Pro milovníky historických vlaků sezóna začíná
Po zimní přestávce se zase můžeme těšit. Opět totiž vyjedou oblíbené turistické vlaky, včetně těch, tažených parními lokomotivami. Podle Adama Scheinherra, náměstka pražského primátora, se z Prahy rozjedou do všech stran. Uvidíme je v Posázaví, v Nymburce a Českém ráji, Kopidlně, Jičíně, v Příbrami, Březnici i jinde. Nebudou chybět populární Cyklohráčky, tentokrát i s novým vagónem, a vlak Cyklo Brdy.
V sobotu 23. března začíná železniční turistická sezona. To znamená, že po zimní přestávce vyjedou speciální vlaky, určené turistům, cyklistům, rodin s dětmi ale i například také trampům. Populární Vlak na Dobříš je toho důkazem. Vyjedou také historické výletní vlaky dopravce KŽC Doprava, s.r.o., který provozuje výletní nostalgické lokomotivy pro nejširší veřejnost již 13. rokem. Doplňuje vlaky národního dopravce, tedy České dráhy, a.s., nabídkou neobvyklých turistických zážitků. Stará se například o pravidelný provoz historických motorových lokomotiv a rychlíků v hlavní turistické sezoně. „Můžete si vybrat některý z našich pravidelných vlaků, které jezdí od jara do podzimu na území hlavního města Prahy, Středočeského kraje, Libereckého kraje a Ústeckého kraje. Jízdní řády všech našich vlaků naleznete i ve vyhledávači dopravního spojení IDOS. K naší železniční nostalgii přistupujeme s úctou, tradicí a láskou. Pro rok 2019 jsme pro všechny přátele a milovníky železnice připravili provoz na celkem 11 trasách,“ vysvětluje jednatel KŽC, Bohumil Augusta, při příležitosti tiskové konference k zahájené železniční sezony 2019. Všechny spoje zajišťují historickými vozidly, které se kdysi vyráběly v Československu.
Novinkou letošní sezóny pak budou na trase Posázavského pacifiku historické vlaky M286.1, zvané „krokodýl“. Ty mimochodem kdysi jezdily i po trase slavné soupravy Vindobona. Tuto sobotu vyjede také letos poprvé Cyklohráček, který spojuje dopravní prostředek s velkou, dětskou hernu, kde děti naleznou mimo jiné i ohrádku plnou balónků. Jako pět let před tím bude vozit nostalgický vlak výletníky na Okoř a do Slaného. „V minulých letech jsme každý měsíc prodloužili jízdu do Slaného o další zastávku Zlonice. Zde totiž mají České Dráhy Železniční muzeum. O jmenované jízdy byl takový zájem, že letos pojede Cyklohráček do Zlonic každé dva týdny,“ informoval ředitel Ropid Petr Točník.
Ředitel regionálního obchodního centra Českých drah, Jakub Goliáš, zase přislíbil lepší spojení Prahy a Posázaví. Každou sobotu a neděli vyrazí krátce před půl devátou přímý vlak z Hlavního nádraží na střední Sázavu až do Ledečka a odpoledne zpět. Jakmile skončí výluka na zdejší trase, pojedou turisté po kolejích až do Kácova a Zruče nad Sázavou. Úplnou letošní novinkou pak budou okružní jízdy parními vlaky s historickými vagóny ze čtyřicátých a padesátých let včetně s bufetového vozu po nejkrásnějších tratích Prahy. „Tímto projektem chceme oslovit i zahraniční návštěvníky Prahy,“doplňuje Jakub Goliáš. Vlak zahájí jízdu na Smíchovském nádraží, vystoupá zalesněným Prokopským a Dalejským údolím do Rudné u Prahy, odtud do Hostivice a po trase Buštěhradské dráhy po trase Pražského semmeringu zdolá padesátimetrové klesání zpět k Vltavě a na Smíchov.
Snad nejoriginálnější počin Českých drah a Plzeňského pivovaru je akce „Kozel expres“. Tento speciál pojede vždy v sobotu od dubna do konce září z Hlavního nádraží do Stránčic a odtud do velkých Popovic. Zde přejede na soukromou vlečku popovického pivovaru a odveze návštěvníky přímo ke zdroji pěnivého moku. Součástí výjezdu bude prohlídka pivovaru a samozřejmě i ochutnávka.
Všemi zmiňovanými turistickými vlaky obou dopravců, Českých drah i KŽC může zájemce cestovat v Praze i ve Středočeském kraji na jízdenky Pražské integrované dopravy.
Antonín Karoch