhým největším systémem podzemní dráhy na světě a prvním nejstarším. Málokdo ví, že budování metra předcházelo už na začátku 19 století budování tunelů pod Temží pro pěší a povozy, některé byly úspěšně dokončené a některé slouží dodnes pro provoz podzemní dráhy. Ta začala jezdit jako parní už v roce 1863 a vlastně to byla jediná parní podzamní dráha na světě, všechny ostatní už byly na elektrický pohon. To elektrické metro začalo jezdit v roce 1890.
Dnes tvoří systém podzemní dráhy 11 linek, které ještě doplňuje DLR (Doklandská lehká železnice) a London Overground. K dispozici je 273 stanic a přes 400 km tratí. Jelikož mnoho těchto tratí bylo stavěno v dobách, kdy provoz ještě nebyl tak silný, jsou mnohde úzké výstupy a malé chodby. Z většiny stanic musíte nejprve jít po pevných schodech, abyste se dostali k většímu eskalátorovému tunelu. asi extrém byl ve stanici Russel Square, kde byly ze stanice ven buď dva výtahy nebo 175 točitých schodů. Zahrál jsem si na machra...a měl jsem co dělat abych to s batohem vystoupal.
Jízdenky se kupují buď v automatu, nebo v prodejnách jízdenek přímo v metru. Automaty na jízdenky jsou buď na peníze, nebo jen na kreditní karty. Jízdné je poměrně složité na www.tfl.gov.uk existuje poměrně obsáhlá tabulka podle počtu zón, nicméně musítě si koupit tzv. Oyster Card minimálně za 4 GPB, ze které sa vám jízdné postupně odečítá. (minimální odečet je za jednu zónu 1,9 GPB). Nejlepší je koupit si denní jízdenku za 8 GPB (platí od rána) nebo za 6,60 kterou můžete použít po 9 hodině ranní.
Jízdenku je potřeba projet turniketem, i když vcházíte do metra, i když z něho vycházíte, jinak Vás turniket nepustí. Na každé stanici je dozorčí, který řeší případné problémy...taky se mi jednou turniket neotevřel. Na nástupišti na světelné tabuli jsou napsány čísla linek, směr a minuty do odjezdu. Pozor, z jednoho nástupiště může jet i několik linek a některé linky se na kraji města dělí třeba i na 5 směrů, takže cestujete-li na okraj města, může se stát, že interval metra bude podstatně delší, než v centru. Vlaky jsou až osmivozové a bývají hodně plné. Některé stanice jsou v oblouku a může se stát, že budete muset udělat větší krok aby jste nastoupili do vozu. Plánky metra seženete všude ve stanicích a vychází třeba i jako pohled. Některé stanice nejsou v provozu po celou dobu provozu a v některých obdobích (třeba od 20 hodin večer nebo o víkendu) bývají uzavřené.
Metro doplňuje Docklandská automatická dráha, která jezdí bez strojvedoucího do čtvrti Dockland a London Overload (obdoba německé S-bahn), která objíždí Londýn. Dále tu jezdí autobusy, jednotlivé jízdenky se dají koupit v automatech na zastávkách za 2,20 GPB a tramvaje, které ale jezdí jen v některých okrajových čtvrtích. Jízdní řády autobusů jsou uváděny v intervalech, ve kterých jezdí a jsou u nich psány jen některé zastávky.
Pokud se chystáte do Londýna a chcete vidět všechny důležité památky, budete určitě potřebovat pomoc Londýnské "Tube" jak se této podzemce taky říká.